Culisele achiziționării celor două aeronave Boeing de către Tarom

Doru Cireaşă Data publicării:
marquee

Aeronavele Boeing 737-800 fuseseră pregătite inițial pentru linia low-cost Pegasus Airlines din Turcia. Aceasta a renunțat însă la acestea. Pegasus le-a vândul unei companii de leasing care mai departe le-a dat Tarom.

Linia aeriană Tarom se va îmbogăți cu două noi aeronave Boeing 737-800 (nouă generație), acestea urmând să permită operatorului aerian național să acopere rutele de pe care s-a retras în ultima perioadă. Aeronavele însă nu îl vor ajuta să traverseze oceanul că acestea sunt de tipul scurt-mediu curier. Șefii Ministerului Transporturilor spuneau recent că Tarom va reîncepe să zboare către Statele Unite și China.

Noile avioane vor fi folosite pe rutele lăsate descoperite de Tarom după retragerea de la zbor a celor două aeronave Airbus A310, cum ar fi Dubai în sezonul de iarnă, Geneva sau Iași-Londra”, explică un oficial al Ministerului Transporturilor sub protecția anonimatului.

La acest moment nu se poate spune dacă prețul piperat plătit de Tarom pe aeronave va fi amortizat de veniturile aduse de acestea. ”Tarom calculează profitabilitatea pe destinații, nu pe aeronave”, spune oficialul menționat. Cert este că aeronavele Boeing 737-800 vor face rutele profitabile să fie și mai profitabile, în timp ce alte rute s-ar putea îndrepta spre pierderi.

Aeronavele au fost luate în leasing operațional pentru zece ani. Aceasta înseamnă că la capătul celor zece ani compania va avea posibilitatea să le cumpere sau să le returneze firmei de leasing de la care le-a luat, anume Air Lease Corporation. Spre deosebire de majoritatea liniilor aeriene moderne care nu dețin in proprietate aeronave Tarom este o companie aeriană în care, dimpotrivă, contrat tendințelor pieței domină avionele deținute în proprietate. Majoritatea acestora sunt însă vechi și au consumuri ridicate de combustibil care fac zborurile nerentabile. Cele două aeronave Boeing 737-800 schimbă regulile jocului pentru linia aeriană.

Cele două aeronave fac parte dintr-un lot de șapte aeronave pregătit inițial pentru Pegasus Airlines. Compania a decis să se profileze pe aeronave Airbus (A320 este modelul Airbus concurent al 737 NG) și a vândut aeronavele firmei de leasing ALC.

Foto: De remarcat inscripțiile în limba turcă la bordul noilor aeronave. Sursa foto: Facebook, Rzăvan Cuc

De ce nu vor zbura peste ocean

Prețul unui bilet la un zbor lung curier nu crește proporțional cu lungimea rutei în cauză, dacă facem comparație cu zborurile scurt sau chiar mediu curier. Spre exemplu un bilet București-New York nu este de atâtea ori mi iscump decât un bilet București-Paris de câte ori prima distanță este mai mare.  De aceea, pentru a fi profitabil un zbor lung curier trebuie să aibă un grad de încărcare mare, iar aeronava în cauză trebuie să aibă cât mai multe locuri pentru a scădea cheltuielile fixe înregistrate. Ori Boeing 737-800 sunt avioane de scurt-mediu curier. Modelele Boeing lung-curier sunt cele din clasa 777. Modelul 737-800 are o autonomie de aproximativ 5.600 de kilometri acoperind doar la limită distanța Paris-New York. Aeronavele Airbus A310-300 deținute de Tarom au o autonomie de 9.600 kilometri și pot transporta peste 200 de pasageri.

De ce Boeing?

Oficialii indicați afirmă că nu a existat nicio preferință față de Boeing dar că acestea erau singurele aeronave disponbile pe piață. Informația apare și într-un comunicat de presă, de zilele trecute, al Ministerului Transporturilor. ”Conform cererii de ofertă lansate de către companie, la nivel internațional, aceste două aeronave au fost singurele aeronave noi, la momentul lansării procedurii”, spunea ministerul. Însă totul are un preț. Oficiali indicați ai MT afirmă că pentru cele două aeronave s-a plătit un preț mai ridicat fapt care poate fi văzut ca singurul punct de nemulțumire în acestă achiziție. Dealtfel informația nu a fost difuzată nici de către minister. Negocieri anterioare purtate de Tarom au privit un alt tip de aeronave. Insă acestea aveau alte motoare (cele două aeronave cumpărate au motoare CFM, cel mai mare producător de profil din lume) și ar fi apărut costuri suplimentare cu pregătirea personalului de întreținere. 

 

Foto: Facebook, Răzvan Cuc

Momentul nu a scăpat nefolosit de către ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc. ”În Statele Unite, prima aeronavă, din cele două, achiziționate de TAROM este pregatită pentru livrare. Interiorul cabinei pentru pasageri a fost finalizat și în câteva zile urmează ca aeronava să fie inscripționată cu însemnele companiei aeriene naționale. Avionul Boeing 737-800 NG a efectuat și testele de zbor. La finalul lunii mai aparatul va ateriza la București”, a informat ministrul pe pagina sa de Facebook. Răzvan Cuc a prezentat și fotografii ale interioului unei aeronave Boeing 737-800 fără a răspunde cititorilor care l-au întrebat de prețul plătit.

Presa de profil a prezentat însă fotografii ale primei aeronave Boeing vopsită în culorile Pegasus la fabrica Boeing din SUA. A doua aeronavă va fi vopsită direct în culorile Tarom.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri