Sari la conținut

Băncile şi firmele de leasing îi vor executa mai greu pe cei care s-au împrumutat

Băncile şi firmele de leasing îi vor executa mai greu pe cei care s-au împrumutat pentru a-şi cumpăra o maşină sau un frigider şi nu-şi mai pot plăti ratele. Potrivit unui proiect de lege, care a trecut de comisiile de specialitate din Senat, orice poprire pe conturi va putea fi făcută abia după ce un judecător va spune că suma rămasă de plată nu conţine comisioane abuzive. Măsura va aduce, însă, costuri suplimentare celor pe care aleşii vor să-i ajute, spun bancherii. Procedurile devin mai greoaie, recuperarea banilor în caz de neplată devine mai dificilă. Toate acestea în sistemul bancar reprezintă riscuri. Care se traduc de fapt în costuri mai mari.

Judecatorii decid şi acum soarta românilor care nu-şi mai pot achita datoriile. În cel mai mult 7 zile ei trebuie sa decidă dacă celor care nu-şi mai pot plăti ratele le va fi pusă poprire pe conturi sau le vor fi scoase la licitaţie bunurile. Un proiect de act normativ vrea, însă, ca judecătorii să facă mai mult, adică să se asigure înainte de a lua o decizie ca împrumutul luat nu ascunde clauze sau comisioane abuzive.

Daniel Zamfir, deputat PNL: „Băncile vând colectorilor de creanţe respectivele creanţe. Consumatorul, debitorul nu poate afla care e suma certă pe care o are de plătit. Ăsta e şi motivul pentru care e mai corect aşa, când un colector de plată stabileşte o sumă, ea trebuie să fie verificată de instanţă. Sunt situaţii, foarte multe situaţii în care colectorii de creanţe stabilesc sume incerte, incorecte. Oamenii se trezesc cu popriri pe conturi. Să fie foarte clar, caracterul de titlu executoriu rămâne la contractele ipotecare”.

Gheorghe Piperea - Asociaţia de consumatori Parakletos: „Sunt nu mai puţin de 1,1 milioane de dosare care sunt legate într-un fel sau altul de o contestare la executare sau de o executare silită. Băncile în momentul în care vor şti că pot să aibă o verificare a certitudinii creanţelor se vor abţine de la fluviul acesta de procese.”

Băncile şi societăţile de leasing se opun unei astfel de măsuri, deoarece procesele s-ar putea întinde pe ani buni şi ar fi costisitoare inclusiv pentru cei ameninţaţi cu executarea.

Gabriela Folcuţ - Asociaţia Română a Băncilor: „Eliminarea caracterului de titlul executoriu nu soluţionează dificultatea financiară a clientului. Eliminarea nu înseamnă că nu va fi executat silit, ci înseamnă că i se va aduce un cost suplimentar. Pentru un credit de 75.000 de lei, costul pe care ar trebui să-l suporte consumatorul ar fi undeva la 20.000 de lei”.

Melania Hăncilă - Asociaţia Societăţilor Financiare din România: „Firma de leasing, deşi e proprietara bunului, dacă se elimină acest titlu executoriu nu va mai avea posibilitatea să recupereze bunul, ci va trebui să meargă în instanţă, acest lucru ar putea dura între 3 şi 4 ani ceea ce implică, având în vedere durata scurtă a unui bun luat în leasing de maxim 5 ani. Când vom avea posibilitatea să recuperăm bunul, acesta nu va mai valora aproape nimic”.

Senatorii din comisiile economică şi juridică vor ca şi cei care şi-au cumpărat o maşină în leasing să o poată vinde pe piaţa liberă şi să stingă astfel o parte din datorie.

Daniel Zamfir, deputat PNL: „Dacă din valorificarea lui obţine o sumă mai mică decât cea datorată e obligat să aducă din alte surse bani ca să stingă datoria. Dacă obţine o valoare mai mare, va păstra diferenţa şi va achita suma datorată către societăţile de leasing”.

Melania Hăncilă - Asociaţia Societăţilor Financiare din România: „Va încuraja indisciplina la plată a utilizatorilor având în vederea că nu este condiţionată de o situaţie extremă, cum este impreviziunea, cum este la darea în plată, adică apariţia unei situaţii excepţionale gen şomaj şi aşa mai departe. Aici în cazul acesta dacă nu mai doreşte să plătească două rate la rand, foarte bine, totul este minunat”.

Pentru ambele proiecte for decizional este Camera Deputaţilor.