Video Ilie Bolojan: Un primar independent are puține șanse de reușită

combo ilie bolojan priveliste noaptea de sus asupra centrului oradei
Ilie Bolojan, fost primar al Oradei, spune că un edil independent, fără sprijnul unui partid în spate, are puține șanse de reușită Foto: captură video Digi24

Șansele de a reuși ca primar independent sunt mici comparativ cu cele pe care le-ai avea dacă ai un partid în spate și o susținere puternică în Consiliul Municipal. În plus, ai posibilitatea de a te inspira din experiența unor edili din familia europeană din care faci parte, spune Ilie Bolojan, care a povestit la Digi24 cum l-a ajutat apartenența la PNL în activitatea sa de fost primar al Oradei.

„Ca primar, nu poți să performezi fără să ai un sprijin în Consiliul Local. Prin urmare, dacă ai fi un primar independent, nu poți să faci un transfer între voturile tale și voturile la Consiliu, de aceea a candida pe lista unui partid și cu o echipă în spate care să-ți valideze și să-ți voteze ideile în Consiliu este foarte important. Faptul că am avut echipe puternice de consilieri municipali și județeni în spate, ale PNL, m-a ajutat să am o echipă, o majoritate, care a susținut proiectele pe care le-am avut”, a declarat Ilie Bolojan, în prezent președinte al Consiliului Județan Bihor.

„Avantajul de a fi într-un partid este și acela al relaționării, pentru că ai posibilitatea de a vedea ce fac alți colegi - din partidul tău, dar și de la alte partide, nu e nicio rușine să întrebi -, de a vedea ce fac colegii de la Partidul Popular European. Unul din lucrurile importante pe care le-am făcut în acești ani este acela de a profesionaliza administrația inclusiv prin identificarea modelelor de bună practică din Europa, prin preluarea acestora și prin aplicarea lor la realitățile noastre, pentru că nu se putea aplica totul pe nemestecate. Deci, în felul acesta, prin contactele cu PPE, de exemplu, socialiștii - cu Partidul Socialist și ceilalți fiecare cu relațiile lor, poți să preiei modele de bună practică, anumite mecanisme care dau rezultate. Sistemul de parcări din Oradea, de exemplu, este preluat din Austria, mecanismele termoficării sunt preluate din orașul Augsburg din Germania”, a arătat Ilie Bolojan.

El mai spune că pentru a reuși modernizarea unui oraș în România este nevoie de mai multe mandate consecutive. „În dezvoltare, în schimbarea stării unei comunități, nu poți să faci aceste lucruri într-un an, doi, îți trebuie ani de zile de constanță, îți trebuie, deci, mandate - nu neapărat aceeași persoană să ocupe mandatul, dar trebuie să existe o gândire coerentă, care să continue. Cu cât ai stabilitate în guvernare, cu cât măsurile guvernării respective sunt mai curajoase și mai corecte pentru cetățeni, cu atât viitorul sună mai bine într-un termen mai scurt”, a punctat Ilie Bolojan.

Problema termoficării: Când mama primarului nu este lăudată, ci dimpotrivă

Fostul edil al Oradei a fost întrebat cum vede problema cea mai stringentă cu care se confruntă acum bucureștenii - lipsa căldurii și a apei calde - și cum ar fi procedat dacă ar fi trebuit să dea orădenilor vestea că este o situație de durată, fără o rezolvare miraculoasă. 

„Orașele României au fost proiectate pe sistem de termoficare centralizată în perioada comunistă, când aveam ingineri serioși în materie de termoficare, dar aceste rețele s-au dovedit după 20-30 de ani că nu sunt funcționale, pentru că industria pe care își bazau rentabilitatea nu mai exista. Centralele deveniseră energofage și în mai mult de jumătate din marile orașe din România a început debranșarea și oamenii au trecut de la centralele mari la centralele de apartament.

Acum, orice s-ar spune în Europa, sistemele centralizate sunt cele mai puțin poluante, pentru că producând energie, în cogenerare produc atât energie electrică, cât și apă caldă, nu doar încălzesc apartamentele ca orice centrală care ar face acest lucru. Rațional ar fi, pe linia eficienței energetice și a reducerii poluării, să consolidăm sistemele centralizate de termoficare. Asta nu înseamnă că cei care au trecut la centralele de apartament nu se vor încălzi în continuare cu gaz”, a explicat Ilie Bolojan.

