Video Europarlamentar austriac: Nu știu dacă ați văzut cum se cultivă roșiile în Olanda, de aceea nu au gust. Cele românești sunt fantastice!

rosii in sera
Roșii cultivate în seră Foto: Guliver/GettyImages

Roșiile olandeze pot fi luate oricând drept mere, spune un europarlamentar austriac. Ele arată fantastic, dar sunt complet golite de calitățile naturale, pentru că au creșterea forțată cu fertilizatori, pesticide și sunt cultivate în sere unde nu există suficientă lumină naturală.

Noi, în România, avem această problemă cu roșiile de import, care sunt frumoase, dar nu au gust. Întrebat, în emisiunea „În fața ta” de la Digi24, dacă în Austria există aceeași problemă, europarlamentarul austriac Thomas Waitz a confirmat și a arătat că cele mai multe provin din Olanda.

„Da. Și noi avem produse de acest fel în magazine, cele mai multe sunt produse în Olanda. Nu știu dacă ați văzut cum cultivă roșii acolo. Le cultivă în sere, deci ai zone întregi acoperite de sere, cu lumină artificială, pentru că nu au destulă lumină solară pentru a produce roșii bune, roșiile au lăstari de opt metri, deci produc, produc, produc..., producția pe metru pătrat este uriașă, dar poți atinge astfel de perfomanță doar cu fertilizatori artificiali, cu multe pesticide, deci obțin produse complet golite de calitățile naturale. Și de aceea sunt fără gust, arată fantastic, dar ar putea fi la fel de bine să fie mere”, a declarat europarlamentarul în interviul pentru Digi24.

Întrebat dacă a gustat o roșie românească, Thomas Waitz a spus că a avut ocazia să cumpere dintr-o piață locală din România și „au fost fantastice”.

„Ceea ce am observat în mai multe țări, și în Olanda, Belgia, Germania, țările scandinave, este că oamenii au început să înțeleagă că roșiile pot avea un gust diferit. De aceea vezi, chiar și în marile lanțuri de magazine, multe soiuri diferite de roșii, cum nu am mai văzut în ultimii 50 de ani. Roșii, portocalii, cu dungi, verzi, deci aceste tendințe evoluează și asta le oferă șanse noi producătorilor de talie medie, pentru că nu ai cum să produci aceste tipuri de roșii în vechea manieră de tip industrial, cum e cazul roșiilor olandeze de care vorbeam. Deci, sunt noi oportunități comerciale, inclusiv pentru țări ca România”, a spus Thomas Waitz.

Întrebat dacă găsește roșii românești sau alte produse românești în Austria, europarlamentarul nu și-a amintit decât de cașcavalul afumat românesc, care „uneori” se găsește în magazinele din Austria.

Cine este Thomas Waitz

Austriacul Thomas Waitz este membru al Parlamentului European în Grupul Verzilor și a venit în România împreună cu mai mulți jurnaliști pentru a filma un documentar legat de tăierile ilegale de păduri din România. Se va întoarce în Parlamentul European unde are de gând să pună din nou pe masa dezbaterilor acest subiect important pe agenda europeană. Acasă, în Austria, Thomas Waitz este însă un mic producător de miere, are și o mică fermă, cu o pădure de 40 de hectare. Cunoaște, din acest punct de vedere, dificultățile cu care se confruntă micii producători pe o piață dominată de agricultura industrială.

El spune că este o problemă comună în toată Europa: fermele cu suprafețe medii și mici nu pot concura ușor pe piață cu exploatările agricole la scară industrială. De aceea, una dintre soluțiile prin care Austria a avut succes și a reușit să asigure accesul direct pe piață al micilor producători a fost investiția în lanțuri regionale, cu prețuri accesibile, dar și educarea oamenilor față de ceea ce înseamnă produsele regionale și cum îți poți sprijini regiunea cumpărând produse locale. Rezultatul este că Austria este lider în Uniunea Europeană în ceea ce privește consumul de hrană produsă local.

„Statul a investit mult în materiale promoționale, am promovat alimentele produse pe plan local și consumul de astfel de produse. Deci, oamenii le cer lanțurilor comerciale mere crescute în Austria. Ei forțează lanțurile comerciale să caute unde pot găsi mere austriece. Și, cum nu sunt foarte mulți producători, asta le oferă o poziție avantajoasă de negociere producătorilor austrieci, chiar dacă lanțurile comerciale sunt foarte puternice. De unde să ia merele austriece, dacă nu de la producătorii cu care negociază? Și iată că astfel, producătorii vând la prețuri mai mari decât în alte țări”, a arătat Thomas Waitz în interviul pentru Digi24.

Ce ar trebui să facă România ca să exporte mai multe produse agricole?

România ar trebui să-și promoveze mai mult turismul, iar asta ar putea veni la pachet cu o promovare a produselor agricole de calitate superioară pe care le are. În felul acesta, și-ar crește șansele pentru exporturi, spune europarlamentarul. Iar agricultura ecologică este șansa de reușită în fața agriculturii industriale, crede Thomas Waitz.

„Asociațiile producătorilor sunt un factor-cheie, dar e nevoie și de mai multă transparență privind originea alimentelor. Tot mai mulți consumatori sunt dornici să știe de unde provin produsele, acest aspect le sporește valoarea, merită menționat pe etichetă. În prezent, încercăm să ajungem la etichetarea originii cărnii și laptelui chiar și în meniurile restaurantelor, pentru că vedem în special pe aceste piețe o competiție uriașă din partea producătorilor agricoli internaționali de talie industrială. Dar, și pe piețele europene problema ecologică devine tot mai importantă pentru consumatorii din toată Uniunea. Așadar, dacă România ar investi mai mult pentru a-i arăta publicului european ce peisaje fantastice, ce mediu fantastic există încă aici și ar lega aceste lucruri de produse de calitate superioară pe care România le poate exporta pe piețele europene, ar putea exista noi șanse de a crește exporturile de produse agricole la un preț ridicat, mai mare decât cel pentru produsele agriculturii la scară industrială”, spune Thomas Waitz.

Cum să faci față competiției cu o agricultură industrială?

„Dacă priviți cu atenție pe piețele mondiale și dacă vedeți cu ce fel de companii suntem în competiție, de exemplu procesatori de carne de porc ca Smithsfield, cu milioane, zeci, dacă nu sute de milioane de porci în fiecare an, niciun producător mediu nu poate intra în competiție cu ei. Dar și din punctul de vedere al modului în care sunt tratate animalele, există tot mai multe preocupări ale cetățenilor față de tratamentul aplicat animalelor, înainte de a ajunge pe farfuriile noastre. Un aspect pe care îl pot asigura doar producătorii mici și medii, doar dacă ești conectat personal cu animalele, le poți trata corect. Deci, în această competiție cu agricultura la scară industrială nu are sens să duci la nivel industrial fermele de mărime medie, nu vei câștiga niciodată cursa. Este mult mai logic să mergi pe diferențele față de producția de tip industrial, cu o calitate superioară a alimentelor, cu mai puține pesticide, cu mai puține abuzuri față de animale și să faci campanie în acest sens, îi poți face pe cetățeni să te sprijine”, a arătat Thomas Waitz.

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate