„Cea mai mare insectă care a trăit vreodată”. O fosilă uriașă de miriapod a fost descoperită din întâmplare în Anglia

fosila unui miriapod urias
Fosila a unui miriapod uriaș, găsită pe o plajă din nordul Angliei, a dezvăluit „cea mai mare insectă care a trăit vreodată”. Foto: Neil Davis

Fosila a unui miriapod uriaș, găsită pe o plajă din nordul Angliei, a dezvăluit „cea mai mare insectă care a trăit vreodată”, spun paleontologii citați de CNN.

Fosila a fost descoperită în ianuarie 2018 într-o bucată de gresie care căzuse de pe o stâncă pe plaja din golful Howick din Northumberland. Stânca s-a crăpat, dezvăluind fosila.

„A fost o descoperire făcută total din întâmplare”, a spus Neil Davies, lector în geologie sedimentară la departamentul de științe ale pământului al Universității din Cambridge.

„A fost o descoperire incredibil de interesantă, dar fosila este atât de mare încât a fost nevoie de patru dintre noi să o ducem pe stâncă”, a adăugat Davies.

Rămășițele fosilizate ale creaturii, numită Arthropleura, datează din perioada carboniferă, de acum aproximativ 326 de milioane de ani. Cu alte cuvinte, cu peste 100 de milioane de ani înainte de apariția dinozaurilor.

Se estimează că creatura avea o lățime de 55 de centimetri și o lungime de până la 2,63 metri, cântărind 50 de kilograme. Este, astfel, cea mai mare nevertebrată cunoscută până acum, mai mare chiar decât scorpionii de mare antici care dețineau anterior acest titlu, se arată în comunicatul cercetătorilor.

„Aceasta este cu siguranță cea mai mare insectă care a trăit vreodată”, a spus Davies.

Este a treia fosilă de Arthropleura descoperită până acum. Celelalte două au fost găsite în Germania, dar erau mult mai mici decât noul exemplar descoperit.

Cercetătorii cred că scheletul fosilizat este, probabil, un segment năpârlit de exoschelet care s-a umplut cu nisip și astfel s-a păstrat.

„Găsirea acestor fosile uriașe de miriapode este rară, deoarece după ce mor, corpurile lor se dezarticulează, așa că este probabil ca fosila să fie o carapace năpârlită pe care animalul a aruncat-o pe măsură ce a crescut”, a spus Davies.

„Nu am găsit încă un cap fosilizat, așa că este dificil să știm totul despre aceste creaturi”, a adăugat el.

Specia Arthropleura a supraviețuit aproximativ 45 de milioane de ani. Nu se știe exact de ce a dispărut. Posibil în urma unor schimbări climatice sau din cauza apariției reptilelor, care au ajuns să domine același tip de habitat.

Fosila va fi expusă la Muzeul Sedgwick din Cambridge, Anglia, în 2022. Cercetarea a fost publicată în Journal of the Geological Society.