Sari la conținut

Cum funcționează propaganda rusă pe internet

Dacă sunteți utilizatori de rețele sociale este aproape imposibil să nu fi fost martorii unui material mascat de propagandă rusă. În ultimii ani, Rusia lui Putin și-a construit armate digitale cu care a reuși să întoarcă internetul împotriva vesticilor care l-au inventat. De la promovarea unor idei menite să submineze valorile occidentale, la acțiuni coordonate de hacking, războiul digital dus de Rusia are deja consecințe la nivel european și mondial.

Computer Gaming Summit Held In Germany

Foto: Sean Gallup/Getty Images

Unele forme de propagandă sunt ușor de reperat și destul de inofensive, cum ar fi articolul din Sputnik.md care îl lăuda pentru colecțiile de artă și intelect pe Codrin Ștefănescu, secretar general adjunct al PSD, la câteva zile după ce asta a fost implicat într-un scandal cu bodyguarzi la procesul lui Liviu Dragnea. Sputnik este o rețea de informare online și radio creată la finalul lui 2014, cu scopul declarat de a contrabalansa “propaganda” occidentală. Finanțată de o agenție media controlată de guvernul rus, Sputnik a fost etichetată în anii următori ca un portal al dezinformării în interese rusești.

Gândite să funcționeze în mai multe limbi, Sputnik și televiziunea RT au fost construite ca două dintre instrumentele cu care Kremlinul își susține favoriții din afara Rusiei, își spală imaginea și atacă valorile vestice. Sunt gândite inteligent, fiindcă strecoară informații false printre știri reale difuzate din studiouri profesioniste, sub un motto deștept: “pune-ți întrebări”.

Pe lângă aceste canale, Rusia are numeroase alte instrumente care se insinuează subtil și eficient în viețile cetățenilor: armate de troli, (ro)boți care propagă mesaje în mediile sociale, bloguri sau vedete prietenoase cu regimului și cenzură coordonată la scară largă.

Sunt menite să atace valori occidentale, de la cele științifice la cele ideologice. Spre exemplu, în ultima vreme militează pentru familia tradițională, împotriva refugiaților și folosesc orice ocazie de a critica instituțiile vestice.

Varietatea de opțiuni și anonimitatea aduse de internet au fost deturnate la o magnitudine pe care lumea liberă nu era pregătită să o confrunte. Iar rezultatele abia încep să se vadă.

Cum a început bătălia pe internet

Influențarea opiniei publice prin manipulare nu e nouă, dar apariția internetului a deschis noi oportunități.

Prin 2011 a apărut un val de optimism legat de rețelele sociale, în contextul în care Facebook și Twitter alimentau revolte populare în Orientul Mijlociu, într-un fenomen cunoscut drept Primăvara arabă. Internetul părea un instrument al democratizării, o portavoce a oamenilor cenzurați de propriile guverne, care puteau acum să se organizeze pe internet.

În același an, au izbucnit cele mai mari manifestații după anii 90 din Rusia. Cetățenii, organizați în mare parte pe Facebook, acuzau fraudarea alegerilor care îl mențineau pe Putin la putere (în rocada președinte-premier). Se pare că asta a convins Rusia să înceapă ofensiva asupra internetului, privit ca un instrument prin care vesticii vor să dea jos de la putere elitele politice din jurul Moscovei.

Trolii și boții ruși invadează internetul

Din 2012 se poate observa un plan sistematizat de manipulare prin internet, prin creșterea cenzurii interne și influențarea opiniei publice externe. Este foarte dificil de găsit originea fondurilor folosite în aceste campanii până la guvernul rus, dar cert este că se observă o direcție a manipulării favorabilă regimului. În plus, știm că guvernul rus investește sute de milioane de dolari doar în companii de PR convențional pentru spălarea imaginii.

Au apărut comentatori plătiți (în 2012, prețul era peste 1 euro per comentariu) să deturneze discuțiile din secțiunile de comentarii ale presei occidentale. Încă din 2013 anchetele din presa rusă au dezvăluiau modul de funcționare al fermelor de troli plătiți pentru norme de câte 100 de postări pe zi.

În 2014, ziarul The Guardian scria că primește 40.000 de comentarii pe zi din zona de propagandă rusă.

Pe lângă acești comentatori-troli, s-au dezvoltat programe de boți— niște softuri care postează automat în rețelele sociale pe teme prestabilite de programatorii acestora.

Se pare că o mare parte din articolele pe teme politice apărute pe rețelele sociale americane în perioada alegerilor erau generate de acești boți: unul din cinci materiale pe tema campaniei (analizate în perioada 16 septembrie - 21 octombrie 2016).

Calcule recente au estimat că articolele de propagandă rusă au fost distribuite de miliarde de ori pe Facebook în perioada alegerilor americane.

Materialele promovate de canalele de propagandă sunt variate, de la fake news la știri reale care sunt în concordanță cu direcția ideologică de la Kremlin. Ele încep prin a fi promovate artificial, iar apoi utilizatorii de bună credință le preiau ca atare și le viralizează.

