Statul la stat. Calvarul tulcenilor ignorați de autorități. Cu bombele la ușă, oamenii cer un drum mai bun: Ambulanța vine pe apă

Toma Petcu Data publicării:
masina pe un drum de pamant
Din cauza drumului prost, este aproape imposibil să ajungi cu mașina de la Tulcea la Chilia Veche. Foto: Captură TV Digi24

Cât de greu este să ajungi cu mașina de la Tulcea la Chilia Veche? Aproape imposibil. Singurul drum județean care leagă cele două localități arată ca după bombardament. Este din piatră, și de zeci de ani nu a fost niciodată modernizat. Localnicii și turiștii au ajuns să meargă direct pe câmp, prin lanurile de porumb și floarea-soarelui. Ambulanța ajunge aici doar pe calea apei, iar locuitorii se roagă zi de zi să nu aibă vreo urgență. Satele aflate pe acest drum au ieșit din anonimat peste noapte, după ce dronele rusești au început să cadă la câteva sute de metri de ele. Primarii speră că războiul din Ucraina va deschide ochii autorităților și le vor asfalta drumul, pe care ei îl consideră strategic. În România aproape o treime din drumuri sunt pietruite sau din pământ. Urmăriți un nou episod al campaniei Statul la stat”.

Aventura pe Drumul Județean 222 începe cu o lungă așteptare la BAC. Dacă prinzi o zi aglomerată, poți sta și câteva ore doar pentru a traversa Dunărea. Când intri pe drum, ai impresia că pășești pe un tărâm selenar. De jur-împrejur totul este alb. Iarba și copacii sunt acoperiți cu un start gros de praf.

Dacă ai nenorocul să prinzi în fața ta două sau trei mașini, ești obligat să păstrezi o distanță considerabilă. Praful este atât de dens încât vizibilitatea se apropie de zero. Cand bate vântul, iar aici... bate mai mereu, toată această pulbere se lasă peste casele și curțile oamenilor.

Reporter: Rufele unde le uscați?
Marinela Roiu, localnică din Ceatalchioi: Dar ce, în casă unde să le uscăm? Nu putem să le scoatem afară, că trec mașinile astea mari și tot praful îl aduce după ele înspre noi, că nu are, nu ai cum.

După 10 minute de mers suntem opriți la un punct de control al Poliției de Frontieră.

Polițist de frontieră: Au mai vrut și ieri să ajungă la Chilia și s-au răzgândit.
Reporter: De ce?
Polițist de frontieră: Din cauza drumului.
Reporter: Serios?
Polițist de frontieră: Da.
Reporter: E drumul prost?
Polițist de frontieră: Foarte prost, mai prost ca aici.

Drumul, deși util, nu a fost modernizat niciodată 

Drumul este singura cale terestră care leagă Tulcea de Chilia Veche și este intens circulat atât de localnici, cât și de camioane. Se află în administrarea Consiliului Județean Tulcea, și nu a fost niciodată modernizat. Din când în când, atunci când gropile devin prea adânci se intervine cu un autogreder pentru a-l mai nivela. Degeaba însă, în câteva luni se fac la loc.

Reporter: Ușor, ușor, ușor. Știți cum e să ai senzația că stai pe un pikamer? Mașina prin gropi, camion în viteză.

Reporter: Treceți des pe aici?
Șofer de TIR: Foarte des.
Reporter: Și cum e?
Șofer de TIR: Pericol.
Reporter: Pericol.
Șofer de TIR: Mai bine te duci la... nu știu, dar aici să nu vii. E dezastru.
Reporter: Până unde este așa drumul?
Șofer de TIR: Până la Chilia, la capăt de linie.
Reporter: Cu cât mergeți pe oră?
Șofer de TIR: Dacă treci de 30 dezmembrezi tot.
Reporter: Dezmembrezi mașina.
Șofer de TIR: Da. O luăm pe câmp, mai avem noroc cu câmpul.

Primar: „Fac 16 ani la primărie de când sunt, și promisiunile tot promisiuni au rămas”

Singurele porțiuni cu asfalt le găsim prin sate. Primarii au reparat bună parte a drumurilor comunale. Nu pot face însă mai mult. Ajungem în Ceatalchioi, localitate devenită celebră peste noapte, după ce aici au fost găsite mai multe resturi de drone rusești.

Tudor Cerneagă, primar Ceatalchioi: Promisiuni am avut și avem de ani de zile, fac 16 ani la primărie de când sunt, și tot promisiuni au rămas, cu toate că am fost unul vocal cu ei, totdeauna m-am contrat, dar sperăm, sperăm poate acum îl bagă.

Sătul de promisiunile neonorate ale mai marilor din județ, singura speranță a primarului a rămas, culmea... războiul din Ucraina. Tudor Cerneagă trage nădejde că bombele care cad la doar câteva sute de metri de localitate lui îi vor face pe politicienii de la București să vadă cu alți ochi întreaga zonă.

Tudor Cerneagă, primar Ceatalchioi: Sperăm, acum, mai ales cu necazul ăsta, măcar cu atât să ne alegem și noi, deoarece consider că acest drum este unul strategic, în caz de evacuare este singura cale terestră de evacuare a locuitorilor din comuna Ceatalchioi..., dar e singura cale de acces terestru prin care pot fi evacuați și localnicii din Chilia și Pardina.

