Sari la conținut

Analiză Business Club. Oportunitate pentru vinul românesc pe piața mondială

Dacă numărul podgoriilor nu va creşte spectaculos în următorii ani, lumea ar putea intra într-o criză a vinului de pe urma căreia toţi producătorii deja existenţi vor încerca să profite cât mai mult. Analiştii de la Morgan Stanley au calculat că oferta mondială de vin va avea în viitorul apropiat un deficit de 27 de milioane de hectolitri. Asta, îm contextul în care producţia mondială de vin este de aproximativ 250 de milioane de hectolitri. Iar anul acesta, producţia românească de vin se ridică la patru milioane de hectolitri.

Cât din această cantitate este exportată? Anul trecut au plecat din ţară doar 110.000 de hectolitri. Foarte puţin comparativ cu anul 2002 când exporturile de vin românesc au atins un vârf de jumătate de milion de hectolitri. De atunci, vânzările în afara hotarelor au scăzut constant. Producătorii au dat vina pe autorităţi şi pe modul haotic în care acestea acordau subvenţiile pentru exporturile de vinuri.

Însă viticultorii români au nevoie, pe lângă subvenţii, de o strategie prin care să cucerească noile pieţe şi să recâştige pieţele pe care le-au pierdut. Un prim pas a fost făcut în momentul în care China a devenit cea mai mare piaţă de desfacere pentru vinul românesc.

Însă potenţialul maxim nu a fost încă atins. În prezent, chinezii beau de patru ori mai mult vin decât acum cinci ani, în mare parte importat din toate colţurile lumii. Şi, după cum arată un recent documentar australian, pentru milionarii chinezi vinurile scumpe au devenit o adevărată obsesie roşie.

La celălalt capăt al lumii, în Statele Unite, consumul de vin s-a dublat în ultimii în ultimii 13 ani şi nu dă semne de oprire. Aceasta este o piaţă pe care viticultorii români au pierdut-o. Ar trebui să o recâştige până când americanii nu vor începe să consume tot mai mult vin din producţia proprie care a tot crescut în ultima perioadă.

Pe aceeași temă