Traian Băsescu: E păcat ca, din lipsă de voinţă politică, să revenim iarăşi la aprecieri negative în raportul MCV

Data publicării:
2301 20base1-45415

Subiectul principal al discuțiilor a fost raportul pe justiţie al Mecanismului de Cooperare şi Verificare al Comisiei Europene, ce va fi făcut public la 30 ianuarie și care nu va fi foarte favorabil României, estima preşedintele încă de la finalul anului trecut. Va fi încă un pretext pentru statele care se opun intrării României în spaţiul Schengen, estimează preşedintele.

În sesiunea de întrebări, preşedintele le-a declarat jurnaliştilor prezenţi că a discutat cu cei trei lideri şi despre alegerile anticipate, care ar putea fi devansate. A vorbit şi despre un posibil nou acord cu Fondul Monetar Internaţional, despre refuzul de a trimite trupe în Mali şi despre imposibilitatea de a prelua conducerea Partidului Liberal Democrat:

Alegeri comasate. Traian Băsescu sugerează soluția unei demisii simultane cu a celor 588 de parlamentari

Traian Băsescu se îndoiește că vom avea un nou acord cu FMI

Traian Băsescu: „Cine ne vede cu trupe luptătoare în Mali se înșeală!”

Traian Băsescu: „În criza din Algeria am avut o problemă de corectă procesare”

Băsescu, despre zvonurile că s-ar pregăti să preia şefia PDL: "Se gândesc tot la bătrânul Băsescu!"

Băsescu, despre transparenţa numirilor procurorului general şi al şefului DNA: „Nu se va opta pentru oameni uşor de manipulat”

Cele mai importante declaraţii ale preşedintelui Traian Băsescu:

- Au apărut discuţii relatate în spaţiul public referitoare la întâlnirea de aseară cu premierul Victor Ponta şi preşedinţii celor două camere ale Parlamentului, Crin Antonescu şi Valeriu Zgonea.Aş vrea să ştiţi varianta reală a celor ce s-au întâmplat.

Raportul MCV şi intrarea în Schengen

- Acum două zile, am constatat că există foarte multe chestiuni care vizează raportul MCV, care erau în mâna politicienilor pentru a fi rezolvate.Am luat decizia să îi rog pe cei trei lideri anterior nominalizaţi să avem o întâlnire, ca să putem să rezolvăm o parte din lucruri. Targetul nu era atât MCV-ul, cât Schengenul.

-La ultimul Consiliu European, am reuşit să punem pe agenda Consiliului Justiţie şi Afaceri Interne din martie problema Schengen - România - Bulgaria.Mi s-a părut că putem face ceva pentru a nu rata o soluţie pozitivă în martie.

- În acest context, am ridicat câteva probleme pe care le enumăr, fără a încerca să vă spun răspunsul partenerilor de discuţie.

- Am ridicat problema votului pentru imunitatea domnului deputat Ion Stan şi problema voturilor pentru domnul ministru Borbely şi domnul ministru Dobre, toate trei situaţiile fiind legate de votul şi voinţa Parlamentului.

- De asemenea, constatând că sunt dezbateri serioase şi frământări în Consiliul Superior al Magistraturii, constatând că adesea se invocă probleme de cvorum, în discuţiile cu cei trei parteneri am rugat ca în cursul zilei de luni să fie validaţi de Parlament cei doi membri ai CSM care au fost supleanţi şi trebuie să devină membri plini. Este vorba de un judecător şi un procuror.

Codul de Procedură Civilă, angajament încălcat în faţa Comisiei Europene. De două ori

- De asemenea, mai aveam o problemă: în luna decembrie am întors la Parlament o lege care viza unele măsuri pentru degrevarea instituţiilor judecătoreşti, precum şi pe pregătirea punerii în aplicare a Legii 134 din 2010 pe Codul de Procedură Civilă, care a fost iniţial programat să intre în vigoare la 1 iulie 2012. Acesta a fost angajamentul nostru faţă de Comisia Europeană, după care am cerut un nou termen, la 1 februarie 2013.

- Este extraordinar de neplăcut să fim în situaţia să nu ne respectăm angajamentul nici de această dată cu privire la intrarea în vigoare a Codului de Procedură Civilă. Acesta a fost motivul pentru care i-am rugat pe şefii celor două camere să programeze votul la această lege care vizează de fapt doar votul la Senat în interpretarea legii la Preşedinţie.

- Am întors legea pentru că Senatul era camera decizională dar, probabil din neatenţie, legea a fost tratată ca având votul final Camera Deputaţilor. Şi atunci, pentru a preîntâmpina atacarea legii în instanţe,am întors legea, rugând să se dea votul final în camera decizională, Senatul.

-Era păcat ca această lege care degrevează instituţiile judecătoreşti să nu fie dată şi să putem intra şi la votul pe Codul de Procedură Civilă.

- Acest subiect legat de problema MCV şi implicaţiile în problema Schengen a fost legat de intrarea în vigoare a Codului de Procedură Civilă la 1 februarie.

- Exista şi varianta unei Ordonanţe de Urgenţă a Guvernului care să amâne votul pe Cod, ceea care ne-ar pune însă într-o situaţie dificilă în faţa Comisiei Europene.

- Am abordat şi problema găsirii unei soluţii - având în vedere vulnerabilităţile ce ar putea fi evidenţiate în MCV cu implicaţiile posibile - pentru desemnarea procurorilor la cele două mari parchete - Parchetul General şi Direcţia Naţională Anticorupţie, care este tot parte a Parchetului General, dar aşa o tratăm.

- Acestea au fost problemele pe care eu le-am ridicat şi pentru care am rugat să avem întâlnirea.

Vulnerabilităţi în securitatea naţională:Cetăţeni fără bune intenţii pot trece graniţa şi staţiona pe teritoriul ţării fără ca instituţiile statului să depisteze acest lucru

- Un al doilea set de probleme a fost legat de vulnerabilităţile pe care le avem în legislaţia naţională, cu riscuri legate de posibilitatea ca oameni, cetăţeni fără bune intenţii, să treacă graniţa şi să staţioneze pe teritoriul ţării fără ca instituţiile statului să depisteze acest lucru. Am stabilit că ambele probleme ridicate vor face obiectul unei discuţii în următorul Consiliu Suprem de Apărare a Ţării - CSAT.

- Acesta a fost punctajul cu care am plecat de la Cotroceni, asta am spus. Acestea au fost obiectivele întâlnirii.

Este păcat ca, din lipsă de voinţă politică, să revenim iarăşi la aprecieri negative în raportul pe Mecanismul de Cooperare şi Verificare

- Dacă vreţi şi un detaliu, când am propus întâlnirea celorlalţi trei înalţi demnitari, nu am avut nici o reţinere ca întâlnirea să aibă loc ori la Cotroceni, ori la Parlament. Dânşii au optat pentru soluţia Parlament, pentru că problemele sunt mult prea importante şi nu am o problemă de orgoliu nejustificat când e vorba de probleme de mare importanţă.

-Toate problemele discutate sunt în mâna politicienilor. Şi este păcat ca, din lipsă de voinţă politică, să revenim iarăşi la aprecieri negative în raportul pe Mecanismul de Cooperare şi Verificare. Şi ştiu precis două ţări care urmăresc cu mare atenţie conţinutul raportului care va veni pentru a-şi consolida punctul de vedere la consiliul Justiţie şi Afaceri Interne din martie. Acestea au fost temele cu care eu m-am dus acolo.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri