GFR a virat avansul pentru CFR Marfă

Data publicării:
CFR Marfa-MFAX-14

Foto: Mediafax

Suma a fost depusă într-un cont deschis special pentru această operaţiune, cu doar o zi înainte de expirarea termenului-limită. La Ministerul Transporturilor nu a ajuns însă deocamdată extrasul de cont care să dovedească existenţa banilor.

Începută în aprilie, privatizarea transportatorul feroviar de marfă trebuie finalizată până pe 11 octombrie. Atunci, Grupul Feroviar Român trebuie să vină cu restul sumei, aproape 182 milioane de euro, şi va primi 51% din actiuni.

Istoria unei privatizări

CFR Marfă a fost scoasă la vânzare la începutul lunii aprilie. Doar trei companii au fost dispuse să ofere cel puţin 180 de milioane de euro pentru 51% din acţiunile CFR Marfă. Este vorba despre Grupul Feroviar Român, asocierea dintre Transferoviar Grup şi fondul de investiţii austriac Donau-Finanz, precum şi compania americană OmniTRAX. Pentru că nu aveau actele în ordine, niciuna nu a reuşit să treacă în etapa următoare, iar procedura de privatizare a fost reluată. Nu înainte, însă, de a relaxa condiţiile de participare prin coborârea cifrei de afaceri de la 100 la numai 20 de milioane de euro.

Au depus oferte aceleaşi trei companii, iar de data aceasta le-au fost acceptate.

Surpriza a venit ulterior, când americanii de la OmniTRAX au fost descalificaţi, iar pe ultima sută de metri consorţiul Transferoviar Grup şi Donau-Finanz s-a retras din competiţie. CFR Marfă a rămas cu un singur ofertant: Grup Feroviar Român. Pe 20 iunie a fost declarat câştigător cu o ofertă de 202 milioane de euro.

Preşedintele Traian Băsescu a criticat modul în care Guvernul a gestionat privatizarea: „Compania feroviară de marfă trebuie să fie privatizată cu ajutorul unui investitor strategic. În mintea mea, un investitor strategic ar fi fost Deutsche Bahn, French Railways, Austrian Railways, American Railways”.

La scurt timp, Relu Fenechiu îşi pierdea funcţia de ministru al Transporturilor în urma unor acuzaţii de corupţie, iar interimatul era preluat de Victor Ponta. A urmat o lună şi jumătate în care premierul şi preşedintele şi-au pasat responsabilitatea privatizării, iar semnarea contractului a fost blocată. A fost nevoie chiar şi de convocarea CSAT, pentru rezolvarea situaţiei. Abia la jumătatea lunii august, contractul de privatizare a fost publicat în Monitorul Oficial, iar actul a ajuns să fie semnat pe 2 septembrie. Câştigătorul licitaţiei condiţiona însă plata banilor de avizul Consiliului Concurenţei.

„Avem termen 10 zile sa trimitem notificarea, iar banii după aprobarea CC”, spunea Gruia Stoica, proprietarul GFR. Aviz care ar putea dura până la cinci luni.

În tot acest timp, pierderile CFR Marfă au crescut. Pierderile au ajuns la 138 de milioane de lei, de la începutul anului, iar datoriile se ridică la 350 de milioane de lei la companii private.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri