Anchetă fără știrea premierului la CFR Călători

Data publicării:
tren in gara de nord mfax-8

Informaţia a fost confirmată pentru Digi24 chiar de directorul general al CFR Călători, Valentin Dorobanţu. Premierul nu îşi aminteşte, însă, despre aceste verificări.

ACTUALIZARE ora 11.55 Aflat la Chișinău, premierul a spus că nu știe nimic despre o investigație a Corpului său de control. „O să verific cine ce controale face”, a promis premierul.

-----------------

Între 2006 și 2010, CFR Călători a achiziționat de la societatea REMARUL „16 februarie” S.A. Cluj-Napoca 34 de rame electrice pentru care a plătit circa 104 milioane de lei fără TVA. La rândul său, această societate luase vagoanele respective din Franța. Compania este deţinută de Călin Mitică, cel care are în proprietare şi compania Transferoviar, competitorul direct al CFR Călători.

Contactaţi de Digi24, reprezentanţii companiei care au vândut vagoanele către CFR Călători spun că nu ştiu nimic despre o anchetă privind acel contract. 

În luna iunie, în timpul unor lucrări de reparație, s-a descoperit că vagoanele erau căptușite cu azbest.

Opt dintre cele 34 de vagoane sunt încă în circulație, pe rute secundare electrificate: Brașov-Miercurea Ciuc-Toplița, Brașov-Teius, Teiuș - Cluj, Teiuș - Simeria, Galați - Buzău, Buzău-Ploiești. Restul au fost scoase din uz, pentru reparații, dar CFR Călători nu a avut banii necesari și astfel ele au rămas trase pe linie moartă.

Practic, acum, Corpul de Control vrea să descopere cum a fost posibilă achiziționarea acestor vagoane, din moment ce se știa din 2005 că azbestul este cancerigen și că a fost interzis de Uniunea Europeană. Achiziția s-a făcut în timp ce la conducerea companiei se afla Alexandru Noapteș. El a avut probleme cu Agenția Națională de Integritate, după ce nu a putut justifica o parte din avere.

Controlul ar fi pornit de la sesizările făcute în iunie de fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu.

„Azbestul e prezent sub forma unor fire îngropate în vopseaua care antifonează cutiile de viteză și partea inferioară a ramelor. Azbestul este utilizat tot în vopseaua din interiorul vagoanelor, dar care e ulterior acoperită de panourile interioare”, a explicat pentru Digi24 fostul ministru Relu Fenechiu.

Efecte asupra sănătății 

Medicii atrag atenţia că, pe termen lung, expunerea la azbest poate duce la cancer. Substanţa a fost interzisă în construcţii.

Este periculoasă tocmai pentru că, inhalată, ea se depozitează şi creează în plămân o reacţie de corp străin şi o reacţie care, de multe ori, ajunge, ca urmare a acestei reacţii, la malignizare”, arată prof. dr. Florin Mihaltan, medic la Institutul de Pneumoftiziologie „Marius Nasta”. 

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri