Sari la conținut

Anul 2015, un nou record de căldură la nivel global

Foto: Agenția americană pentru studiul oceanelor și atmosferei (NOAA)

Temperatura medie la nivelul solului și oceanelor a fost cu 0,9 grade Celsius peste media secolului trecut în anul 2015. De asemenea, luna decembrie a anului trecut a fost cea mai caldă lună a anului din istorie, potrivit Agenției Naționale pentru studiul oceanelor și atmosferei (NOAA).

Vestea nu este complet nouă, întrucât cercetătorii au anunțat o estimare a temperaturii globale pe anul 2015 încă de acum câteva luni. Atunci au precizat că fenomenul El Nino, din cauza căruia foarte multă căldură din Oceanul Pacific este eliberată în atmosferă, este responsabil parțial pentru nivelul alarmant atins de încălzirea globală în 2015.

Dar oamenii de știință atrag atenția că cea mai mare parte din vină o poartă activitatea omului și, mai ales, arderea combustibililor fosili.

Va mai dura câțiva ani până se va stabili cu certitudine, dar datele științifice înregistrate în 2014 și 2015 arată că lumea s-a plasat pe o traiectorie de încălzire globală rapidă.

Două agenții guvernamentale americane, Agenția Națională de Aeronautică și Administrarea Spațiului (NASA) și Agenția Națională pentru studiul oceanelor și atmosferei (NOAA) au adunat date separat despre temperatura globală de la mii de stații meteo și de la balize din oceane din toate colțurile lumii.

NASA și NOAA au publicat rezultatele miercuri dimineață și au dezvăluit lumii că anul 2015 a atins cel mai înalt nivel de căldură din anul 1880 până în prezent. De asemenea, datele preliminare de la Agenția de Meteorologie din Japonia arată același lucru, iar un program de monitorizare britanic va prezenta un rezultat similar în următoarele săptămâni.

Încălzirea globală a contribuit la un val de căldură din India, din primăvara anului trecut, în urma căruia au murit 2.500 de persoane.

Fenomenul El Nino se manifestă puternic și în anul 2016, în consecință, cercetătorii au ridicat posibilitatea ca și anul 2016 să stabilească un record în ceea ce privește temperatura globală. Tiparul El Nino perturbă circulația atmosferei și contribuie la fenomene meteo extreme, printre care o secetă în Africa de Sud, care ar pune în pericol sursa de mâncare a milioane de oameni.

Cea mai recentă manifestare a fenomenului El Nino, care a început în 2015 și se va încheia în primăvara anului în curs, este printre cele mai puternice înregistrate vreodată.

Etichete: nasa , incalzire globala , el nino , noaa , cel mai cald an 2015 , 2015 caldura , incalzire globala 2015 , combustibili fosili