Sari la conținut

Studiu în premieră, la Peștera Scărișoara. Studenții verifică dacă există substanţe nocive

Gheţarul Scărişoara este cel mai important obiectiv turistic natural din judeţul Alba. Mii de români şi străini vin să-l viziteze anual. Gheţarul este situat însă în subteran, iar cercetătorii atrag atenţia că în interior ar putea exista concentraţii mari ale unui gaz radioactiv, denumit Radon. Dacă este inhalat în cantităţi mari, acesta poate fi nociv.

De curând o echipă formată din cercetători de la Institutul de Speologie din Cluj și studenți de la Universitatatea Babeș Bolyai au montat mai mulţi senzori în gheţar pentru stabilirea concetraţiei de radon.

„Dificultatea realizării unor asemenea certetări în rezervaţiile din Ghețarul Scărișoara constă în faptul că ele se află la 60 de metri adâncime, accesul până acolo se face numai pe coardă, cu destul de mult efort fizic”, explică Christian Ciubotărescu, Președintele Asociației Sfinx Gârda.

„Am montat în jur de șapte, opt senzori pentru a înregistra cantitatea de radon din interiorul peșterii”, a completat Călugăr Monica, studentă în anul IV la Facultatea de Geologie și Biologie, la specialitatea Inginerie Geologică Universitatea Babeș-Bolyai Cluj Napoca.

Acesta este primul studiu asupra Radonului realizat la noi în ţară. Specialiştii au început cercetările în paralel, la șapte peșteri turistice din Romania, iar rezultatele vor fi gata abia anul viitor.

Cei mai afectaţi ar putea fi angajaţii peşterilor şi ghizii care petrec o mare parte din zi în interior. Potrivit specialiştilor, concentrația maximă care nu este dăunătoare omului este de 800 de Bequerel pe metru cub.

Substanţa a fost găsită şi în peşteri din Statele Unite, Franța, Cehia, sau Ungaria. În unele dintre acestea, în anumite sectoare, concentrația depășeste chiar şi de cinci ori limita maximă.

Etichete: studiu , premiera , pestera , radon , gaz radioactiv , scarisoara