Recent a apărut o platformă de monitorizare a sute de conturi Twitter asociate propagandei rusești: Hamilton 68. Conturile îmbină povești drăgălașe cu pisoi și eroi cu articole manipulative.

De aceea este dificil pentru un utilizator obișnuit să le distingă de niște conturi obișnuite. Dar analiza conținutului acestora arată clar că sunt orchestrate pentru a deturna aceleași discuții în aceleași direcții.

Care sunt temele favorite ale propagandei ruse

În timpul războiului rece, KGB-ul a generat și promovat mituri precum cel că HIV/SIDA este creația laboratoarelor armatei americane. Operațiunea INFEKTION a fost pusă la punct în ani de zile și era una dintre campaniile de “măsuri active” pentru slăbirea încrederii în vest.

Pe măsură ce a evoluat tehnologia, ritmul fabricării unor narațiuni convenabile rușilor a crescut exponențial și se mulează în timp real pe subiectele de actualitate.

Analiza conturilor de Twitter despre care se știe că sunt folosite pentru propagandă arată că în ultima lună s-a abordat subiectul atacului armat din Las Vegas—postările au inundat mediul online cu terorii ale conspirației și pro-conservatoare. Un alt subiect discutat intens a fost situația din Siria, unde s-a promovat masiv rolul pozitiv al Rusiei (care în realitate susține un regim criminal). Și președintele Trump a apărut des în twitturile propagandei ruse, în general în ipostaze pozitive. De-a lungul verii, una din temele predilecte a vizat migranții: s-au promovat mesaje cu privire la “invazia” refugiaților în Europa sau care susțineau că Germania ar bloca știri despre crime comise de refugiați.

Alte ținte favorite ale propagandei ruse recente sunt George Soros, homosexualii și occidentalii progresiști.

S-a speculat că și dezbateri recente din România, cum ar fi referendumul pentru familia tradițională și campaniile agresive antiavort, ar veni pe filieră rusă. Dovezile nu sunt concludente, dar cu siguranță sunt direcții care apropie România de Moscova și o îndepărtează de Occident.

Un mesaj repetat devine un mesaj credibil

Încă din anii 70 au fost studiate modurile în care un mesaj fals ajunge să fie receptat ca adevărat de auditoriu. Concluziile la care au ajuns cercetătorii au fost că simpla repetare a unui mesaj îl face să fie receptat drept credibil. Când aude o informație familiară, creierul reacționează mai rapid și se produce o scurtătură care îl face să atribuie valoare de adevăr informației, după cum explică psihologii.

De aceea nu este surprinzătoare rapiditatea cu care sunt distribuite știrile false sau popularitatea imensă a lui Vladimir Putin în Rusia.

Iar evoluția tehnologiei pare să ofere mai multă muniție celor care o folosesc în scopul manipulării. Recent a apărut capacitatea de a modifica imaginile video, exact așa cum se poate altera realitatea dintr-o poză—practic poți pune alte cuvinte în gura unui vorbitor înregistrat video. Tehnologia e în fază incipientă, dar perspectivele sunt înfricoșătoare, fiindcă suntem total nepregătiți pentru asemenea arme de manipulare.

Hackerii pot devasta lumea modernă

Pe lângă războiul ideilor, Rusia adăpostește armate de hackeri, ale căror acțiuni pot destabiliza mult mai rapid țintele.

Este notoriu exemplul cu pana din curent declanșată în Ucraina la finalul lui 2015, pe fondul conflictului cu Rusia. Hackerii ruși au preluat controlul asupra computerelor companiei de electricitate și peste 250.000 de oameni au fost lăsați pe întuneric. Un an mai târziu, hackerii ruși aproape au distrus televiziunea franceză TV5 Monde. Mai recent, hackerii ruși au spart emailurile democraților americani și le-au publicat pe WikiLeaks.

“Ca fost expert în securitate cibernetică, mă aștept ca Rusia să aibă capacitatea de a declanșa un colaps financiar prin folosirea atacurilor digitale asupra burselor din Europa și nordul Americii”, scria Cameron Colquhoun. Și directorul Agenției de Securitate Națională din SUA, Keith Alexander, avertiza asupra aceluiași pericol.

***

“Regulile războiului s-au schimbat major”, scria generalul rus Gerasimov în 2013 și puncta că eficiența mijloacelor non-militare a depășit-o pe cea armelor în conflictele moderne.

Războiul pentru putere s-a purtat dintotdeauna pe mai multe fronturi. Azi e cu precădere pe internet, unde se dă bătălia pentru mințile și inimile celor cu putere de vot.

Despre autoare: Laura Ștefănuț: Jurnalistă, colaboratoare Digi24 și a presei internaționale.

Etichete: Vladimir Putin , Rusia , Romania , Facebook , internet , kremlin , kgb , presa , Twitter , mass media , fsb , propaganda rusa , gru , boti , troli

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale