Un studiu genetic a descoperit originea comună a mai multor tipuri de cancer

Ecoli-laborator-resized mfax

Cercetătorii care au analizat peste 7.000 de genomuri (coduri genetice) ale unor forme comune de cancer au descoperit 21 de „semnături” ale proceselor care afectează ADN-ul uman. Studiul lor a fost publicat miercuri în revista Nature, potrivit Mediafax.

„Acesta este un pas important pentru descoperirea proceselor care declanşează formarea cancerului",”a declarat Serena Nik-Zainal, de la Institutul Wellcome Trust Sanger, participantă la acest studiu.

„Prin analize detaliate, vom putea începe să folosim de acum înainte în folosul nostru cantitatea uluitor de mare de informaţii îngropate adânc în AND-ul cancerelor, înţelegând cum şi de ce se declanşează acele forme de cancer", a adăugat ea, citată de Reuters.

Toate formele de cancer sunt cauzate de mutaţii ale ADN-ului care apar în celulele corpului pe parcursul vieţii unei persoane.

Oamenii de ştiinţă sunt siguri deja de anumite lucruri, precum faptul că substanţele chimice din ţigarete cauzează mutaţii în celulele pulmonare, iar acestea declanşează cancerul pulmonar, şi faptul că razele ultraviolete declanşează mutaţii în celulele tegumentare, iar acestea duc la cancerul de piele.

Însă cercetătorii nu descifraseră încă procesele biologice care cauzau acele mutaţii, aflate în spatele celor mai multe tipuri de cancere comune.

„Am început să aflăm destul de multe lucruri despre consecinţele pe care le au aceste mutaţii. Însă, de fapt, deţinem un nivel rudimentar de înţelegere a faptului care cauzează acele mutaţii, în primul rând”, spune Mike Stratton, directorul Institutului Wellcome Trust Sanger, coordonatorul studiului.

„În definitiv, acele lucruri care cauzează mutaţiile reprezintă cauzele cancerelor”, a adăugat el.

Cercetătorii au analizat codurile genetice de la 7.042 de cancere provenind de la pacienţi din lumea întreagă, acoperind o gamă de 30 de tipuri diferite de cancer, pentru a vedea dacă găsesc un anumit tipar sau anumite „semnături” ale proceselor mutaţionale.

Ei au descoperit că toate tipurile de cancere conţineau două sau mai multe semnături - o descoperire care evidenţiază varietatea proceselor care operează împreună atunci când cancerul se dezvoltă.

Cercetătorii au descoperit totodată faptul că tipurile de cancer prezintă un număr diferit de procese mutaţionale. În timp ce două procese mutaţionale caracterizează dezvoltarea cancerului ovarian, în cazul cancerului hepatic există şase astfel de procese.

Anumite semnături au fost găsite în mai multe tipuri de cancer, iar altele au fost găsite doar la un singur tip. Din cele 30 de tipuri studiate, 25 prezentau semnăturile unor procese mutaţionale asociate cu fenomenul de îmbătrânire.