Surprizele de pe etichetele dulcețurilor din comerț: Gem de zmeură cu aromă de dude și carmin

Data actualizării: Data publicării:
Woman choosing jar of fruit jam
Foto: Gulliver/Getty Images

Chiar dacă supermarketurile abundă de produse, majoritatea românilor nu renunţă la ideea de a-şi prepara dulceţurile şi gemurile acasă. Motivele sunt mai multe: îi costă mai puţin şi, în plus, folosesc exact cantitatea de ingrediente dorită astfel încât produsul să fie pe gustul lor.

-Întotdeauna făceam acasă. Pentru că nu aveam încredere să cumpărăm de pe piaţă... De afine, de zmeură şi căpşuni. Şi acum nu renunţ la afine, când merg la munte, cumpăr, vin şi fac.

-Prefer să le fac în casă, toate dulceţurile, gemurile, le fac în casă în limita posibilităţilor. Nu cumpăr din magazin, niciodată nu am cumpărat.

-Dar de ce, nu era mai simplu să cumpăraţi din magazin?

-Da, dar este vorba de zahărul care se pune şi ce se pune. Ori dacă eu fac în casă ştiu ce pun, ştiu ce cantitate de zahăr îmi pun, care să nu îmi dăuneze şi eu zic că este mai corect aşa.

Mulți însă, în special cei de vârsta a treia, nu fac doar pentru ei, ci pentru întreaga familie.

-Dulcețurile le fac în general în casă, îmi aleg fructele, eu nu suport să ştiu că sunt poate şi fructe alterate puse în dulceţuri, nu iau decât fructe curate, frumoase.

-Ce fructe preferaţi?

-Eu toate, dar am copiii, fiecare, unii afine şi mure, altul vişine, nepoţii la fel şi le fac după preferinţe.

În funcție de perioada din an, în supermarketuri se înregistrează creșteri semnificative la vânzarea de fructe. Specialiștii au și o explicație: o parte dintre acestea sunt consumate ca atare, iar cantitați însemnate sunt folosite pentru prepararea dulcețurilor, gemurilor și magiunurilor.

Bogdana Gheorghe, director RetailZoom: Pentru căpşuni creşterile sunt de 60 şi ceva la sută, pentru afine de 70 la sută, pentru prune de 30 la sută, deci cam fiecare categorie în ceea ce priveşte fructele proaspete a înregistrat creşteri mult mai mari decât în cazul conservelor.

-Înseamnă că oamenii cumpără fructe pentru a-şi face dulceţuri şi gemuri în gospodărie.

-Da. Şi pentru consumul efectiv de fructe proaspte dar şi pentru pregătirea de conserve.

Dulceaţa de căpşuni, preferata românilor

În ultimii ani, cantitatea de gemuri și dulcețuri vândute în supermarketuri s-a menținut la același nivel.

Bogdana Gheorghe, director RetailZoom: Vorbim de o categorie care nu produce mari surprize la raft, dar care se menţine din punct de vedere al vânzărilor în volum. Din punct de vedere al valorii, gemurile şi dulceţurile înregistează o creştere. Valoric, mediu cu un 6 la sută versus anul anterior, aspect care foarte probabil este influenţat de creşeterea preţurilor, de inflaţie, de produse care sunt uşor mai scumpe şi propun reţete mai sănătoase, consumatorilor.

Din punct de vedere al preferințelor, pe primul loc se afla dulcețurile cu peste 50 la suta din totalul vânzarilor, urmate de gemuri. Pe locul trei regăsim magiunul cu o cotă de piață de 9 la sută din totalul vânzărilor. Cel mai mult românii consumă gemuri și dulcețuri preparate din căpșuni, urmate de cele din vișine, caise, afine și prune. Înainte de a cumpăra, citiți cu atenție eticheta, pentru că puteți pune în coș un produs care conține foarte puține fructe și foarte mulți aditivi. Asociația pentru Protecția Consumatorilor a realizat anul trecut un studiu care a arătat faptul că mai mult de jumătate dintre gemurile și dulcețurile analizate au o cantitate redusă de fructe, în jurul valorii de 30-40 la sută.

Dulceţuri şi gemuri cu aromă de fructe

Costel Stanciu, preoedinte APC: Bineînțeles că nu există nicio reglementare care să impună producătorului să folosească o cantitate de fructe care să înceapă de la o anumită valoare în sus. Neexistând această condiție, producătorii se folosesc de acest viciu legislativ și folosesc cantități mici de fructe și cantitați mari de zahăr, zahărul este mai ieftin decât fructele.

Surpriza a fost când pe eticheta unui gem de zmeură importat din Egipt scria că s-a folosit carmin și aromă de dude.

Costel Stanciu, preşedinte APC: Carminul este o substanţă care se foloseşte şi în industria cosmeticalelor, se foloseşte cu precădere şi de către femei pentru a realiza conturul ungiilor, deci o substanţă folosită de producătorul din Egipt pentru a realiza o culoare specifică zmeurei. Adică a folosit o cantitate mică de zmeură şi ca să realizeze un aspect plăcut, corespunzător atât din punct de vedere al culorii, al mirosului, a folosit cele două substanţe, aromă de dude şi carmin.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Te-ar putea interesa și:
produse
De ce scade numărul producătorilor tradiționali
DULCEATA BORCANE
Afaceri cu dulceaţă. O familie din Neamţ produce dulceaţă pentru străinătate
Partenerii noștri