Sari la conținut

Pretutindenarii

„Scrie-ţi memoriile cât mai ai memorie”, îmi spun la fiecare lapsus, având grijă imediat să pansez rana neaducerii aminte cu un bandaj filozofic de tip „uitarea e prima condiţie a memoriei”. Chiar şi acum, în timp ce scriu, sunt tot în pană. Nu-mi amintesc unde am citit / auzit pentru prima dată cuvântul „pretutindenar”. Parcă la Ioan T. Morar, dar nu bag mâna în foc. Cert este că mi-a plăcut cuvântul, dacă nu din alt motiv, măcar pentru sonoritatea lui ironică şi vag peiorativă, care lipseşte unui adjectiv ca „ubicuu”.

A fi ubicuu înseamnă a locui în Olimp, adică peste tot şi în acelaşi timp, ştiut fiind că omniprezenţa este privilegiul zeilor. A fi pretutindenar înseamnă a trăi în temeiul unui orgoliu lumesc: acela de-a apărea peste tot şi de-a emite păreri în orice problemă. Iar căpetenia acestui trib care se hrăneşte cu gloriole şi păreri bune despre sine este pretutindenarul de la televizor.

telecomanda-tv

Pe vremea când principiul lui Peter încă nu-şi obţinuse confirmarea ultimă, un hâtru a spus despre specialist că este „persoana care ştie din ce în ce mai mult despre din ce în ce mai puţin, până când va ajunge să ştie totul despre nimic”. Definiţia a făcut vâlvă cu două decenii în urmă, când conducerea ţării promisese populaţiei un desant de cincisprezece mii de specialişti despre care s-a constatat ulterior că erau – nu toţi, dar o parte considerabilă – neamuri ale guvernanţilor: surori, cumnaţi, fii hăituiţi de pasiunea pentru Nintendo şi soacre apte să împletească munca de secretariat cu contabilitatea (uneori, dublă), totul, într-o revărsare de nepotism tipică regimurilor tropicale.

Tot atunci, moderatorii emisiunilor de televiziune au început să descopere (mai întâi cu surprindere, apoi cu perplexitate şi în cele din urmă cu uşurare, fiindcă li se făcea, în acest fel, viaţa mai uşoară) un tip de invitat elastic, sigur pe el şi mereu disponibil: omul care ştia totul despre toate. Insul capabil să se exprime la orice oră pe orice temă şi în orice companie. Musafirul betonat în certitudini, pentru care simpla idee a dubiului duhnea a erezie.

Două decenii mai târziu, pretutindenarii TV se simt bine şi nu dau semne de retragere. Sunt tot acolo, la datorie. Ceva mai ridaţi, poate încărunţiţi, poate cu o dioptrie-două în plus, însă în rest, aceiaşi. La fel de siguri pe ei, la fel de gureşi. Gata să emită păreri care au, de cele mai multe ori, aer de sentinţă. Gata să primească respectul umed al colegilor de platou, răsfăţaţi de soartă prin simpla contemporaneitate cu o enciclopedie ambulantă, cu un munte biped de informaţii. Un singur lucru e ceva mai greu de priceput: cum se face că, deşi avem atât de mulţi oameni care se pricep la atât de multe lucruri, stăm totuşi atât de prost în clasamentele europene, unde conducem – nedorit, dar real – doar în ceea ce priveşte mortalitatea infantilă?

Explicaţia e simplă: competenţa afişată în studiourile de televiziune e, de multe ori, o pseudocompetenţă bazată pe verbiaj, zâmbete spre cameră şi informaţii strânse de pe Wikipedia. I se adaugă o remarcabilă capacitate de-a accepta fără ezitare invitaţii la toate tipurile de emisiuni şi un orgoliu de gascon din romanele lui Daudet. Fanfaronada, tupeul şi dorinţa îmbăierii în admiraţia publică dau reţeta pretutindenarului TV. Acesta ţine în continuare afişul, cu dubla complicitate a moderatorului şi a publicului. Unul nu renunţă la invitaţii în compania cărora nu riscă timpi morţi, celălalt pare în convalescenţă după o trepanaţie efectuată empiric.

În plus, o parte din public simte un soi de fascinaţie perversă uitându-se la oameni care se exprimă marţi despre inflaţie, miercuri despre misticismul tibetan, joi despre hocheiul din Lituaniaa şi vineri despre acceleratorul de particule. Pesemne că despre hipnoză e vorba, nu despre altceva, în cazul telespectatorilor care încă iau de bun tot ce le înşiră Monica Tatoiu, Mădălin Voicu şi alţi atleţi ai ubicuităţii TV.

În mod normal, un om instruit are două, poate trei şi cel mult patru zone de competenţă. Tot în mod normal, aceste zone de competenţă au o serie de elemente în comun. Când însă acelaşi om e (sau se preface că e) la fel de dezinvolt în ceea ce priveşte calculul probabilităţilor, nutreţurile furajere, cancerul de col uterin, recordurile la triplu salt din fosta Uniune Sovietică, şomajul din Yemenul de Sud şi biscuiţii fără zahăr din Paraguay, prima reacţie a celui care-l vede sau îl ascultă ar trebui să fie scepticismul. Eventual dublat de o sănătoasă îngrijorare.

Faptul că lucrurile nu se petrec aşa ţine atât de naivitatea publicului, cât şi de apetenţa lui pentru circ, inclusiv în situaţiile când e nevoie de seriozitate, de răspunsuri înţelepte şi de soluţii. Doamna Tatoiu şi domnul Voicu sunt, pe rând, Casandre, analişti, diagnosticieni, psihologi, instanţe morale, politologi şi experţi în mentalităţi. Au dat, la viaţa lor, tot felul de răspunsuri la tot felul de întrebări. Singurul răspuns pe care nu l-am auzit niciodată din gura lor a fost „nu ştiu”. Iar asta nu e deloc bine.

Pe aceeași temă

Jelind Tomulică vorbea

„Se prea poate ca, în viaţa particulară, Bogdan Tomulică de la TVR să fie un om senin şi împlinit. În schimb, când...

Gulere albe pentru zile negre

Singura şansă a deputatului PSD Ilie Toma de-a fi – de fapt, de-a rămâne – filozof ar fi fost tăcerea. Condiţionalul...

Gramatică dramatică

Prin ce face şi prin ce spune, Florin Iordache simbolizează aspiraţia caricaturii de-a ajunge tablou. Prestaţia publică...

Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale