Sari la conținut

Made în România. Autostrăzile-canion. Deblee înalte cât zece etaje de bloc

Foto: Forum peundemerg.ro

Nu există clasamente oficiale la nivel mondial, însă probabil că România deține, incredibil, nu numai eșecuri ci și recorduri în domeniul construirii de autostrăzi. Este vorba de înălțimea dealurilor săpate în vederea traversării acestora de către autostrăzile în construcție.

Potrivit informațiilor furnizate de către Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR), recordul național absolut este deținut de debleul (săpătura) de pe autostrada Câmpia Turzii- Gilău, realizat de firma americană Bechtel. Autostrada curge pe fundul unei debleu săpat de constructor , înalt de 42 de metri, adică mai mult de înălțimea unui bloc de zece etaje. Inovația, aplicată în premieră în România, l-a surprins în urmă cu câţiva ani inclusiv pe ministrul Transporturilor de atunci, Radu Berceanu. El afirma ca americanii taie dealul în două în loc să construiască tuneluri.

Al doilea loc în top este ocupat de lotul 3 din Sibiu Orăștie, unde găsim un debleu de 33 de metri, urmat apoi de porțiunea Cernavodă-Medgidia a autostrăzii Soarelui unde există un debleu înalt doar de 30 de metri.

Dezavantajele debleelor

La prima vedere poate părea același lucru dacă o autostradă trece printr-un debleu uriaș sau printr-un tunel sau pe un viaduct. Totul pare a fi doar o chestiune de costuri cu execuția. În realitate nu este așa.

Din punct de vedere al exploatării, este mai scumpă întreținerea unei autostrăzi ce trece prin un debleu. Debleurile sunt de obicei umbrite, se aerisesc greu şi menţin vreme îndelungată umezeala. Uneori, la execuţie, intersectează straturi acvifere sau nestabile ce trebuie tratate în mod special. Sunt predispuse la înzăpezire atunci când adâncimea debleului este de 6,5…8 m, arată literatura de specialitate. Proiectarea lor trebuie să ia în calcul direcţia vânturilor dominante, folosirea panourilor de parazăpezi. ”Nu este nicio plăcere să cureți zăpada strânsă iarna într-un debleu adânc de zeci de metri și lung. Practic o freză de zăpadă nu are unde să o arunce”, spune un oficial al CNADNR, responsabil cu întreținerea drumurilor.

Construirea debleeelor este pretențioasă și prin prisma faptului că trebuie acordată atenție maximă evacuării apei de ploaie. Dacă aceasta nu se face bine, autostrada se duce la vale.

Nu în ultimul rând debleele pe traseul unei autostrăzi sunt foarte nocive și pentru fauna din zonă. Dacă în cazul tunelurilor sau a viaductelor fauna poate traversa autostrada pe coridoare dedicate, debleele izolează fauna de o parte și de alta a autostrăzii. Nu degeaba atunci când a fost să construiască o autostradă pe Valea Prahovei pe care urma să o întrețină timp de 30 de ani, cât dura concesiunea, firma franceză Vinci a prevăzut 20 de kilometri de tuneluri și doar 10 kilometri de debleu și acela mai mic.

Debleele par a fi însă preferate de constructori. Tehnologia viaductelor sau a tunelurilor este mai scumpă, iar profiturile rezultate ar fi mai mici. Înlocuirea unui viadcut cu un debleu aduce economii CNADNR și profituri mari constructorilor. Un debleu mai înalt semnifică o linie roșie a autostrăzii mai coborâtă și deci viaducte mai joase, mai ieftine.

Cum se face opțiunea debleu sau tunel

În teorie alegerea soluției tehnice debleu, tunel sau viaduct este rodul unei analize precise tehnico-economice și a dispozițiilor tehnice din domeniu. ”Înălţimea maximă de debleu nu este restricţionată de niciun normativ/set de criterii de proiectare în vigoare pentru autostrăzi extraurbane în România. Debleele cu adâncimi mai mici de 6,00 m, sunt proiectate fără a se lua în considerare măsuri speciale de consolidare. Pentru deblee cu adâncimi mai mari de 6,00 m se prevăd soluţii diferite de consolidare stabilite în funcţie de natura terenului”, spune CNADNR.

Constructorul alege o soluție pe care o și prezintă la licitația pentru lucrarea respectivă în funcție de costuri dar și de rezultatele forajelor geotehnice care îi sunt prezentate și care au fost realizate la studiul de fezabilitate. Soluțiile sunt avizate de CNADNR în Consiliile sale Tehnico-Economice în care se dau inclusiv punctaje diferitelor soluții. Ce se întâmplă însă dacă forajele geotehnice au fost făcute de mântuială? Este exact ce s-a întâmplat pe lotul 3 din autostrada Sibiu Orăștie care a luat-o la vale urmare a infiltrării apei în versanții debleului și a naturii argiloase a pământurilor din zonă.

Inițial constructorul Impregilo a prevăzut un debleu înalt de 30 de metri cu o pantă de doar 2:3 (la fiecare doi metri înalțime, versantul se îndepărtează cu trei metri de axa autostrăzii). Odată ce au început alunecările de versanți panta a fost îndulcită treptat , aceasta însă prin costuri uriașe și cu săparea și mutarea a sute de mii de metri cubi de pământ. Situația a necesitat exproprieri suplimentare, partea superioară a debleului lărgindu-se, dar și terenuri noi pentru depozitarea pământului excavat. În acest cazuri s-a ajunca debleul să coste în final mai mult decât dacă s-ar fi construit un tunel.

De regulă, este mai ieftin un debleu decât un tunel. Pe lotul 3 s-a ajuns însă ca situația să fie inversă”, spune directorul unei firme de proiectare și consultanță. El acuză actualul sistem de lucru al companiei în care proiectarea și selecția soluției tehnice este lăsată la latitudinea constructorului (sistem numit FIDIC galben). Tunelurile rămân o raritate în România. Pe sutele de kilometri de autostradă ai autostrăzii Transilvania și ai autostrăzii Sibiu Orăștie există un singur tunel, lung de 300 de metri, la dealul Săcelului lângă Sibiu.

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale