Sari la conținut

De ce vor oamenii de știință să arunce sare în atmosferă. „Ideea este interesantă, dar periculoasă”

Un grup de cercetători susține că are un plan eficient de a combate încălzirea globală: aruncarea de sare în atmosfera planetei.

Într-un raport prezentat recent în cadrul unui simpozion științific din Texas, mai mulți oameni de știință au sugerat că sarea, având proprietăți de reflexie, poate crea o perdea de protecție, respingând razele solare, fapt care ar putea contribui la o răcire sistematică a planetei, scrie Live Science.

Alți specialiști în climatologie sunt însă sceptici că această metodă ar avea succes și că nu va fi încă o idee „năstrușnică” de geoinginerie, bună doar de inserat într-un roman science fiction, dar fără o bază științifică pozitivă.

„Este o propunere interesantă. Numai că cele mai multe dintre aceste scenarii de geoinginerie, deși par atrăgătoare, ar putea avea consecințe involuntare periculoase atunci când le privești în detaliu”, a declarat pentru Live Science un expert în meteorologie, Michael Mann.

Perdeaua de sare, susțin promotorii acestei teorii, nu ar bloca doar „excesul solar”, ci ar putea fi și un scut împotriva emisiilor cu efect de seră, cum ar fi dioxidul de carbon, care duce la creșterea temperaturilor Pământului. Cercetătorii spun că sarea ar putea fi diseminată în troposferă, la altitudinea la care zboară de obicei aeronavele comerciale.

În spatele acestei idei se află Robert Nelson, cercetător al organziației non-guvernamentale americane Planetary Science Institute (PSI). Nelson argumentează că spre deosebire de oxidul de aluminiu, sarea are o forță reflexivă mai mare și este inofensivă chimic pentru oameni. Dacă sarea va fi împrăștiată în particule mici în troposferă, pe Pământ vor pătrunde doar razele infraroșii ale Soarelui, care vor ajuta la răcirea planetei.

Michael Mann contrazice însă această percepție: „În primul rând, sarea conține clor, un element care distruge ozonul – deci, acest lucru, de fapt, ar putea duce la mărirea găurii din stratul de ozon”.

Etichete: sare , texas , ozon , incalzirea globala , michael mann , sare clor , gaura strat de ozon , robert nelson