Lăsăm în urmă Ceatalchioi și ne îndreptăm către Pardina. Drumul devine din ce în ce mai greu. Gropile și denivelările sunt tot mai mari. Dacă mergi cu mai mult de 20 de kilometri pe oră, îți asumi un risc imens de a nu mai ajunge la destinație cu mașina întregă. Disperați, șoferii aleg să mergă direct pe câmp prin lanurile de porumb și floarea soarelui.

Toma Petcu, reporter Digi24: Uitați-vă cât este stratul de praf, are undeva la 15-20 de centimetri și o să vedeți acum când trece TIR-ul cât de mult praf este pe acest drum. Evident, în momentul în care plouă, aici se face o foarte mare groapă de noroi. Uitați-vă la roțile TIR-ului, cât praf poate să fie, ăsta este drumul către Chilia Veche, singurul drum pe care poți ajunge la Chilia Veche, în halul ăsta este... pfff.

Ion Comisan este șofer pe o dubă și face traseul Chilia Veche-Tulcea și retur, de două ori pe săptămâna.

Ion Comisan, localnic din Chilia Veche: Uitați, așa ne chinuim, cauciucuri sparte, arcuri rupte, nu vedeți, cu a doua și cu a întâia merg, cu a doua.
Reporter: Dar văd că ați luat-o pe drumul acesta de pământ, nu ați luat-o pe sus pe...
Ion Comisan: Acolo e și mai prost, acolo spargi cauciucurile, se sparg cauciucurile, că e piatră d-aia ascuțită și mașina e puțin încărcată, am marfă, sparg cauciucurile, ocolesc piatra, ocolesc piatra.

Zona, pe cât de frumoasă, pe atât de săracă

Într-un final, cu chiu cu vai, ajungem în Pardina. Un drum de aproximatix 30 de kilometri pe care l-am făcut în aproape două ore, deși în mod normal ar trebui parcurs in aproximativ 20 de minute. Primul lucru care îți atrage atenția sunt mașinile, toate acoperite cu un strat gros de praf. Pe vremuri exista și un microbuz care îi ducea pe oameni la Tulcea. După ce s-a stricat de mai multe ori din cauza drumului, patronul a renunțat la cursă.

Reporter: Cine nu are mașină, ce face?
Localnică din Pardina: La doctorul de familie trebuie să mă rog de unul de altul, să plătim două milioane până la Tulcea.
Reporter: Plătiți două milioane să vă ducă până acolo și să vă aducă...
Localnică: La doctorița de familie.
Reporter: Autobuz, microbuz, ceva?
Localnică: Nimic, pauză.

Reporter: Vine pe apă, ambulanța...
Localnic din Pardina: Ambulanța, mașina, nu are cum să ajungă. Păi, pe apă ajunge mai repede, cu mașina ce faci?, mori în mașină cu drumul ăsta bun.

Localnic din Pardina: Prost, prost, faci două ore până la Tulcea, rupi mașina, rupi tot.
Reporter: Ați avut probleme cu mașina până acum?
Localnic: A, mereu.

Întreaga zonă este pe cât de frumoasă, pe atât de săracă. Turismul ar fi soluția ca oamenii de aici să înceapă să aibă aibă o viață mai bună. Drumul dezastruos îi alungă însă pe turiști. Doar pescarii împătimiți se încumetă să mai vină în această parte a Deltei.

Președintele CJ are o explicație pentru drumul neamenajat

Tudor Cerneagă, primar Ceatalchioi: Foarte, foarte grea, poate și zona s-ar mai dezvolta puțin cu turismul. Intră turistul aici, când a plecat își rupe mașina..., a intrat cineva a făcut patru pene până la Chilia și înapoi.
Reporter: Patru pene...
Tudor Cerneagă: Patru. Care vine abia se roagă să scape din cauza drumului. Păcat că avem o zonă frumoasă, avem tot ce ne trebuie.

Reporter: Cum vi se pare drumul?
Turiști: Extraordinar de prost. Venim de vreo 12 ani. Tot timpul a fost la fel de prost. Ne așteptam ca până în 2023 să avem parte de ceva investiții aici, cu siguranță și zona s-ar dezvolta altfel, dar...

Președintele Consiliului Județean Tulcea este social-democratul Horia Teodorescu. De ce instituția pe care o conduce nu a modernizat drumul de atâta amar de ani? Spune că are o explicație. În 2018, au fost depuse documentele pentru refacerea drumului pe fonduri europene. Un afacerist din zonă a revendicat însă digurile peste care trece drumul, blocând astfel toată procedura.

Horia Teodorescu, președintele Consiliul Județean Tulcea: A atacat toate cărțile funciare de-a lungul drumului, peste 40 de cărți funciare inclusiv din orașul Tulcea, astfel încât drumul, investiția a devenit cu probleme, cu litigii, fapt ce ne-a blocat la semnnarea contractului de finanțare, atunci erau bani alocați, erau vreo 47 de milioane de euro alocați pe POR.

Întrebarea este ce a păzit Consiliul Județean Tulcea până în 2018, și mai ales ce mai păzește acum? Horia Teodorescu spune că vor fi depuse din nou documentele pentru fonduri europene. Ar mai fi și varianta modernizării drumului prin Compania Națională de Investiții. Planuri și explicații găsim tot timpul. Mai greu este când chiar trebuie să ne apucăm de treabă.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri