Sari la conținut

Consilierul ministrului Ioan Rus a renunțat la forajele pentru autostrada Sibiu-Pitești. Studiul de fezabilitate, de abia în primăvara lui 2017

Planurile premierului Dacian Cioloș ca refacerea studiului de fezabilitate (SF) al autostrăzii Pitești Sibiu să se închidă la finele acestui an, astfel încât lucrările să fie începute cât de repede au șanse maxime să eșueze. La începutul lunii iulie, la Pitești, Dacian Cioloș spunea optimist: “Obiectivul nostru este să finalizăm studiul de fezabilitate care, după cum știți, din cauza (…) modului defectuos în care el a fost gândit și licitat de la început, a trebuit să prelungim contractul pentru finalizarea lui. Obiectivul nostru este ca până la sfârșitul anului să avem un studiu de fezabilitate bun, consistent, care să ne permită apoi un proiect tehnic și construcția autostrăzii, în așa fel încât să putem să menținem calendarul pe care îl avem în master planul de transporturi”, spunea Cioloș.

Declarațiile premierului au fost făcute cu doar două săptămâni înainte ca firma Proexrom însărcinată cu realizarea a aproximativ 890 de foraje, fiecare cu o adâncime cuprinsă între 6 și 35 de metri, să renunțe la contract. Firma a primit de la asocierea Spea-Tecnic, realizatorul SF, un subcontract cifrat la 3,5 milioane de euro pentru efectuarea forajelor. Cele două firme câștigaseră în februarie 2015 licitația organizată de către Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România pentru reactualizarea studiului. Valoarea contractului primit de acestea este de 7 milioane de euro.

Firma consilierului ministrului Ioan Rus se retrage din lucrare

Surse din cadrul Ministerului Transporturilor au informat la finele săptămânii trecute, sub protecția anonimatului, că firma Proexrom a renunțat la înțelegerea semnată cu Spea-Tecnic. ”În total erau necesare 890 de foraje, din care firma în cauză a făcut aproximativ 800 de foraje”, au spus oficiali ai Ministerului Transporturilor. Firma Proexrom s-ar lovit de două probleme, prima fiind cea a capacității forezelor, a doua a căilor de acces. Proexrom nu ar fi putut efectua o parte a forajelor, în condițiile în care o parte a acestora urmau să ajungă la o adâncime de 35 de metri, au explicat oficiali ai MT care au refuzat să fie citați.

O altă cauză probabilă este însă și neplata Proexrom pentru lucrărilor efectuate. Asocierea Spea-Tecnic a primit până acum doar un avans de trei milioane de lei, urmând ca diferența să îi fie achitată treptat la predarea rezultatelor la foraje și a analize de laborator. Din cei trei trei milioane de lei este puțin probabil că Spea-Tecnic au avut de unde să achite trei milioane de euro pentru foraje.

Patronul Proexrom, consilier al ministrului Transporturilor

În perioada 1 septembrie 2014- 19 februarie 2015, Nicolae Boțu a deținut funcția de consilier al ministrului Transporturilor Ioan Rus. Plecarea lui Nicolae Boțu din această funcție a avut loc la o săptămână după ce partenerii săi de afaceri, anume firmele Spea și Tecnic care i-au subcontractat partea de foraje, au primit de CNADNR, companie subordonată Ministerului Transporturilor, contractul cifrat la 7 milioane de euro pentru refacerea SF Pitești Sibiu. Desemnarea firmelor Spea-Tecnic drept câștigătoare a avut loc în data de 11 februarie.

Întrebați dacă primirea unei părți consistente dintr-un contract de drumuri de către firma Proexrom, deținută de un consilier al ministrului Transporturilor, nu reprezintă un conflict de interese, oficialii Ministerului Transporturilor au spus că Nicolae Boțu a fost doar ”consilier onorific” al ministrului Ioan Rus și că nu a avut un contract de muncă. Contactat de Digi24.ro Nicolae Boțu s-a mărginit să afirme că a fost doar consilier onorific și a refuzat să ofere răspunsuri la alte întrebări.

Pe cărțile de vizită ale lui Nicolae Boțu figura însă o adresă oficială de e-mail eliberată de minister, cu numele său urmat de sufixul @mt.ro, iar funcția trecută era cea de ”consilier ministru”, nu cea de consilier onorific. Dealtfel funcția de consilier onorific nici nu există legal.

Geostud, noul responsabil de forajele geotehnice

După plecarea Spea – Tecnic a găsit o nouă firmă care să facă forajele, Geostud, iar de data aceasta abordarea va fi diferită, spun oficialii MT. Geostud va face o cartare a zonelor, va stabili un profil litologic, astfel încât să se vadă ce face sens să fie studiat. Dilemele CNADNR și ale Ministerului Transporturilor nu trebuie să mire. Autostrada Sibiu Pitești pare a fi prima autostradă la care se va face un studiu de fezabilitate pe baza unor foraje geologice care să nu fie simulate în biroului firmei ce a primit contractul.

Oficialii MT explică că mai sunt de făcut totuși 27 de foraje pe două sectoare, toate la o adâncime de 35 de metri. Termenul de finalizare a tuturor forajelor este de 3 august.

Studiul de fezabilitate, gata în primăvară

Cât privește posibilitatea ca SF să fie gata la finele acestui an, aceasta este nulă. ”Este foarte greu de estimai termenul final, sperăm să se intre in normalitate cât de repede. Este posibil să avem finalizate secțiunile la finele lunii martie, sub rezerva secțiunii 3, cea mai grea”, spune oficialul MT. Pe secțiunile 3 și 4 vor exista tuneluri iar aici suplimentar vor trebui făcute studii geologice mai ample.  

Etichete: cnadnr , Ministerul Transporturilor , Ioan Rus , nicolae botu , proexrom , studiu fezabilitate autostrada sibiu pitesti

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale