Sari la conținut

Salariul minim, mai mare, scumpește podul de la Brăila

Deși nici nu au început lucrările la Podul de peste Dunăre de la Brăila, firma italiană Astaldi, beneficiară de claimuri în contractele de infrastructură, pregătește un pachet serios de pretenții.

Firma italiană este pricepută în a specula greșelile și amatorismului în derularea proiectului de realizare a unui pod peste Dunăre la Brăila. Specialiști ai Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România (CNAIR) spun că firma pregătește un pachet de pretenții financiare și de extensie de timp în cazul acestui proiect.

Nu este clar cum s-au strecurat în contract astfel de greșeli cu impact negativ asupra bugetului acestui proiect.  Acestea par a fi însă portițe care permit formularea de pretenții financiare semnificative, menite să rotunjească conturile.

Revendicările formulate de Astaldi sunt de două tipuri, spun oficialii consultați. Unele universale care  deja au fost formulate, altele care vor fi formulate în 42 de zile dacă situațiile reclamate de Astaldi nu se vor îndrepta.

Din prima categorie figurează modificările aduse Codului Fiscal de către Guvern care, pretind italienii, ar duce la majorarea cheltuielilor înregistrate de ei. Se încadrează aici creșterea costurilor cu forța de muncă cauzată de creșterea salariului minim pe economie. Tot la acest capitol italienii invocă modificări ale unor normative tehnice. Ar fi vorba de 14 modificări de legi și normative. Este vorba spre exemplu de normativul AND 605 adoptat anul trecut (AND – Administrația Națională a Drumurilor), precum mixturile asfaltice la cald, care odată aplicat i-ar face să cheltuiască mai mulți bani.

Pretențiile firmei Astaldi sunt facilitate și de o practică de neînțeles a Companiei de drumuri. În loc ca aceasta să scoată la licitație împreună lucrările de construcție cu cele de expropriere, mutare utilități, Compania a preferat în acest caz să liciteze ea aceste lucrări. Ca urmare CNAIR a dat apă la moară italienilor să pretindă că nu pot începe construcția sau nu pot face proiectarea pentru că nu știu unde vor fi mutate rețelele de electricitate, comunicații, gaze, apă și canal. O problemă aparte este cea a operațiunilor de cadastru, scoase și acestea la licitație de către CNAIR. Fără cadastru făcut nu se pot face exproprieri, iar fără exproprieri nu se pot face lucrări. Acest este bun prilej pentru formularea de pretenții suplimentare.

Informațiile deținute de Digi24.ro sunt că la cele patru licitații organizate până acum de CNAIR, respectiv mutare/relocare rețele etelefonie/electricitate, apă/ canalizare, gaze fie nu s-a prezentat nicio firmă, fie s-a prezentat una singură.

Firma Astaldi este activă în mai multe contracte de infrastructură rutieră sau feroviară în care valoarea despăgubirilor cerute este ridicată. În urmă cu ceva timp șeful PSD, Liviu Dragnea, menționa daune cerute de italieni companiei CFR de71 de milioane de euro și amenința cu sesizarea Procuraturii. În cazul lotului 4 Sibiu Orăștie italienii au cerut plăți suplimentare de 78 milioane lei. Firma italiană a formulat claimuri și în alte cazuri. Altele au fost înaintate la Magistrala 5 de metrou din București, Centura Pitești sau pe lotul de autostrada Fetești Cernavodă.

Pe aceeași temă