UE reduce puterea giganților de tehnologie. Ce surprize aduce un nou pachet de legi

Data publicării:
UE logo
Legile se vor aplica inițial pentru șase companii: Alphabet (care deține Google), Amazon, Apple, ByteDance (proprietarul TikTok), Meta (Facebook, Instagram și WhatsApp) și Microsoft. Imagine cu caracter ilustrativ. Sursa foto: Profimedia Images

Uniunea Europeană a pregătit un pachet de legi cu care vrea să reducă puterea marilor firme de tehnologie. „Revoluționarul” pachet numit Digital Markets Act - DMA (actul piețelor digitale) își propune să antreneze mai multă concurență și să redea puterea consumatorilor, informează The Guardian.

UE a pregătit aceste noi legi pentru a reduce puterea a șase mari companii de tehnologie, care includ inclusiv permisiunea consumatorilor să decidă ce aplicații doresc pe telefonul lor și să ștergă software-ul preîncărcat, cum ar fi hărțile Google sau Apple.

Pachetul de legi va deschide, de asemenea, calea pentru mai multă concurență în unele dintre domeniile cele mai păzite de firmele de tehnologie, inclusiv Apple Wallet și Google Pay.

Digital Markets Act (DMA) este al doilea mare pachet de legi al UE care va afecta firmele de tehnologie

Actul urmează Digital Services Act – DSA (legea privind serviciile digitale), care a intrat în vigoare la 25 august și care își propune să reducă ura online, abuzul sexual asupra copiilor și dezinformarea, cu primele legi care guvernează vreodată conținutul online.

DMA își propune să anuleze poziția de control sau de monopol pe care marile companii tech au avut-o în ultimii 10 ani și oferă Comisiei Europene puterea de a efectua investigații de piață și de a concepe planuri de acțiune pentru companiile care nu respectă reglementările.

„Este revoluționar”, a spus un oficial al comisiei. Bruxelles-ul intenționează ca legile să deschidă ușa către mai multă concurență, permițând startup-urilor să concureze cu giganții în condiții echitabile, pentru prima dată.

Companiile de tehnologie, inclusiv Apple, Google și Amazon, au la dispoziție șase luni pentru a transmite o listă completă de lucruri care trebuie făcute și care trebuie interzise conform noilor legi, după care ar putea fi amendate cu până la 10% din cifra de afaceri. În cazul Meta, ar fi 10% din 120 de miliarde de dolari.

Un oficial a spus că va elibera consumatorii și companiile, în special startup-urile care s-au confruntat cu bariere pentru a ajunge cu o platformă la utilizatori.

„De exemplu, acum, când un consumator vede că o aplicație nu funcționează bine pe telefonul său, se gândește imediat că aplicația nu este chiar bună. Foarte des, nu merge nu pentru că aplicația este proastă, ci pentru că lipsește interoperabilitatea, deoarece este în interesul gatekeeper-ului să se asigure că experiența nu este aceeași.”

Telefoanele sunt adesea presetate cu aplicații meteo, hărți, calculator și e-mail, dintre care unele sunt dificil de șters. Acest lucru nu va mai fi permis.

Companiilor mari de tehnologie li se va interzice să monetizeze informații despre utilizatorii de telefoane, interzicându-le să folosească datele pe care le colectează din mai multe aplicații pe un telefon, pentru a construi o imagine detaliată a comportamentelor individuale ale consumatorilor pentru agenții de publicitate.

Oficialii au dat, de asemenea, exemple de controale privind sistemele de plată pe telefoanele Apple și Android. În timp ce consumatorii pot folosi alternative, cum ar fi cardurile bancare, pot exista startup-uri care pot oferi servicii cu adevărat inovatoare, momentan neviabile din cauza presupusei activități de „gatekeeping”.

Legile se vor aplica inițial pentru șase companii: Alphabet (care deține Google), Amazon, Apple, ByteDance (proprietarul TikTok), Meta (Facebook, Instagram și WhatsApp) și Microsoft.

Multe dintre serviciile pe care le oferă au fost, de asemenea, desemnate pentru reglementare. Acestea includ WhatsApp, Messenger, TikTok, Facebook, Amazon, Google, Chrome, Safari, Google Maps, Google Pay și Google Shopping.

La începutul acestei veri, Samsung a fost anunțată că îndeplinește criteriile pentru a fi clasificată drept “gatekeeper”, dar multinaționala a argumentat cu succes împotriva acestui lucru. Criteriile includ mărimea cifrei de afaceri și a avea cel puțin 45 de milioane de utilizatori în UE.

Comisia Europeană a acceptat argumentele Alphabet și Microsoft potrivit cărora serviciile lor de e-mail Gmail și Outlook nu îndeplineau criteriile cerute.

Editor : M.I.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri