Cercetătorii au detectat două coliziuni între „monștri” astronomici - două găuri negre supermasive au înghițit două stele neutronice

gaura neagra stea neutronica
Ilustrație: Profimedia Images

Cercetătorii au descoperit două coliziuni între o stea cu neutroni și o gaură neagră într-o perioadă de doar 10 zile. Aceste noi observații ar putea schimba modul în care înțelegem formarea stelelor și galaxiilor, relatează BBC.

Găurile negre sunt obiecte astronomice cu o gravitație extrem de puternică, suficient de mare încât nu permit nici măcar luminii să scape din atracția sa. Stelele cu neutroni sunt stele moarte care sunt incredibil de dense, atât de mult încât o linguriță de material care compune o astfel de stea ar cântări în jur de patru miliarde de tone.

Ambele sunt considerate „monștri”  astronomici, însă găurile negre sunt considerabil mai masive decât stelele cu neutroni.

Prima coliziune, detectată în 5 ianuarie 2020, o gaură neagră cu o masă de șase ori și jumătate mai mare decât cea a Soarelui s-a izbit violent de o stea cu netroni de doar 1,5 mai masivă decât Soarele.

Zece zile mai târziu, a fost înregistrată coliziune similară – o gaură neagră cât zece Sori a „fuzionat” cu o stea neutronică cu o masă dublă față de cea a Soarelui.

Atunci când astfel de obiecte astronomice masive se izbesc una de cealaltă, se produc „valuri” în structura spațiului. Ele sunt numite „unde gravitaționale”. Cerceătorii au mai descoperit anterior coliziuni între două găuri negre sau între două stele neutronice, dar este prima oară când o stea neutronică se lovește de o gaură neagră.

Descoperirea acestui nou tip de posibilă coliziune spațială schimbă felul în care este înțeles universul, mai ales în ce privește formarea stelelor și galaxiilor.

„Aceste descoperiri ne arată un tablou mai detaliat al evoluției stelare. Această observație recentă este un nou pas pentru înțelegerea fenomenelor care se petrec în univers și cum a ajuns el să arate în acest fel”, spune Sheila Rowan de la Universitatea Glasgow, din Scoția.

Cele două ciocniri au fost detectate prin măsurarea undelor gravitaționale rezultate – ele călătoresc milioane de ani-lumina de-a lungul universului și au fost detectate de observatorul ALIGO (Advanced Light Interferometer Gravitational-Wave Observatory).

Editor : Adrian Dumitru