Sari la conținut

PARASCHIVENIA SĂPTĂMÂNII | Ce ştim şi ce nu (vrem să) ştim despre ştiri

„Indiferent cât sunt de neplăcute, ba poate mai cu seamă când sunt la apogeul urâţeniei, ştirile pot să ne uşureze de povara claustrofobică de-a trăi cu noi înşine, de-a încerca în permanenţă să ne onorăm potenţialul şi de-a lupta să convingem câţiva oameni din imediata noastră apropiere să ne ia în serios ideile şi nevoile. A vedea ce mai e la ştiri înseamnă a duce cochilia la ureche şi a fi turtit de urletul omenirii”. Explicaţia lui Alain de Botton (Ştirile. Manualul utilizatorului, Humanitas, 2015) vizează, printre altele, amestecul de fascinaţie şi voluptate cu care ne uităm la categoria intitulată generic „Ştirile de la ora cinci”. De Botton aminteşte şi părerea lui Hegel, care susţine că societăţile devin moderne când ştirile înlocuiesc religia ca principal element de călăuzire şi nucleu de autoritate. Există, de câteva decenii încoace, inclusiv o aşa-numită „religie a ştirilor” care semnalează, printr-o metaforă de plastic, dependenţa pavloviană pe care ajungem s-o dezvoltăm faţă de secvenţele – preferabil neplăcute, ba chiar dramatice, ba chiar sordide, ba chiar sinistre – din viaţa semenilor.

Cum arată o porţie de ştiri de acest tip? De Botton face o simulare care nu poate să nu ne sune familiar: „Astăzi ştirile ne informează despre un bărbat care a adormit la volan după ce a stat treaz până noaptea târziu şi a comis un adulter pe Internet – după care a zburat cu tot cu maşină de pe un pod, ucigând o familie de cinci oameni aflaţi în rulota de dedesubt. O altă ştire se referă la o studentă frumoasă şi promiţătoare, care a fost dată dispărută după o petrecere şi a fost găsită făcută bucăţi în portbagajul unei furgonete după cinci zile. A treia ştire reia amănuntele aventurii pe care-o are un instructor de tenis cu eleva lui în vârstă de treisprezece ani. Aceste întâmplări, evident nebuneşti, ne fac să ne simţim sănătoşi şi binecuvântaţi prin comparaţie. Putem să le întoarcem spatele şi să trăim un nou sentiment de uşurare legat de viaţa noastră previzibilă, de felul autoritar cum ne-am ţinut sub control dorinţele mai neobişnuite şi de stăpânirea de sine manifestată prin faptul că încă nu ne-am otrăvit niciun coleg şi nu ne-am îngropat nicio fostă amantă sub pavelele din curtea interioară.”

Eşti tentat, ca primă reacţie, să te întrebi ce analist media român se ascunde sub pseudonimul Alain de Botton şi la ce programe carpatine de ştiri s-a uitat în ultima vreme. Pe urmă îţi dai seama ce alibi formidabil îţi oferă demonstraţia scriitorului. Dacă te uiţi în oglindă după ce-l citeşti, începe să-ţi crească stima de sine. Prin urmare, nu avem aici o afacere strict românească. Iar ea nu indică înclinaţia gratuită pentru promiscuitate, sordid şi violenţă. Există resorturi subtile, care te pot propulsa în ipostaza unui ins şubred, care are nevoie de o comparaţie avantajoasă ca de aer. După ce te înfrupţi cu un calup de grozăvii, constaţi că, pe lângă adulterinul virtual, eşti un nufăr. Şi că, pus alături de instructorul de tenis, îţi vine să te umfli în pene. Pasul următor e să-ţi aminteşti de Cristian Pomohaci, să te autoanalizezi raportându-te la el şi să te pregăteşti de beatificare.

Conceptul „Ştirilor de la ora cinci”, lansat de ProTV pentru potolirea foamei de orori, ar fi, după Alain de Botton, un rău necesar şi totodată un instrument de luminare a cotloanelor tenebroase din subsolul fiecărei alcătuiri umane. Fiara cuibărită înăuntrul nostru dă din coadă la fiecare bunică violată de nepotul retardat şi la fiecare urmă de sânge amestecat cu creier de pe lama unei toporişti găsite într-un fund de ţară şi de şopron. Sigur, e bine să-l citeşti pe de Botton, dar nu e suficient. Pentru o şi mai bună autoexplorare a condiţiei noastre de telespectatori (de ştiri, dar nu numai), s-ar impune citirea sau recitirea unei cărţi intrate deja în repertoriul clasic: Homo videns. Imbecilizarea prin televiziune şi post-gândirea (Humanitas, 2008). Cartea ar putea să le cadă greu cititorilor cu stomac sensibil – printre altele, fiindcă pune în discuţie consecinţele uzului şi mai ales abuzului de programe TV, care-l pot condamna pe privitor să devină un videocopil cu discernământul atrofiat, dornic să înghită întruna hrană mestecată de alţii şi incapabil de judecată critică. Pândit de primejdii de care nu-şi dă seama, homo sapiens riscă să deraieze în homo videns. Adică în ceva la care nu s-ar fi gândit nimeni cu o jumătate de veac în urmă. Mai precis, într-un sclav pus la muncă pe plantaţia audienţei. De unde vine pericolul? Din înlocuirea (uneori brutală a) cuvântului cu imaginea. Adică a unui element prin care omul e capabil să abstractizeze şi să facă uz de simboluri cu un element care-l poate transforma în martor inert sau apatic. Riscul de pe urmă ar fi, în acest caz, apariţia omului care vede fără să priceapă. Pus să vadă „Ştirile de la ora cinci” sau „Acces direct”, dar şi emisiuni cu un alt tip de încărcătură, omul acesta va fi până la urmă alterat în fibra lui de sapiens. Şi se va transforma în altceva.

Etichete: stiri , radu paraschivescu , televiziune , stirile de ora 5 , stirile tv , consumator de stiri tv , alain de Botton , homo videns , stiri can-can

Pe aceeași temă

Noapte cu Şandru

Era greu de crezut că recordul de linguşire stabilit de Nora Noapte avea să cadă în mai puţin de o lună. Cu toate...

Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale