Traficul aerian din România, în pericol. Pentru actualul sistem de dirijare nu există contract de mentenanţă

Data publicării:
romatsa-2

Reporterii Digi24 au obţinut mai multe rapoarte care susţin aceste acuzaţii. Au fost şi două incidente într-o zi raportate de controlorii de trafic.

Un raport ROMATSA arată că în seara zilei de 24 iulie, la ora 20.23 UTC, controlorul de rută informează că s-a pierdut semnalul radar pentru o aeronavă Airbus A 320 a companiei aeriene Czech Airlines. S-a luat imediat legătura cu pilotul. Un minut mai târziu aeronava era reidentificată.

Există însă cazuri când aeronavele au dispărut de pe ecranele radar între 4 şi 7 minute.

Gabriel Tudorache, controlor de zbor şi lider de sindicat: „Noi suntem antrenaţi pentru acest lucru, pentru a dirija chiar şi când nu vezi nicio ţintă. Se numeşte dirijare non radar. Toate aeronavele care sunt în jurul ei şi pe care le vedem încercăm să le ducem mai în faţă, mai în spate, mai la dreapta, mai la stânga, mai sus sau mai jos pentru a asigura o distanţă suficient de mare faţă de ţinta pe care nu o vedem şi nu ai certitudinea unde e”.

Pe timp de vară, când fluxul de avioane care ne survolează ţara creşte foarte mult, un controlor de trafic ajunge să dirijeze în acelaşi timp şi 20 de avioane. Asta înseamnă că are în mâini viaţa a peste 3.000 de pasageri. Specialiştii spun că situaţia poate fi ţinută sub control în cazul unui singur avion pierdut de pe radar. Cu cât sunt mai multe, lucrurile se complică.

Paul Mitu, fost pilot: „Devine şi mai complicat la regimul de venire la aterizare, la aeroporturi supraaglomerate în care aeronavele sunt în proces de aterizare ceea ce înseamnă intersectarea unor niveluri de zbor sau căi aeriene”.

Lipsa mentenanţei pentru sistemul de dirijare folosit de ROMATSA reiese chiar din rapoartele întocmite de controlorii de zbor la ieşirea din tură. Nimeni nu spune când a expirat vechiul contract, iar Consiliul de Administraţiei al regiei de stat propunea abia la jumătatea acestei luni încheierea unui nou contract de mentenanţă pentru sistem. Până atunci însă, când apar probleme, intervin tehnicienii ROMATSA.

Gabriel Tudorache, controlor de zbor şi lider de sindicat: „Ei se uită, văd în ce măsură pot remedia ei şi pot remedia ei anumite probleme. Acea mentenanţă este pentru a intra în creierul sistemului”.

Fostul şef al ROMATSA dă asigurări că sistemul este funcţional, dar că va fi înlocuit.

Aurel Stanciu, fost director general al ROMATSA: „Este un sistem care trebuie înlocuit. A fost contractat de acum doi ani,un nou program, care va fi compatibil cu toate sistemele din Europa în următorii 10-15 ani”.

Mai exact, noul sistem de management al traficului aerian, unul dintre cele mai moderne din Europa, ar trebui să fie operaţional în întregime de la finalul anului viitor. A costat 26 de milioane de euro.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate