McKinsey: România, în pole position la economie digitală

Data actualizării: Data publicării:
A-Reliable-Cloud-Storage-Network

Beneficiile economice potenţiale ale digitalizării ar putea contribui la Produsul Intern Brut al României cu 42 de miliarde de euro, până în anul 2025, spune Raportul privind provocările digitale, realizat de McKinsey & Company.

calculator laptop cautare online
FOTO: shutterstock

Conform documentului, în ultimii 20 de ani, România a experimentat o dezvoltare rapidă, cu un PIB pe cap de locuitor ce a crescut cu 136 de procente între anii 1996 şi 2017, alimentată de exporturi dinamice, investiţii străine, o forţă de muncă în creştere şi competitivă la nivel de costuri, precum şi de fondurile europene.

"Cu toate acestea, în ultimul timp, mulţi dintre aceşti factori încep să piardă teren. Fiind semnificativ subcapitalizată în comparaţie cu economiile europene mai avansate, România se confruntă, de asemenea, cu scăderea şi cu scumpirea forţei de muncă, şomajul fiind la niveluri minime record (4,9%, în 2017). Economia ţării trebuie să se bazeze pe noi surse de creştere a productivităţii. Pentru a continua creşterea nivelului de trai al societăţii, România trebuie să-şi redefinească strategia de creştere", notează realizatorii raportului de specialitate.

Datele centralizate în cercetarea Mc Kinsey & Company arată că, în 2016, economia digitală din România reprezenta deja 6,9% din PIB, echivalentul a 12 miliarde de euro.

"Accelerarea digitalizării cu o apropiere de economiile din nordul Europei ar putea adăuga 42 miliarde euro până în 2025. În acest scenariu ambiţios, economia digitală în România ar urma să reprezinte 20% din PIB, până în 2025. Acest plus ar reprezenta un punct procentual suplimentar la creşterea anuală a PIB-ului, pe perioada menţionată. Fără această accelerare, un scenariu "business as usual" ar lua în considerare o creştere a economiei digitale din România de doar 18 miliarde euro, ajungând la o cotă de 12% din PIB până în 2025. În acest scenariu, România ar rămâne încă departe de "frontiera digitală" reprezentată de ţările din Europa de Nord", se explică în raport.

Realizatorii raportului precizează, totodată, că România este dintre cele zece pieţe "Digital Challenger" din Europa Centrală şi de Est. Aceste ţări prezintă rate mai mici de digitalizare faţă de aşa-numitele ţări "Digital Frontrunners" (Belgia, Danemarca, Estonia, Finlanda, Irlanda, Luxemburg, Olanda, Norvegia şi Suedia) sau pieţele Uniunii Europene (UE) "Big 5" (Franţa, Germania, Italia, Spania şi Regatul Unit).

În viziunea experţilor, România are, însă, o fundaţie puternică pe baza căreia poate să-şi accelereze digitalizarea. Astfel, dimensiunea economiei digitale în România (6,9% din PIB în 2016) este peste media ţărilor din Europa Centrală şi de Est (CEE), de 6,5%, dar în acelaşi timp este clar decalată faţă de pieţele "Digital Frontrunners", precum Suedia (9%).

Cu 604 euro/cap de locuitor, România se află în urma mediei CEE, unde media este de 746 de euro/cap de locuitor, cât şi a ţărilor din "Digital Frontrunners" - cu 3.276 euro/cap de locuitor. De asemenea, economia digitală din România a înregistrat, în perioada 2012 - 2016, o creştere de 10,8% pe an, aproape de patru ori mai rapid faţă de UE "Big 5".

În ceea ce priveşte pregătirea profesională în domeniu, raportul citat arată că aproape de opt ori mai mulţi români ar trebui să participe la cursuri de formare pentru a atinge nivelul "Digital Frontrunners". "Legislatorii sunt încurajaţi să promoveze adoptarea tehnologiei atât în sectorul public, cât şi în cel privat. Ei pot, de asemenea, sprijini angajaţii prin programe de recalificare şi training (în special pentru că România are o rată scăzută de participare a adulţilor în programe de educaţie şi formare, atât sub media CEE, cât şi a celei din grupul 'Digital Frontrunners') şi îmbunătăţi ecosistemul de startup-uri, precum şi oportunităţile de inovare digitală", subliniază documentul.

La nivel de regiune, "Digital Challengers" reprezintă aproape 1.400 miliarde de euro în termeni de PIB, aproape de şapte ori mai mult faţă de economia României.

Analiza celor de la McKinsey arată, totodată, că până la 54% din activităţi ar putea fi automatizate, până în 2030, folosind tehnologia care există deja, fapt ce va crea, pe de-o parte o oportunitate de creşterea productivităţii, şi, pe de altă parte, provocări legate de tranziţie a pieţei muncii către noi locuri de muncă.

Raportul de specialitate a fost realizat în decursul lunii noiembrie şi a vizat perspectivele regionale în domeniul digitalizării în ţări din Europa Centrală şi de Est, precum: Cehia, Ungaria, Polonia, România şi Slovacia.

Mc Kinsey & Company este o companie globală de consultanţă de management care serveşte instituţii private, publice şi din sectorul social. Începând din 2007, biroul companiei din Bucureşti a devenit un reper pe piaţa locală de business, în ceea ce priveşte consultanţa de management.

Consiliul Atlantic al SUA, împreună cu McKinsey & Company, organizează joi conferinţa de lansare a raportului "The rise of Digital Challengers - cum poate deveni digitalizarea următorul motor de creştere pentru România". Documentul îşi propune conştientizarea oportunităţilor de dezvoltare economică sustenabilă oferite României de Revoluţia Digitală. 

Sursa: Agerpres

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate