PARASCHIVENIA SĂPTĂMÂNII. CNA să vină să vă ia

Radu Paraschivescu Data actualizării: Data publicării:
telecomanda shutterstock_137593505
FOTO: Shutterstock

Prea multă sobrietate strică, îşi vor fi spus redactorii de ştiri şi realizatorii de emisiuni TV stânjeniţi în muncă de moartea Regelui Mihai. Ce atâtea discuţii cu tot felul de oameni care l-au cunoscut pe monarh? Ce atâtea imagini şi fotografii de epocă? Ce atâtea lacrimi şi regrete? Ce atâtea premiere îngropate în arhivă şi difuzate abia acum, la ani şi ani de la filmare? Ni se usucă audienţa, fraţilor. Ne fuge şi publicul pe care-l mai avem pe Facebook. Pericol, alarmă de gradul zero. Dezastrul e aproape. Trebuie făcut ceva, altfel suntem în pom.

telecomanda shutterstock_137593505
FOTO: Shutterstock

Şi, să recunoaştem, s-a făcut. Oho, cum s-a făcut! Aproape gângurind de plăcere, o sumedenie de posturi TV s-au cufundat în apele terapeutice ale crimei de la metrou. Ce răsfăţ, ce desfătare! Altfel muncim acum, când avem o nefericită împinsă pe şine şi mai ales când putem să difuzăm filmuleţul uciderii ei în buclă. Indiferent de oră, de standardele meseriei şi de însăşi demnitatea alcătuirilor bipede. În plus, nu difuzăm oricum, ci gradând tensiunea dramatică, aşa cum s-a constatat că e iscusit şi profesionist. La început un pic, apoi un pic mai mult şi tot aşa. Până la difuzarea întâmplării de la un cap la altul, fără blurare, cu 385 de reluări şi cu discuţii peste discuţii în platou. Cine erau invitaţii? Naiba ştie şi oricum n-a contat. Cuvintele lor au jucat doar rolul fundalului sonor pe care a fost prezentată la nesfârşit oroarea. În aceste condiţii, precauţiile de tip „Atenţie, imagini şocante!” sau „Aceste imagini vă pot afecta emoţional” sunt simple probe de ipocrizie logodită cu cinismul.

Cine a ratat crima pe postul X a prins-o pe postul Y. Iar cei dornici de subtile speculaţii comparatiste au trecut de pe un canal pe altul şi au putut să observe cine a mărit mai mult imaginea, cine a făcut mai multe stop-cadre şi cine a încetinit mai cu spor filmuleţul. Crima de la Dristor a devenit astfel prilej de entertainment la îndemâna tuturor. Inclusiv a copiilor care, dacă ţineţi minte, trebuiau protejaţi, cu vreo câteva luni în urmă, de efectele nefaste ale citirii Baltagului lui Sadoveanu. Deh, ce ţi-e cu naturelul simţitor. Aici, în schimb, nu mai e nevoie de protecţie. Ba chiar se pot învăţa mici trucuri din funestul modus operandi al făptaşei. În plus, copilul poate asista la grozăvie flancat de părinţii care, la o adică, pot să-i spulbere dubiile de plan secund, din categoria „a fost la Dristor 1 sau la Dristor 2?”

Difuzarea filmului surprins pe camerele video de la metrou nu vorbeşte doar despre lipsa de scrupule a realizatorilor TV care invocă fără să clipească alibiul ratingului. Mai sunt cel puţin două lucruri care merită o discuţie serioasă. Primul este pasivitatea reconfirmată a Consiliului Naţional al Audiovizualului, care, în ciuda sesizărilor făcute, s-a ilustrat deocamdată prin sprinteneala melcului şi printr-o poetică ridicare din umeri: „anul viitor, acum nu e timp”. Dacă preşedintele Răsvan Popescu o scaldă esopic, Radu Hârjeu, membru al CNA, are o declaraţie la graniţa dintre consternare şi revoltă: „Nu are niciun sens acum să fac autosesizare. Ieri dimineaţă erau deja trei sesizări. Le vom discuta peste câteva luni. Şi chiar dacă le-am discuta în ianuarie, să spunem că le trece cineva pe ordinea de zi cu celeritate, oricum nu are nici un rost. Adică nu e ceva ce mai poţi opri acum.”

Faptul că Radu Herjeu a lucrat la câteva televiziuni înainte de-a ajunge la CNA nu-i scuză pasul şi logica strâmbe. E grotesc şi periculos să judeci aşa. Refuzul de-a vedea sensul unor sancţiuni dure şi imediate dă undă verde abuzurilor şi deschide larg uşa viitoarelor grozăvii difuzate la nesfârşit, mai ales că românii cad uşor în mrejele comerţului funerar. E ca şi cum un judecător nu ar pedepsi un criminal fiindcă victima oricum nu mai poate fi înviată. Comportamentul straniu al lui Radu Herjeu şi al instituţiei unde lucrează trimite cu gândul la o secvenţă din comedia Creaturi fioroase (Fierce Creatures), unde mogulul australian Rod McCain primeşte vestea cea mare de la ajunctul său, Neville: „Au sunat de la Beijing. Avem drepturile de televizare pentru execuţiile publice.” „Şi pentru redifuzarea în toată lumea?” „Şi. Cinci tipi pe săptămână.” „Splendid.” Suntem departe? Da, dar nu atât de departe cum ne place să credem. Iar faptul că moartea vinde bine nu e deloc un compliment. Nici pentru televiziuni, nici pentru publicul lor, nici pentru rasa umană în general.

A doua problemă care merită o discuţie e pasivitatea martorilor la tragedie. Marilena Şerban împinge o tânără în faţa metroului şi pleacă bine mersi din staţie. Nimeni n-o opreşte, nimeni nu-i taie calea, nimeni nu strigă după ea. OK, nu era oră de vârf, dar staţia nu era pustie. La ora aceea lumea încă circulă cu metroul. O ştiu fiindcă fac acelaşi lucru uneori, după 11 noaptea, şi găsesc pe peronul de la Eroilor 10, 15 sau 20 de oameni. Şi atunci? Cum a fost posibil ca un om să omoare un alt om şi să nu se întâmple nimic? Explicaţiile sunt multe, dintre care două mi se par mai bine conturate decât celelalte.

Prima ţine de lipsa de empatie tot mai pronunţată pe care o avem faţă de semeni. Cu ajutorul tehnologiei, oamenii devin insule care îşi ajung lor înşile. În metrou sau la restaurant, în cafenea sau în autobuz, fiecare posesor de smartphone pare imersat în măruntaiele obiectului şi câtuşi de puţin dispus să dea două cepe degerate pe ce e în jur. Acest nou tip de pereat mundus, întru câtva diferit de cel al împăratului Ferdinand I, e prezentat astfel de jurnalistul Adrian Georgescu: „Stând pe internet toată ziua, în noi s-a produs cumva o inversare între Realitate şi Ficţiune. Când lângă tine, în Realitate, se întâmplă o grozăvie, mintea ta o «plasează» automat la Ficţiune. «Nu poate fi adevărat”, spui şi treci mai departe. Şi invers se întâmplă la fel: ce este pe Facebook e mai pregnant şi mai viu decât cele ce se petrec lângă noi în Realitate.” Adaug acestei observaţii experienţa relativ recentă a vecinătăţii de masă cu patru tineri (doi băieţi şi două fete) într-un restaurant din centrul Braşovului. Toţi patru bine îmbrăcaţi, curaţi, drăguţi şi – aşa mi s-a părut – cu destui bani în buzunar încât să nu se uite foarte atent la preţuri. Cât timp au stat în local, fiecare dintre ei a făcut abstracţie de ceilalţi şi s-a mărginit la o explorare prelungită şi tăcută a propriului smartphone.

A doua explicaţie se leagă de pedagogia neamestecului, pe care majoritatea vârstnicilor de azi au predat-o, dar au şi primit-o, înainte de 1989. Formulele de bază ale acestei educaţii pentru dezinteres şi neimplicare erau „Ai grijă şi vezi-ţi de treaba ta”, „Nu-ţi băga nasul unde nu-ţi fierbe oala”, „Stai deoparte şi nu te amesteca”, „Nu cumva să te bagi”. Într-un timp când frica devenise metodă de lucru, părinţii (nu toţi, cinste excepţiilor) îşi sfătuiau copiii să nu devină solidari, să nu sară în apărarea celui prigonit, să nu ia atitudine în faţa nedreptăţilor. Gestul definitoriu al acelor timpuri era privitul în altă parte. Întorsul capului. Ceva din pedagogia aceea egoistă a făcut ca Marilena Şerban să omoare un om fără s-o întrebe nimeni de sănătate. Sigur, mortul dintre şine nu se întoarce, dar morala întâmplării e cumplită. Şi încă un lucru. Există în multe ţări ceea ce se cheamă citizen’s arrest, adică dreptul cetăţeanului fără atribuţii de om al legii de a încerca să împiedice comiterea unei abateri, a unui delict sau a unei crime. N-ar fi oare interesant ca acest reflex de veghe civică să fie dezbătut în şcoli şi poate chiar şi la televiziuni?

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate