Cum au reușit marile magazine să crească și în 2018, în ciuda presiunilor economice

Data publicării:
retailer

Piaţa de retail din România a reuşit anul trecut să îşi menţină ritmul de creştere, în ciuda presiunilor legate de majorarea salariilor angajaţilor şi a unui consum mai redus. Şi nici din punct de vedere al livrărilor de spaţii noi nu au excelat.

Cifra de afaceri a crescut cu 12 procente, dublu faţă de creşterea consumului. Marile magazine au găsit însă resurse să crească pe fondul unei inflaţii de peste 5%, care a provocat consumatorii să lase mai mulţi bani la casă. Şi chiar dacă am mai temperat puţin consumul din cauza incertitudinilor legate de majorarea preţurilor pe toate segmentele, tot avem o economie care creşte din consum.

Peste 50% din creşterea economiei din ultimii doi ani provine din consum. Este un efect al creşterilor salariale. Anul trecut, salariul mediu net a avut o creştere de aproape 14 procente la 10 luni. În schimb, compensat cu inflaţia, creşterea a fost de doar 9 procente.

Drept urmare, oamenii şi-au mai temperat din apetitul pentru cumpărături. De exemplu, după prima jumătate a anului, în august, comerțul cu amănuntul, oglinda consumului, a avut o cădere dură. Crescuse cu doar 1,7%, cel mai slab ritm lunar din martie 2015. Ori, când inflația se învârte în jurul valorii de 5%, o creștere de sub 2 procente e ca și cum nu ar fi. Însă a urmat septembrie, a început școala, iar oamenii au început din nou să cumpere. Majorarea preţurilor a făcut ca marile lanţuri de magazine să se menţină măcar pe linia de plutire. Anul trecut, ritmul de creştere a cifrei de afaceri a a fost de 12%, similar cu cel din 2017, până la puțin peste 15 miliarde de euro. Este însă dublu comparativ cu avansul consumului, care în primele 10 luni ale anului a crescut cu 5,9%, arată un studiu realizat de Cushman & Wakefield.

Sunt luați în calcul însă retailerii mari, cu zeci sau sute de magazine, mai ales în marile centre comerciale, care continuă să câștige cotă de piață. În ceea ce privește magazinele mai mici, aceastea au fost nevoite să suporte presiunea salarială. Salariul minim a fost majorat, iar în acest domeniu majoritatea angajaților sunt plătiți astfel, o povară mai ales pentru retailerii mici.

Magazinele nu au reușit însă să își crească ritmul de creștere și pentru că din punct de vedere al livrărilor de spații noi, 2018 nu au fost un an senzațional. În plus, cele câteva deschideri au fost concentrate în ultimele luni ale anului. Majoritatea retailerilor au găsit resurse să crească pe fondul majorării salariilor şi a puterii de cumpărare, din prima parte a anului, dar și a inflaţiei şi a comerţului online.

Cele mai mari creşteri ale cifrei de afaceri sunt preconizate pentru magazinele care comercializează articole pentru copii, articole vestimentare şi cele cu produse din categoria Home & Deco.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri