Cât de multe spune telefonul mobil despre viața proprietarului

Tween - Runway - MBFWI F/W 2013
Foto: Gulliver/GettyImages

Alimentele pe care le consumă, medicamentele pe care le ia sau produsele de înfrumusețare pe care le utilizează sunt tot atâtea informații care pot fi descoperite despre o persoană datorită unei metode științifice care permite alcătuirea de profile în special în cazul anchetelor penale, informează un studiu dat publicității luni,relatează Agerpres

Tween - Runway - MBFWI F/W 2013
Foto: Gulliver/GettyImages

Cercetătorii au putut reconstitui modul de viață al unui număr de 39 de participanți la studiu, prelevând eșantioane de molecule de pe telefoanele lor mobile.

„Poate fi imaginat un scenariu în care anchetatorii ajung la locul unei crime și găsesc acolo obiecte personale precum un telefon mobil, un stilou sau o cheie fără amprente sau ADN care să se găsească într-o bază de date a poliției... nelăsându-le nicio pistă”, explică Pieter Dorrestein, profesor la facultatea de farmacie a Universității California din San Diego, principalul autor al acestui studiu publicat în revista Academiei naționale de științe.

„Analizând moleculele lăsate pe telefonul lor mobil, am putut să spunem dacă era vorba despre o femeie, care utilizează produse cosmetice scumpe, își vopsește părul, bea cafea, preferă berea vinului, iubește alimentele condimentate, este tratată pentru depresie, poartă ochelari de soare, folosește insecticid în locuință și din acest motiv petrece mult timp în afara casei”, a precizat Amina Bouslimani, om de știință în cadrul universității California din San Diego și coautoare a studiului.

Cercetătorii au realizat recoltări din patru locuri de pe telefoanele mobile și din opt puncte de pe mâna dreaptă a participanților, obținând în total aproape 500 de eșantioane. Ei au utilizat apoi o tehnică așa-numită de spectrometrie de masă pentru a detecta molecule plecând de la aceste eșantioane și au identificat cât de multe posibil, comparându-le cu o amplă bază de date de referință.

Această abordare nu este încă suficient de precisă pentru a identifica o persoană fără nicio umbră de îndoială, așa cum permit amprentele digitale, a dezvăluit profesorul Dorrestein.

Pentru a rafina tehnica sunt necesare mai multe molecule de referință în banca de date, precum cele care se află în alimentele cele mai consumate, textilele hainelor, covoare, vopseaua folosită la zugrăvirea pereților sau alte lucruri cu care oamenii intră în contact, a precizat el.

Pe lângă întocmirea de profile pentru anchetele penale, această tehnică ar putea fi utilizată între altele pentru controlul de securitate în aeroporturi și pentru studii privind poluarea mediului, susțin autorii.