„Problema pe care o avem în multe orașe este că primăriile nu au atacat lucrurile care dor, dar care nu se văd. Spitalele nu se văd cât timp funcționează. Când începi să ai niște explozii, niște incendii într-un spital, atunci se vede ce ai făcut în ultimii 10-15 ani. La termoficare, cât timp apa caldă funcționează, n-o bagi în seamă, dar în momentul în care ai o temperatură afară de minus 10 grade și se distruge o magistrală într-un cartier, rămân cvartale întregi de blocuri fără apă caldă și căldură, atunci, sigur, mama primarului nu este lăudată, ci e înjurată destul de serios, și el și toți cei responsabili”, a menționat Ilie Bolojan.

Pe un om fără autoritate nu-l mai ascultă nimeni

Din punctul său de vedere, trebuie ieșit dintr-o zonă de confort decizional - și aici nu există soluții magice, ci există soluții care înseamnă ani de zile de muncă și de perseverență. „Asta înseamnă câteva lucruri. În primul rând, trebuie aduse prețurile pe care le plătește populația la prețuri cât mai apropiate de prețurile de producție și de distribuție, iar subvenția economisită trebuie luată din zona de social și dusă în investiții în dezvoltare în rețea. Dacă ții foarte mulți bani în social, să știți că socialul actual nu rezolvă socialul viitor. Dacă nu duci banii din termoficare să repari conductele, să le înlocuiești, să modernizezi centrala termică, vei ajunge într-un timp de 5 ani, 3 ani, 2 ani - depinde de ce iarnă este și cât de degradate sunt conductele - la spargeri în cascadă, la pierderi enorme și vei ajunge pur și simplu la un crah, la o cădere într-o iarnă, ceea ce va genera o criză socială enormă. Orașele mari, care n-au făcut nimic în acest sens, sunt predispuse la așa ceva”, a avertizat fostul edil.

„Prin urmare, ceea ce am făcut eu a fost să iau niște măsuri dureroase câțiva ani de zile, pentru care mi-am încasat suficiente înjurături, ca să aducem prețurile cât mai aproape de prețurile de piață, iar subvențiile care n-ai mai fost date să fie duse cofinanțare pentru înocuirea centralei. La Oradea avem o centrală nouă aeroderivată, cu rentabilitate foarte mare, prețul de producție cred că este cel mai mic din România. Aceste procese într-un mare oraș înseamnă ani de zile, 5 ani, 10 ani. Dacă le spunem oamenilor că dacă ne votează pe noi, de mâine va fi lapte și miere, îi mințim. Din motive de competiție politică, le spunem oamenilor ce vor să audă, dar este foarte riscant când ai șanse să câștigi. Autoritatea și credibilitatea nu sunt o problemă electorală, ci înseamnă capacitatea de a executa, de a livra. Pe un om fără autoritate, fără respect, nu-l mai ascultă nimeni, de aceea e bine să nu-ți pierzi autoritatea”, a subliniat Ilie Bolojan. 

Capcana parcărilor gratuite

În ceea ce privește parcarea, o altă problemă ce pare fără soluție în București, Ilie Bolojan spune că și aici trebuie ieșit dintr-o zonă de populism. „Nu există parcări gratuite! Dacă te duci lângă o instituție publică și parcarea este gratuită, toți cei care lucrează la instituția respectivă vor ocupa dimineața, de la 7:30 - 8:00, locurile de parcare și când vin cetățenii să-și rezolve problemele la instituția publică respectivă, n-au unde parca! Se învârt, caută, înnebunesc. În loc ca instituția să existe pentru oameni!”, a arătat fostul edil.

El a explicat că sistemul de parcare din Oradea este copiat după unul din Austria - jumătate de oră nu plătești nimic, vii, ți-ai rezolvat problema, ai plecat, lași locul. În condițiile în care stai mai mult, plătești tot mai mult, în creștere, în așa fel încât să nu fii stimulat să-ți uiți mașina acolo. Acel loc de parcare liber este un serviciu pe care o primărie trebuie să-l ofere cetățenilor, dar pentru asta trebuie plătit.

„Ideea asta, de gratuități - la termoficare, la transportul în comun, la parcări - e un furt al căciulii noastre, pentru că în fapt, gândiți-vă că noi dăm niște subvenții enorme la aceste sisteme, care, de fapt, sunt tot lucruri pe care cetățenii nu le văd. În condițiile în care ai câteva sute de milioane de euro subveniție, de exemplu, la termoficare, știți ce înseamnă asta într-un oraș? Înseamnă un pasaj suprateran de 4 benzi, înseamnă 7 milioane de euro, poate 10 milioane de euro acum, cu prețurile acestea mărite. Dacă ai 200 de milioane subvenție la termoficare înseamnă în fiecare an 20 de intersecții care nu sunt descongestionate”, a exemplificat Ilie Bolojan.

 

Editor : Luana Pavaluca

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate