Ce s-ar întâmpla dacă am transforma parcul auto într-unul complet electric? Răspunsul dat de experți în energie

Data actualizării: Data publicării:
masina electrica conectata la un cablu de alimentare
Foto: Profimedia Images

Mașinile electrice ar trebui să domine șoselele din Europa până în 2030. Este sarcina trasată de Uniunea Europeană statelor membre și pe care România cu greu o poate îndeplini. Deși statisticile arată că de la an la an numărul mașinilor eco de la noi crește, infrastructura rămâne o mare problemă. Avem cele mai puține stații de încărcare a mașinilor electrice din tot spațiul comunitar. Trecerea la transportul prietenos cu mediul ar fi o provocare și pentru rețeaua de electricitate. Ce s-ar întâmpla dacă am transforma parcul auto într-unul complet electric? Un experiment la care ne-au răspuns experți în energie și din industria auto.

Nu poluează, este mult mai silențioasă și poate fi încărcată acasă sau chiar la birou. Aceasta este descrierea unei mașini electrice. În prezent, în România sunt înmatriculate aproximativ 6.700 de astfel de autoturisme, adica doar 0,1% din totalul mașinilor înmatriculate în țara noastră. Vă propunem însă să ne imaginăm că întreg parcul auto ar fi 100% electric. Ce s-ar întâmpla în această situație? Poate rețeaua electrică să susțină o astfel de modificare? Sunt întrebările la care vom afla răspunsul în acest material.

O tranziție către un sistem de transport nepoluant este vitală pentru viitorul planetei, spun experții. Poluarea a devenit cel mai mare dușman al umanității. Ne scurtează viața cu până la șase ani și ucide mai mulți oameni decât fumatul sau virusul HIV. Iar transporturile sunt responsabile pentru o pătrime din emisiile de gaze cu efect de seră.

70% din energia consumată prin arderea combustibilului se pierde sub formă de căldură și doar 30% din energie este folosită să învârtă roata. După ce am consumat atât de multă energie electrică să pompăm petrolul, să îl transportăm, irosim 70% din energie când îl ardem. Producția de combustibili fosili este o activitate incredibil de murdară și ineficientă de la început până la final. Când comparăm tot acest proces cu alimentarea unei mașini electrice, diferența este uriașă. Curentul electric nu trebuie pompat de la mare adâncime, transportat cu camioane sau trenuri ori pompat prin conducte, nu trebuie transportat cu vapoare, nu trebuie rafinat și nu poluează acolo unde trăim și respirăm. Este și motivul pentru care Uniunea Europeană face eforturi pentru ca, până în 2030, pe șosele să circule cel puțin 30 de milioane de mașini cu zero emisii.

Răzvan Nicolescu - fost ministru al Energiei: România este într-un paradox, are cea mai mare subvenție din UE la achiziția unui automobil. În același timp nu are infrastructura publică pentru încărcare. Dăm o subvenție de două ori mai mare decât Germania și facem prea puțin pentru pregătirea infrastructurii, pentru o producție suplimentară de energie electrică de care vom avea nevoie.

Avem doar 800 de stații de încărcare, adică una la 200 de km. România are cea mai slabă rețea de alimentare pentru mașini electrice, dar cu cea mai mare ambiție de evoluție. Planul Național de Redresare și Reziliență anunță că vom avea, la un moment dat, 6.500 de astfel de stații. Lipsa punctelor de încărcare nu e singura problemă. Înmulțirea mașinilor electrice ar pune o presiune uriașă pe rețeaua electrică.

 Dumitru Chisaliță - expert în energie: Dacă ne-am propune să trecem, teoretic, toate cele 7 milioane și ceva de mașini pe motorină, benzină, pe energie electrică, am consuma de 4 ori mai multă energie decât ar consuma toată România astăzi, asta înseamnă dezvoltări de capacități de producție, de rețele de transport, de rețele de distribuție, dezvoltări de stații propriu-zise de care să avem efectiv nevoie pentru a încărca aceste mașini. O astfel de convertire totală a flotei de mașini, super teoretică, ne-ar duce la 150 miliarde de euro, cost mașini, producție, energie, e ceva inimaginabil. Din calcule teoretice am ajunge la un 200 twh pe an, care ar însemna, repet, aproape de 4 ori consumul pe care îl avem acum în România.

Alexandru Seremet, reprezentant dealer auto: La prima vedere, foarte multe mașini legate la rețea înseamnă o provocare, dar în același timp poate să însemne și o oportunitate, în sensul că atunci când am cerere de energie, eu trebuie să o echilibrez activând centrale pe gaz, spre exemplu.

În România, energia electrică este produsă de: 2 hidrocentrale, 1 centrala nucleară, 8 termocentrale de cărbune, 10 rafinării, 962 parcuri fotovoltaice, 240 de turbine eoliene și 59 de centrale regenerabile. Dacă scenariul nostru ar deveni realitate, iar pe șoselele din țară ar circula peste 7,4 milioane de mașini full electrice, numărul generatorilor ar fi, potrivit specialiștilor în energie, de 4 ori mai mare. Adică, ar fi necesare: 8 hidrocentrale, 4 centrale nucleare, 32 termocentrale cărbune, 40 rafinării, peste 3.800 de parcuri fotovoltaice, 960 de turbine eoliene și 236 centrale regenerabile. Haideți să ne imaginăm și că sursele de energie pentru alimentarea autoturismelor ar fi doar cele verzi. Asta înseamnă că vom folosi doar energia produsă de hidrocentrale, hidrocarburi, panouri fotovoltaice, turbine eoliene și biomasă. Acum, acestea generează peste 57% din totalul energiei produse în țara noastră. Pentru a susține experimentul nostru, numărul surselor de energie verde ar trebui să crească de 8 ori.

Editor : A.P.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate