Telescopul Hubble s-a defectat: unul din computerele de la bord, din anii 80, dă erori. Anunțul NASA

NASA celebrates 25th anniversary of Hubble - 17 Apr 2015
Telescopul Hubble al NASA s-a defectat. Foto: Profimedia Images

NASA încearcă să repare telescopul spațial Hubble, probabil cel mai cunoscut instrument de observare a spațiului cosmic, care s-a defectat din cauza unei probleme apărute la un computer de la bordul acestuia, datând din anii 1980, relatează Space.com.

Telescopul spațial Hubble, care în 2020 a marcat 30 de ani de orbită, a fost oprit duminică, după apariția unor probleme la unul dintre computerele telescopului, datând din anii 1980. Echipa de operațiuni a telescopului suspectează că problema ar putea fi cauzată de un modul de memorie degradat, potrivit unui comunicat al NASA. Echipa încearcă să corecteze problema, trecând la unul dintre modulele de rezervă ale telescopului.

„Presupunând că această problemă va fi corectată prin intermediul uneia dintre numeroasele opțiuni disponibile, Hubble este așteptat să continue să facă descoperiri uimitoare până la sfârșitul anilor 2020 sau chiar mai mult”, a declarat echipa de operațiuni de la Goddard Space Flight Center NASA pentru Space.com.

Cu toate acestea, „nu există încă un termen clar până când operațiunea va fi finalizată, iar telescopul va fi testat și readus la starea operațională”, au adăugat aceștia.

Duminică, computerul principal al telescopului a încetat să mai primească semnale de la un alt computer și a trimis un mesaj de eroare către sistemul de control de pe Pământ.

Computerul care a încetat să funcționeze duminică este cel care controlează instrumentele științifice ale observatorului. Modulul a fost înlocuit în timpul ultimei misiuni de întreținere la observator, în 2009. Calculatorul este un sistem NASA Standard Spacecraft Computer-1 (NSSC-1) care a fost construit în anii 1980.

„Calculatorul este din anii 1980, momentul în care Hubble a fost proiectat și construit. La fel ca toate sistemele hardware pentru nave spațiale, mediul dur al spațiului îl poate afecta. De aceea, există module de memorie de rezervă și un computer de rezervă pe care putem trece dacă este necesar”, au precizat membrii echipei de operațiuni.

Nu este prima dată când Hubble se confruntă cu probleme, în cei peste 30 de ani petrecuți pe orbită. La începutul activității sale, oamenii de știință au descoperit o eroare la sistemul de control al direcționării observatorului și probleme cu forma oglinzii sale principale.

Prima misiune de reparații a fost lansată pentru a repara telescopul în 1993, iar misiuni la Hubble au fost lansate pe tot parcursul programului de navete spațiale al NASA. În cadrul acestor misiuni, astronauții au lucrat la numeroase probleme, inclusiv înlocuirea bateriilor și a giroscopului, ceea ce a permis telescopului să indice în mod constant punctele îndepărtate din cosmos.

Hubble a avut probleme și mai recent. În luna martie a anului trecut, de exemplu, telescopul a intrat în modul de protecție după o problemă aparentă de software, dar a redevenit fucționl câteva zile mai târziu.

Editor : Monica Bonea