Sari la conținut
News Alert

Creiere fosilizate de dinozaur, descoperite în Anglia

Oamenii de ştiinţă britanici şi australieni au identificat primul ţesut cerebral fosilizat de dinozaur, ce părea o piatră maro neînsemnată, găsită în urmă cu peste un deceniu de un căutător amator de fosile, în sudul Angliei, informează BBC citat de News.

Iguanodon_skeleton

Foto: wikipedia.org

Acel creier fosilizat, găsit de căutătorul amator de fosile Jamie Hiscocks în apropiere de Bexhill, o localitate din comitatul britanic Sussex, în 2004, aparţine cel mai probabil unui exemplar dintr-o specie asemănătoare cu Iguanodon - un erbivor uriaş, care a trăit în Cretacicul timpuriu, în urmă cu 133 de milioane de ani.

Într-un raport al acestei cercetări, apărut în Special Publication of the Geological Society of London, oamenii de ştiinţă consideră că acel fragment de ţesut a rămas atât de bine conservat până în zilele noastre, deoarece creierul acelui dinozaur a fost ”murat” într-un curs de apă de mică adâncime, cu o aciditate mare şi un conţinut scăzut de oxigen - într-o turbărie sau o mlaştină - la scurt timp după ce acel animal a murit.

”Şansele se conservare a unui ţesut cerebral sunt incredibil de mici, aşadar descoperirea acestui specimen este uluitoare”, a declarat Alex Liu, profesor la Departamentul de Ştiinţe ale Pământului la Universitatea Cambridge, care a participat la procedurile de identificare.

Coordonatorul David Norman, profesor la Universitatea Cambridge, spune că această descoperire ridică o serie de întrebări despre o părere comună în rândul oamenilor de ştiinţă, potrivit căreia dinozaurii ar fi fost animale cu creiere foarte mici.

La reptilele din zilele noastre, creierul are de obicei forma unui cârnat şi este înconjurat de o regiune densă de vase sangvine şi sinusuri. Din acest motiv, creierul în sine ocupă doar jumătate din spaţiul total al cutiei craniene.

Însă ţesutul din acel creier fosilizat pare să fi presat contra craniului, spun autorii studiului, ridicând posibilitatea ca unii dintre dinozauri să fi avut creiere mai mari.

Etichete: anglia , iguanodon , fosile dinozauri , creier fosilizat dinozauri , cercetatori anglia