Sari la conținut

Prețul de modernizare a kilometrului de cale ferată, la concurență cu cel al kilometrului de autostradă nouă

Investiţiile necesare pentru modernizarea tronsonului de cale ferată Constanţa-Mangalia, lung de 43 de kilometri, se ridică la circa 160 milioane euro, a declarat joi Marius Chiper, director general al CFR SA, compania care administrează infrastructura de cale ferată din România.

Linia menționată este neelectrificată, simplă, deci nu permite circulația concomitentă a trenurilor în ambele direcții. Chiper nu a explicat în ce ar consta modernizarea liniei.

Pe tronsonul de cale ferată învecinat, anume Bucureşti-Constanţa, au fost făcute până acum investiţii importante de modernizare, estimate la aproape un miliard de euro şi care au durat circa 10 ani. În urma investiţiei, un tren de călători face mai puţin de două ore şi jumătate între Bucureşti şi Constanţa, faţă de peste patru ore anterior. 

Însă pe segmentul Constanţa-Mangalia, din cauza unei infrastructuri învechite, trenurile circulă cu o viteză medie de circa 20 kilometri pe oră.

”Investiţiile suplimentare pentru modernizarea secţiunii Constanţa-Mangalia le estimăm la 160 milioane euro. E o linie importantă doar în sezon. Vrem sa facem parteneriate public-private cu firmele interesate, pentru a putea moderniza secţiunea respectivă”, a spus Chiper.

Totuşi, pentru derularea investiţiei este nevoie mai întâi de realizarea unui studiu de fezabilitate, iar şeful companiei de infrastructură feroviar nu a furnizat niciun termen pentru o eventuală lucrare de modernizare.

Infrastructura feroviară învechită de pe Litoral creează probleme transportatorului feroviar de călători CFR Călători, care a pierdut masiv pasageri în ultimele decenii în favoarea transportatorilor rutieri de călători, mai ieftini şi mai flexibili.

Patru milioane de euro pe kilometru

Costurile plătite de către stat pentru reparararea căii ferate din România sunt suprinzător de mari. În condițiile în care starea infrastructurii feroviare este la fel de rea ca și cea a celei rutiere eforturile financiare ale statului român trebuie să fie duble. Pe calea ferată costurile de modernizare ajung să fie comparabile cu cele de construire a autostrăzilor. Spre exmplu în cazul liniei Constanța-Mangalia, CFR ar trebui să cheltuie pe modernizare patru milioane euro pe kilometru. Pentru cei 45 de kilometri de autostradă dintre Timișoara și Arad, inclusiv centura acestuia, s-au cheltuit 192 de milioane de euro, deci 4,3 milioane euro pe kilometru.

Suma prevăzută pentru Mangalia-Constanța nu este mică. Pentru modernizarea a 42 de kilometri de cale ferată între Simeria și Vințu de Jos statul plătește 1.350 milioane lei, fără TVA, adică circa șapte milioane euro pe kilometru.

Pentru repararea celor 41 de kilometri de cale ferată dintre intrarea în țară la Curtici și Arad, CFR a semnat un contact de 1.080 miliarde lei, plătind în medie 5,8 milioane euro pe kilometru.

Chestionați asupra costurilor de modernizare a căii ferate Mangalia-Constanța, oficiali ai unor companii de reparații de căi ferate au spus că acestea pot fi cu greu estimate deoarece, din știința lor, nu există studii de fezabilitate pentru tronsonul menționat. Costurile, care ar trebui să fie mici la prima vedere, sunt ridicate din cauza numărului mare de linii de cale ferată din gări, de echipamentele necesare de cale – macazuri, de alimentare cu energie. Grosimea statului de piatră spartă este în cazul căii ferate mult mai mare, respectiv cel puțin 50 de centimetri. Pentru comparație ei invocă cei 92 de kilometri ai liniei Constanța - Medigidia pentru care s-a plătit 360 milioane euro. Aici a fost inclusă și modernizarea a 10 gări.

În vara anului trecut Compania Naţională de Căi Ferate CFR estima că infrastructura feroviară ar avea nevoie doar în 2015 de investiţii de 17,4 miliarde lei (3,9 miliarde euro), de aproape patru ori peste finanţarea alocată de Guvern, de 4,6 miliarde lei. Din suma totală necesară pentru principalele lucrări de reparaţii la infrastructura feroviară publică pe anul 2015, cea mai mare parte, de 10,4 miliarde lei, trebuia direcţionată în modernizări prin investiţii pentru creşterea vitezei de circulaţie a trenurilor (grav afectate de restricţiile de viteză). De asemenea, alte 5,71 miliarde lei erau necesare pentru reparaţii capitale la infrastructura feroviară publică pentru recuperarea restanţelor la 1.000 km linii directe şi curente, pentru refacerea liniilor şi instalaţiilor afectate de calamităţi, precum şi pentru reabilitarea podurilor şi tunelurilor. În plus, reprezentanţii CFR SA arătau că pentru întreţinerea liniilor şi a instalaţiilor şi pentru repaţiile capitale la linii, poduri şi instalaţii era nevoie de încă 1,33 miliarde lei.

Etichete: cfr , cale ferata , constanta mangalia , cost reparatie cfr

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale