În România, alimentele s-au scumpit cu 40% în ultimii șapte ani

Data publicării:
preturi alimente

Vă vine să credeţi sau nu, dar numai 4% din perele pe care le găsiţi pe piaţă sunt româneşti. Nici merele nu vin din livezile noastre decât în proporţie de 18 procente, iar roşiile şi cartofii completează seria legumelor preferate de importatori. Pentru produsele de bază, cum ar fi uleiul, carnea şi ouăle ponderea este în favoarea alimentelor produse în ţară. Chiar şi aşa, importurile contribuie decisiv la scumpirea alimentelor. 

„Fructele şi legumele sunt achiziţionate din import, preponderent, în condiţiile în care totuşi preturile de import sunt mai mari sau cel mult egale cu cele din ţară”, afirmă Daniela Bădilă, directorul Consiliulului Concurenței. 

România a fost a doua ţară din Uniunea Europeană în ce priveşte scumpirea alimentelor în decembrie 2012 faţă de decembrie 2011. Creşterea a fost de 7%, dublă faţă de scumpirea medie înregistrată în UE. 

Faţă de anul 2005 prețurile alimentelor în România au crescut cu 40%, în timp ce media țărilor europene este de 24%. În această privinţa însă Ungaria şi Bulgaria ne-au luat-o înainte. 

Proprietarul uneia dintre cele mai mari companii de procesare a cărnii ne spune cum crește preţul parizerului după ce iese de pe poarta fabricii sale. 

„Pleacă cu 7 lei, depinde de calitatea produsului, dacă este low sau high, şi ajunge la 12 lei la raft. Poate să ajungă undeva până la 70-80% de la producător. Apar costurile de logistică, prețurile de vânzare”, explică Radu Timiș, preşedintele Cris-Tim. 

Retailerii spun că din cauza creşterii prețurilor, pe piaţa din România s-a produs o anomalie: magazinele specializate în discounturi şi reduceri, au aceleaşi preturi că în magazinele obişnuite, iar diferenţele dintre diferite lanţuri aproape au dispărut. 

„Nu există diferenţa de preţ între discounter şi hipermarket. Mai ales că hipermarketurile sunt mai jos ca preţ decât discounterii”, susține Arnaud Dussaix, director operaţional Carrefour. 

Consiliul Concurenței investighează cinci lanţuri de magazine care s-ar fi înţeles cu diferiţi producători pentru a-i exclude pe concurenţi şi pentru fixarea prețurilor la raft. Investigaţia a început în 2009 şi va fi finalizată anul acesta. 

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri