Un american şi un rus vor sta un an pe Staţia Spaţială Internaţională

International Space Station after undocking of STS-132

Astronautul american Scott Kelly şi cel rus, Mihail Kornienko, vor petrece un an pe stația spațială. Vor fi supuşi la diverse teste, îşi vor preleva singuri analize pentru ca oamenii de ştiinţă să analizeze efectele vieţii în imponderabilitate. În paralel, pe Pământ, fratele geamăn al lui Scott Kelly, la rândul lui fost astronaut, va fi supus analizelor pentru ca datele celor doi să fie comparate.

Ne-am dat seama că este o oportunitate unică pentru a face studii, pentru că avem un geamăn în spaţiu şi un geamăn pe pământ. Cu Scott şi Mark Kelly putem studia două persoane care au aceeaşi structură genetică, dar se află în locuri diferite”, spune Craig Kundrot, cercetător NASA.

Dincolo de misiunea istorică a celor doi astronauţi, un alt anunţ important a venit de la Roscosmos şi NASA. Cele două agenţii vor construi împreună o nouă staţie orbitală, semn că disensiunile de pe pământ între Statele Unite şi Rusia nu ajung şi în spaţiu. Activitatea pe staţia internaţională se va încheia în 2024. Dar, următorul obiectiv al celor două agenţii spaţiale este o misiune comună pe Marte.

„Zona noastră de cooperare va fi Marte. Discutăm despre modul în care să folosim resursele, banii, stabilim termene şi distribuirea eforturilor pentru a nu ne suprapune”, spune Charles Bolden, preşedintele NASA.

Decizia de a colabora la construirea unei noi staţii orbitale este una controversată, cu atât mai mult cu cât relaţiile ruso-americane sunt mai tensionate ca oricând, în contextul crizei ucrainene.