Sari la conținut

An negru pe șoselele din România. Cele mai grave accidente

A fost un an negru pe şoselele din România. 2016 a adus cel mai grav accident petrecut vreodată pe autostrăzile din ţară. 30 de maşini şi peste 60 de oameni au fost implicati în cel mai mare carambol pe Autostrada Soarelui. De vină a fost ceaţa densă care a redus vizibilitatea sub 20 de metri, dar şi şoferii care nu au respectat distanţa regulamentară. Autorităţile au declarat imediat cod roşu, iar victimele au ajuns în 7 spitale. Şi în Braşov a fost declanşat codul rosu, după ce în vară un autobuz care transporta mai mulţi artişti, mulţi dintre ei adolescenţi, se răsturna pe DN1. Cu toate astea, poate cel mai răsunător accident al anului a fost cel în care a murit Dan Condrea, patronul Hexi Pharma, în plin scandal al dezinfectanţilor diluaţi din spitale.

5 noiembrie, ora 8.42. Un apel la 112 anunţa o zi neagră. Cel mai grav accident petrecut pe o autostradă din România. Autorităţile au intrat imediat în cod roşu din cauza numărului mare de victime. Salvatorii aveau să găsească pe sensul spre Constanţa, în dreptul localităţii Lehliu Gară peste 30 de maşini contorsionate.

Șofer: „Mergeam pe ceaţă şi am văzut un om care făcea semn cu şapca să încetinesc. Apoi am văzut pe dreapta o maşină pe avarii şi am perceput. Am tras pe dreapta. Eu nu am păţit nimic dar în câteva secunde am fost şi noi loviţi de altă maşină. Am zis să coborâm repede din maşină. Următorul gând a fost să mă alătur acelui domn cu şapcă să mă duc zeci de metri şi să facem semn oamenilor disperaţi pe stradă să încetinească şi aşa probabil am reuşit să mai salvăm câteva vieţi.”

La scurt timp, ajung şi primii medici. Sunt depăşiţi de amploarea evenimentului şi se cer forţe de intervenţie suplimentare. În total intervin peste 100 de pompieri şi zeci de medici şi asistente medicale din Bucureşti, Ialomiţa şi Călăraşi. 4 oameni au murit şi 56 au fost duşi la 7 spitale din trei judeţe.

Victimă: „Eram în maxi taxi în faţă cu şoferul. A fost o fracţiune de secundă în care toată lumea a ajuns în faţă peste mine, plini de sânge. Panică, groază, ţipete, buşituri de maşini. În acel moment aş fi vrut să ies din maşină dar nu aveam cum pentru că altele se loveau de noi şi nici nu mai aveam cum să ies că nu se mai deschidea uşa.”

Victimă: „Ceaţă şi brusc m-am trezit cu un perete de maşini lovite în faţa mea. 6 sau 7 maşini. Eu am intrat într-o Honda iar la 30 de secunde au intrat alţii în mine.”

O zi întreagă criminaliştii au făcut cercetarea la faţa locului. Fiecare maşină a fost pozată, s-au adunat probe iar şoferii au fost audiaţi.

Spre seară poliţiştii aveau deja o imagine completă a filmului care a dus la dezastrul de la autostrada Soarelui.

George Grigore, comisar şef la Direcţia Poliţiei Rutiere: „Principalele cauze de producere a accidentului sunt viteza neadaptată la condiţiile meteo - ceaţă cu vizibilitate sub 20 de metri - şi nepăstarea distanţei de mers faţă de autoturimul din faţă.”

Poliţiştii aveau să decopere că unul dintre şoferi a limitat proporţiile dezastrului. Este conducătorul auto al unui TIR care a avut reacţia promptă să oprească autotrenul fără să intre în maşinile contorsionate din faţă. Prezenţa lui de spirit nu au avut-o şi ceilalţi şoferi din spate care rând pe rând s-au izbit de camion.

Martor: “Am văzut momentul cu microbuzul care a intrat în ultimul de aici. Nu a avut timp nici să pună frână şi a intrat direct sub TIR. Când am tras pe drapta şi am văzut tirul în ooglindă am zis ce bine că mă apără pe mine. Microbuzul a intrat în el fără frână. TIR ul era deja pe avarii.”

După ce întreaga zi, circulaţia pe autostradă pe sensul spre Constanţa a fost închisă, spre seară maşinile avariate au fost mutate în curtea Poliţiei Autostrăzi. Oamenii legii au făcut expertiza tehnică a maşinilor pentru a putea înţelege mai bine dinamica accidentului. Toţi soferii implicati s-au ales cu dosar penal

22 mai 2016. Dan Condrea, patronul companiei Hexi Pharma își pierde viața într-un accident rutier pe drumul care leagă Buftea de Corbeanca.

Gabriela Pelin, martor: “ O mașină m-a depășit, avea viteză mai mare ca a mea normal. 110 să zic, aveam eu 90, vorbea la telefon. Era şoseaua liberă şi la un moment dat am auzit o bubuitură puternică. M-am uitat în faţă şi nu mai era maşina.”

Moartea omului de afaceri avea să alimenteze o serie de speculaţii. Dan Condrea urma să ajungă a doua zi în fața procurorilor pentru a fi audiat în dosarul dezinfectanţilor diluaţi folosiţi în spitale. Cu o seară înainte de audiere, o femeie îi chema pe medici după ce a asistat la accidentul rutier.

Au urmat săptămâni de anchetă în care procurorii au solicitat probe ADN, recunoașterea trupului de către membrii familiei sau expertiza autoturismului implicat în accident pentru a avea certitudinea că cel implicat în accident era Dan Condrea. După sute de ore de muncă procuorii dau veridctul: bărbatul decedat era patronul Hexi Pharma. Au descoperit că înainte de accident Dan Condrea făcuse 13 drumuri între Corbeanca și Buftea, iar expertizele dădeau ca sigură identitatea șoferului decedat.

Ramona Bulcu, procuror Parchetul General: „Urmele de culoare brun roșcat de țesut prelevate de pe caroserie prezintă un profil genetic identic cu probele biologice prelevate de la cadavru.”

O lună mai târziu, un alt accident tragic pe o altă şosea a ţării. A fost activat codul roşu după ce un autocar s-a izbit de parapetele de pe dealul Perşani pe Drumul Naţional 1 între Braşov şi Făgăraş.

Liviu Naghi purtător de cuvânt IPJ Brașov: „Este vorba despre un autovehicul care transporta 28 de persoane. În această curbă la dreapta, conducătorul auto a acroşat parapetul care separă cele două sensuri de mers după care maşina s-a răsturnat pe contrasens.”

4 oameni au murit şi alti 26 au ajuns la spital. Autocarul făcea o cursă între Iaşi şi Arad şi îi transporta pe membrii ansamblului folcloric Hora Moldovei. Peste 50 de salvatori au ajuns la locul tragediei, iar răniţii au fost transportaţi de urgenţă la 4 spitale din Braşov.

Martor: “Au pornit de aici de la restaurant. Au fost opriţi aici. Inexplicabil cum nici urmele de frânare nu se văd.”

Ancheta poliţiei a scos la iveală că autocarul era saupraîncărcat. Avea 25 de locuri dar erau montate 29 de scaune.