Sari la conținut

Cauzele tragediei din Apuseni: vremea rea și decizii eronate ale comandantului

ACTUALIZARE 15.10. Copilotul avionului care s-a prăbușit în Apuseni a spus astăzi că i-a sugerat lui Adrian Iovan, care era comandantul zborului, să aterizeze la Sibiu, deoarece motoarele erau givrate, dar că Adrian Iovan nu a fost de acord, probabil și pentru că vremea, la Sibiu, era mai bună.

El a mai spus că nu știa că în rezervoare se afla prea mult combustibil, fapt care, potrivit comisiei de anchetă, a îngreunat situația.

Copilotul Răzvan Petrescu pilota avionul în timp ce Adrian Iovan făcea degivrarea motoarelor.

„După trecerea Carpaților Meridionali, unde am avut reper vizual cu solul, am observat că am trecut undeva destul de jos, aproape de sol, și atunci am sugerat să aterizăm pe Sibiu, să abandonăm misiunea. Dumnealui nu mi-a acceptat ideea și a hotărât să continue misiunea”, a povestit el.

„Un copilot nu e niciodată în măsură să-l tragă la răspundere pe comandant”, a mai spus copilotul.

Răzvan Petrescu a fost rănit grav în urma accidentului din Apuseni. El a fost spitalizat timp de o lună și a suferit apoi mai multe intervenții chirurgicale.

Între timp, el s-a întors la manşă, dar nu pentru a pilota, ci pentru a-i antrena pe tinerii piloți.


ACTUALIZARE 13.50. Sorin Ianceu, unul dintre supraviețuitorii tragediei, spune că era conștient, în timpul zborului, de givrajul motoarelor și de faptul că vremea rea pune probleme aparatului.

Avionul cobora, iar Adrian Iovan făcea manevre de degivrare când la un motor, când la celălalt”, a povestit el.

Medicul nu a dorit să comenteze concluziile anchetei potrivit cărora de vină pentru prăbuşirea aeronavei au fost și decizii eronate luate de comandantul de zbor.

„Într-un fel sau altul ne-am asumat cu toții acest zbor. Importanța misiunii s-ar putea să-i acorde pilotului circumstanțe atenuante pentru deciziile luate în timpul zborului (...) S-a comportat ca un profesionist până în ultimul moment”, a spus medicul.


ACTUALIZARE 13.15. Vremea rea şi mai multe decizii eronate ale comandatului de zbor Adrian Iovan au dus la prăbuşirea aeronavei în Munţii Apuseni, acum doi ani. Experţii Centrului de Investigaţii pentru Siguranţa Aviaţiei Civile au prezentat astăzi raportul despre cauzele tragediei.

E de remarcat că la 14.35.59, pe radarul de control al controlorului de trafic, pe consola lui, s-a declanşat alarma, ceea ce înseamnă că aeronava evolua sub altitudinea minimă de siguranţă în zonă. Controlorul de trafic a luat legătura cu aeronava, i-a cerut încă o dată comunicându-i starea de alertă să crească altitudinea de zbor a aeronavei. A intrat în legătură cu FIG Bucureşti. Următoarea agenţie a fost zona de control Sibiu, de unde a luat o situație meteorologică care era foarte bună. Dar trebuie să înţelegeţi că pe parcursul acestui zbor aeronava s-a confruntat cu un givraj nu la nivelul structurii, ci la nivelul carburatoarelor motoarelor, ceea ce a afectat puterea dezvoltată de motoare şi asta n-a permis aeronavei să atingă altitudinea de 11.000 de picioare”, a explicat Eugen Suciu, investigator CIAS.

Ne confruntăm cu următoarea situație: la 14.42.03, comandantul comunica că va coborî la 2.400 m şi va intra în legătură cu centrul de informare a zborului, FIG Bucureşti. O asemenea decizie presupune că aeronava nu va mai beneficia de control radar şi pilotul îşi asigură responsabilitatea siguranţei navigaţiei aeriene. Acest lucru presupune că, în acest moment, echipajul îşi putuse stabili exact poziția, în raport cu reperele terestre, ceea ce înseamnă executarea unui zbor după reguli la vedere”, a mai spus investigatorul.


ACTUALIZARE 12.33. Oficialii CIAS au prezentat raportul final privind tragedia din Apuseni. Una dintre concluziile lor este că givrajul la motoare nu a permis pilotului să ridice avionul până la altitudinea necesară.


Câteva informaţii au fost făcute publice şi la începutul acestui an. Reieşea atunci că motoarele avionului au funcţionat la parametri normali.

Ancheta a durat destul de mult pentru că s-au făcut foarte multe expertize, inclusiv la producătorul aeronavei care a stabilit că motoarele avionului funcționau normal la momentul producerii accidentului. De asemenea a fost investigată starea epavei dar și locul în care s-a produs accidentul.

S-a mai discutat cu cei de la ROMATSA privitor la dirijarea traficului, dar și modalitatea în care s-a intervenit prin acel serviciu de salvare coordonat de instituție.

Înaintea prezentării oficiale a raportului final privind accidentul din Apuseni, acesta va fi prezentat rudelor victimelor. 

Etichete: avion , investigatii , accident , prabusire , raport oficial , Apuseni

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale