Dinozaurii ar putea fi motivul pentru care oamenii nu ajung să trăiască 200 de ani. Ipoteza surprinzătoare a unui cercetător

dinozaur pitic, schita
Reprezentarea unui dinozaur. Foto: Facebook / Bakony-Balaton Geopark

Există o diferență semnificativă între cât de repede îmbătrânesc mamiferele, inclusiv oamenii, și cât de repede îmbătrânesc multe specii de reptile și amfibieni. Această discrepanță s-ar putea datora dominației dinozaurilor, cu milioane de ani în urmă, în timpul unei perioade critice a istoriei mamiferelor, potrivit ScienceAlert.

Microbiologul João Pedro de Magalhães de la Universitatea din Birmingham din Marea Britanie
crede că dinozaurii sunt motivul pentru care oamenii nu ajung să trăiască 200 de ani. Ipoteza sa, botezată „blocajul longevității”, a fost publicată recent în revista BioEssays.

Iată ideeal lui: când dinozaurii dominau Pământul, era necesar ca mamiferele mult mai mici să se poată reproduce rapid pentru a supraviețui ca specie, ceea ce înseamnă că genele pentru durată de viață mai lungă ar fi putut fi eliminate de-a lungul evoluției lor.

„Unele dintre primele mamifere au fost forțate să trăiască în partea de jos a lanțului trofic și probabil au petrecut 100 de milioane de ani în timpul erei dinozaurilor, evoluând pentru a supraviețui prin reproducere rapidă”, spune de Magalhães.

„Acea perioadă lungă de presiune evolutivă are, cred eu, un impact asupra modului în care îmbătrânim noi, oamenii”, adaugă el.

Lucrarea lui arată că strămoșii străvechi ai oamenilor par să fi pierdut anumite enzime în timpul dominației dinozaurilor - enzime care repară daunele cauzate de lumina ultravioletă.

Interesant este că nici chiar marsupialele și monotremele nu au toate cele trei enzime de reparare UV, cunoscute sub numele de fotoliaze. Dar e greu de spus dacă acest lucru este legat de propria lor durată de viață, relativ scurtă.

O posibilitate este aceea că pierderea enzimelor se datorează faptului că mamiferele au devenit mai nocturne, pentru a rămâne mai în siguranță. Acum, după milioane de ani, compensăm acest lucru cu cremă de protecție solară.

Există și alte semne. Dinții, de exemplu: anumitor reptile, inclusiv aligatorilor, le pot crește dinți pe toată durata vieții. La oameni acest lucru nu se întâmplă. De asemenea, poate fi și acesta un rezultat al selecției genetice care datează de sute de mii de ani.

„Vedem în lumea animală exemple de vindecare și regenerare cu adevărat remarcabile”, spune de Magalhães.

„Această informație genetică ar fi fost inutilă pentru mamiferele timpurii care au avut norocul să nu ajungă hrană pentru T. Rex”, adaugă cercetătorul.

Desigur, sunt mamifere care ajung să trăiască peste 100 de ani, inclusiv balenele și oamenii. Dar dacă reușim acest lucru sub constrângerile impuse de strămoșii noștri cu viața mai scurtă, sau dacă am evoluat într-un fel pentru a nu fi afectați de ele – acesta ar putea fi subiectul cercetărilor viitoare.

Înțelegerea factorilor care stau la baza îmbătrânirii este utilă în combaterea bolilor legate de vârstă, inclusiv demența și accidentul vascular cerebral.

„Deși este doar o ipoteză în acest moment, există o mulțime de unghiuri interesante pentru a o aborda. Unul este ideea că, de exemplu, cancerul este mai frecvent la mamifere decât alte specii din cauza procesului de îmbătrânire rapidă”, spune de Magalhães.