Sari la conținut

Nivelul de optimism al românilor, la o cotă fără precedent. Explicațiile președintelui IRES, Vasile Dâncu

Înainte de primul tur al alegerilor prezidenţiale, procentajul optimiştilor era mult mai mic, de doar 24 la sută. Este o creştere impresionantă, mai ales că în ultimii 20 de ani părerea românilor despre direcţia în care se îndreaptă ţara a fost din ce în ce mai proastă.

Invitat la Digi24, sociologul Vasile Dâncu a explicat că românii nu au mai fost atât de optimişti în ceea ce priveşte viitorul din 1997 încoace.

Direcţia în care merge ţara este bună

1996 - 28%

1997 - 45%

1998 - 22%

1999 - 10%

2000 - 12%

2001 - 36%

2002 - 38%

2003 - 33%

2004 - 41%

2005 - 43%

2006 - 43%

2007 - 40%

2008 - 27%

2009 - 25%

2010 - 13%

2011 - 15%

2012 - 25%

2013 - 26%

2014 - 55%

(sursa: IRES)

Vasile Dâncu a arătat că e cel mai mare salt de încredere pozitivă în direcţia în care merge ţara după alegerile din 96, când a crescut de la 28 la sută la 45 la sută în 1997. „După aceea, constant, oamenii şi-au pierdut încrederea. La 55% direcţia bună, deci direcţia preponderent pozitivă, deşi fac studii de 25 de ani aproape, nu am găsit niciodată un asemenea entuziasm”, a mărturisit Vasile Dâncu.

Sociologul este de părere că menținerea acestei cote la un nivel ridicat ar ține în primul rând de o conviețuire pașnică între instituții.

În ceea ce privește creșterea încrederii în Klaus Iohannis, câștigătorul alegerilor prezidențiale, respectiv scăderea încrederii în Victor Ponta, contracandidatul său, Vasile Dâncu a explicat că aici funcționează metafora „învingătorul ia totul”. În general, câștigătorul, după niște alegeri, ajunge la un scor foarte mare și îl poate dubla. „Aici e vorba de un nivel foarte mare de încredere. E vorba de euforie post-alegeri (...) Oamenii încearcă să se ralieze la un curent public, nu toată lumea merge împotriva curentului”, a spus Vasile Dâncu.

După câştigarea fotoliului pentru Cotroceni, Klaus Iohannis urcă spectaculos în topul încrederii românilor. 61% dintre români îşi declară în prezent încrederea în Klaus Iohannis, preşedintele ales al României, faţă de numai 25%, înaintea celui de-al doilea tur de scrutin. Contracandidatul său Victor Ponta a pierdut însă 6 procente între timp: doar 27% din populaţie mai are încredere în actualul premier.

Povara lui Klaus Iohannis

Aceste procente pe care le ia orice președinte, mai ales după o bătălie câștigată emoționant, sunt otrăvite”, avertizează Vasile Dâncu. „Sunt legate de o foarte mare răspundere, e o proiecție a tuturor motivațiilor în acest personaj politic, care devine cel mai important”, a explicat sociologul.

Oamenii vor să se vadă și acesta a fost cel mai important atu al lui Klaus Iohannis – normalitatea. Nu a venit cu un proiect politicianist, a spus că e un om normal și oamenii au apreciat acest lucru”, spune Vasile Dâncu.

„E o povara pentru Klaus Iohannis, pentru că se pot produce decepții după aceeași formulă”, avertizează Vasile Dâncu. „Să sperăm că pe acest entuziasm, Klaus Iohannis și toate instituțiile vor reuși să folosească entuziasmul pentru a putea să creștem eficiența economiei, entuziasmul privind antreprenoriatul. Când s-a făcut pactul de coabitare, el a ridicat entuziasmul colectiv, încrederea în direcția în care merge țara. Nu a durat foarte mult, pentru că au început iar certurile. Președintele, valorificând celelalte instituții, poate încerca să lanseze o viziune în care oamenii să simtă un efort comun asupra unui proiect. Asta poate face Klaus Iohannis, nu poate aduce locuri de muncă!”, a punctat sociologul.

Pe de altă parte, el spune că se confirmă o tendință germanofilă în România care este legată de eficiența economică a Germaniei. În schimb, SUA pierd în ultima vreme, din cauza refuzului de a acorda vize, deși românii au primit scutul antirachetă, bazele americane și e vorba de o frustrare a românilor, spune Vasile Dâncu.

Victor Ponta nu are o cădere mare

Pe de altă parte, în opinia sociologului, Victor Ponta nu are o cădere foarte mare la nivel de încredere, pentru că de multe ori învinsul cade 20 de procente. „Este dovada faptului că Victor Ponta are în spate un partid bun, de aceea nu și-a pierdut foarte mult din încredere. A pierdut segmentul de alegători nehotărâți”, a explicat Vasile Dâncu. „În orice cercetare, dacă lucrurile mergeau fără o revoltă la urne, Ponta ar fi câștigat”, a adăugat sociologul.

În opinia sa, concediul pe care și l-a luat premierul nu a fost inspirat. După dezamăgire, trebuia să gestioneze eșecul, să găsescă „exist solution”-ul.

E un guvern care, dincolo de mare gafă în legătură cu voturile din străinătate, e un guvern apreciat de oameni în același sondaj. Puține guverne am avut cu încredere de peste 30”, a arătat președintele IRES.

Ce învățăminte trebuie trase

Am trecut într-o formă de democrație în care tânăra generație, prin social media, exercită un control suplimentar asupra politicienilor și ei încă nu au învățat asta”, spune Vasile Dâncu.

„Ceea ce clasa politică trebuie să învețe de la generația Facebook e că sistemul politic din România nu mai răspunde nevoilor care reușesc să ajute la aplicarea drepturilor fundamentale. E un alt tip de politică. Tinerii din generația Facebook au crescut în pesimism, nu mai respectă autoritatea și cer să le fie respectate drepturile individuale”, a explicat Vasile Dâncu.

El îi sfătuiește totodată pe cei de la ACL să nu confunde lucrurile și să nu-și închipuie că au câștigat datorită campaniei. Iar PSD trebuie să învețe că trebuie să se schimbe radical, mai spune Vasile Dâncu.  

Etichete: campanie electorala , victor ponta , PSD , vasile dancu , incredere , sondaj ires , optimism , alegeri prezidentiale 2014 , studiu ires , sectii de vot in strainatate , acl , incredere romanilor , incredere klaus iohannis , incredere victor ponta , explicatiile sociologilor pentru vot , generatia Facebook , revolta la urne , vot diaspora consecinte , analiza rezultatelor alegeri prezidentiale 2014 , explicatii victoria Iohannis , sondaj sociologic

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale