Universitatea din Oradea are nevoie de bani pentru salarii

Data publicării:
universitate subfinantata

Puţin peste 1600 de angajaţi, înseamnă aproape 70 de milioane de lei într-un an. Sunt cheltuielile cu personalul ale Universităţii din Oradea. Cheltuieli egale cu veniturile instituţiei de studii superioare.

Prof. univ. dr. Constantin Bungău, rectorul Universităţii Oradea: "Finanţarea de bază care e asigurată din veniturile de la stat şi cele din taxă sunt egale cu cheltuielile de personal şi atunci suntem cu probleme la ceea ce înseamnă achiziţionarea de servicii şi bunuri necesare desfăşurării proceselor de învăţământ şi de cercetare."

Crina Gherlea, directorul economic al Universităţii Oradea: "În acest moment situaţia universităţii nu este una fericită. Asistăm la o scădere a finanţării din 2011, iar problemele noastre s-au acutizat în această perioadă."

100 de mii de euro intră şi tot 100 de mii de euro ies pe zi în Universitatea din Oradea. Bani, însă, insuficienţi pentru susţinea unei asemenea instituţii. Firesc, au venit măsurile de "strângere a curelei" şi cele de creştere a numărului de ore ale unui profesor, pe acelaşi salariu.

Prof. univ. dr. Constantin Bungău, rectorul Universităţii Oradea: "Menţinerea creşterii normei didactice şi reducerea cheltuielilor pe care le avem cu salariile cum ar fi gradaţiile de merit, limitarea numărului de angajaţi care vin din exterior."

Conf. univ.dr. Tiberiu Velşoiu, profesor de robotică la Universitatea Oradea: "E o chestie contraproductivă pentru că gradaţia de merit practic este un stimul pentru cadrul didactic să performeze. Dacă tăiem gradaţiile performanţa bineînţeles va suferi."

Crina Gherlea, directorul economic al Universităţii Oradea: "Încasările de la buget au scăzut cu 20%, ceea ce înseamnă foarte mult având în vedere că universitatea din Oradea e finanţată în proporţie de 50% de la bugetul de stat."

Prof. univ. dr. Adrian Hatos, profesor de sociologie la Universitatea Oradea: "Avem o problemă de motivaţie pentru că o parte sunt ore la plata cu ora, nu sunt în norma de bază, sunt ore suplimentare şi care se plătesc la minimumul grilei de salarizare."

Dacă în 2011, universitatea orădeană primea de la ministerul de resort 44 de milioane, în 2013 suma a scăzut la 40 de milioane. Asta în condiţiile în care cheltuielile cu personalul au crescut de la an la an. O situaţie care ar putea duce la lipsa banilor pentru salarii în ultimele luni ale lui 2014. De alte achiziţii nici nu poate fi vorba.

Începutul acestui an a prins universitatea cu un deficit financiar de aproape 8 milioane de lei. Rectorul susţine că pentru a se apropia de normalitate, suma anuală alocată de minister ar trebui să fie de 47 de milioane de lei, nu de 40 de milioane. De asemenea taxele de şcolarizare vor creşte din toamnă, în unele cazuri chiar şi cu 50%.

reporter: Andrea Crişan
operator: Darius Pop

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri