Sari la conținut

Grad de ocupare al aeronavelor TAROM comparabil cu cel al liniilor aeriene din Africa

Potrivit raportului financiar pe 2015 făcut public zilele trecute de către TAROM, compania a avut anul trecut un număr mai mic de curse comerciale față de 2014. Aeronavele TAROM s-au ridicat de 17.313 ori de la sol, față de 17.615 acum doi ani. Cuplat însă cu o creștere a numărului de pasageri, de la 2,3 milioane la 2,4 milioane pasageri, a rezultat o creștere a gradului de ocupare, de la 65,64% la 68,3% în 2015. Gradul de ocupare rămâne însă unul foarte scăzut, comparabil cu cel al liniilor aeriene din Africa, zonă unde veniturile populației sunt mult mai mici, motiv pentru care și piața este restrânsă. În cazul TAROM, trei sferturi din activitatea companiei se desfășoară pe piața europeană, restul activității constând în deservirea destinațiilor interne și a Orientului Mijlociu. Cel mai mare grad de ocupare se întâlnește la liniile aeriene americane, aproximativ 83%. Gradul de ocupare este unul dintre factorii importanți de care depinde profitabilitatea unei curse. Cu cât o aeronavă este mai plină cu atât costul unitar de transport pe fiecare pasager scade, iar operarea devine mai profitabilă. 

Dealtfel, compania este preocupată de ameliorarea gradului de ocupare, însă este condiționată de micșorarea prețurilor la biletele de avion. Ca în cazul oricărei companii full-service, cu servicii complete, prețurile sunt formate de operatorii low-cost ce au grade de încărcare ridicate ale aeronavelor. Reducerile masive de prețuri la TAROM nu sunt foarte simple căci compania operează aeronave nu tocmai noi, mari consumatoare de carburant. În plus numărul tipurilor de aeronave este ridicat (trei producători, șase modele de aeronave), fapt pentru care costurile de întreținere și pregătire a personalului sunt mari. TAROM își propune să scoată aeronavelor A310 din uz în toamna acestui an și să le schimbe cu alte două aeronave astfel încât capacitatea de transport să nu fie afectată.

Pierdere de patru ori mai mică decât în 2014

Compania va termina anul 2015 cu o pierdere de 27 milioane de lei în condițiile în care planul de administrare aprobat de acționari în 2012 prevedea o pierdere de 50 milioane lei. Reducerea cheltuielilor a avut loc ca urmare a micșorării costurilor cu petrolul și a unui consum mai mic de combustibil. Totodată au fost reduse cheltuieli precum cele cu asigurarea pasagerilor, reclamă, întreținere, deplasări. În 2014 piederile companiei au depășit 110 milioane lei. Pierderile acumulate se cifrează la peste două miliarde de lei și vor fi recuperate din profiturile realizate în anii ce vor veni. În 2015 veniturile totale au crescut la 1.372 milioane lei, de la 1.297 lei în 2014, iar cheltuielile au scăzut cu 7 milioane lei, de la 1.407 milioane lei la 1.400 milioane lei.

Țintele stabilite prin buget au fost atinse parțial. Cheltuielile totale la 1.000 lei venituri au fost depășite, respectiv 1.019 lei față de 1.005 lei planificat. Productivitatea muncii s-a cifrat și aceasta la 678 lei, sub nivelul planificat de 725 lei pe angajat. Factorul de încărcare a crescut de la 66,95% (nivel stabilit în buget) la 68,3%. Numărul de personal a fost inferior celui bugetat, anume 1.980 de angajați față de 2.083.

O companie plină de litigii cu angajaţii

Mai mulţi angajaţi ai Tarom, piloţi, însoţitoare de bord, dar şi foştii membri ai Consiliului de Administraţie demişi, şi-au cerut drepturile în instanţă şi au câştigat, potrivit Economica.net. Lucian Isar a primit de la Tarom 278.788 de lei (peste 60.000 de euro), iar Dan Pascariu, Dumitru Prunariu, Valentin Macec, Marius Ghenea şi Ciprian Ladunca, au primit suma de peste 1,4 milioane de lei.

Nu toţi angajaţii care au dat compania în judecată pentru sporuri au şi primit banii. Cei care au dat însă Tarom în judecată au încasat bani frumoși. Spre exemplu, compania a avut de plătit peste 2,3 milioane de euro unui grup de angajaţi care a cerut plata sporului pentru munca prestată în zilele de sărbătoare legală, în cuantum de 100%, dar şi a sporului pentru munca prestată în zilele de sâmbătă şi duminica, în cuantum de 200%. Tarom avea la sfârșitul lui 2015 un provizion pentru plata pensiilor angajațiilor și a altor obligații similare în valoare de 23,7 de milioane de lei.

Etichete: tarom , Ministerul Transporturilor , pierderi tarom , grad ocupare aeronave

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale