Sari la conținut

Trăim să muncim sau muncim să trăim? Ce ne spune istoria economiei

Trăim să muncim sau muncim să trăim? Depinde de mulţi factori cum ne raportăm în această dilemă filosofico-economică ce trimite, în fapt, către nivelul puterii de cumpărare: ce îţi asiguri cu banii munciţi. Un răspuns este sigur,  totuşi - trăim în cea mai bună perioadă în care să munceşti, dacă ne uităm la tot ce am avut în trecut. Avem o istorie care ne arată o evoluţie a avuţiei. Un studiu al Centrului de Creștere și Dezvoltare Groningen ne arată cum s-a transformat economia de-a lungul timpului. De la agricultură, principala ramură a economiei, până în era robotizării. Totul exprimat la valoarea banilor din ziua de astăzi.

Potrivit cercetătorilor, în vremea lui Octavian, primul împărat al Romei, produsul intern brut pe cap de locuitor varia, în funcţie de provincie, între 973 de dolari şi puţin peste 1.500 , echivalentul în banii de astăzi. Este o dovadă că atunci existau inegalități mari în dezvoltarea economică, iar două milenii mai târziu, unele țări sunt încă blocate la aceste niveluri, poate chiar mai mici.

Totuși, în cea mai mare parte a lumii, PIB-ul pe cap de locuitor a crescut dramatic, în special în ultimele două secole.

Franța este cel mai bun exemplu . În anul 1, PIB-ul pe cap de locuitor în provincia romană Galia era puţin peste 1000 de dolari - și acolo a rămas pe tot parcursul Evului Mediu.

Pe final de eră, secolele XIII-XIV, se produc schimbări radicale. Răcirea drastică vremii, în ceea ce s-a numit miniepoca glaciară medievală şi Ciuma Neagră au dus la dispariţia a trei sferturi din populaţia Franţei. Dintr-odată, era abundență de terenuri și unelte care se raportau la un deficit major de forță de muncă. Lucrătorii au fost în postura de a cere un tratament mai bun şi o plată considerabil mai mare. Ca urmare, iobăgia a dispărut treptat din regiune.

Pe măsură ce populația Europei Occidentale s-a refăcut, veniturile au început să se diminueze din nou. Cea care a schimbat cu adevărat Franţa şi toată lumea, în final, a fost Revoluţia Industrială. Între 1831 și 1881, PIB-ul pe cap de locuitor a crescut până la peste 3.000 de dolari. Asta înseamnă că Franţa a făcut de două ori mai multe progrese economice în 50 de ani, decât în precedenţii 1800. În 2016, PIB-ul francez pe cap de locuitor era de peste 38 de mii de dolari, ceea ce înseamnă că un francez modern este de aproximativ 24 de ori mai bogat decât strămoşul său de acum 200 de ani.

Franţa este doar un caz, multiplicat peste tot în lume. Cu un an înainte de Declaraţia de Independenţă, PIB-ul american pe cap de locuitor era de 1883 de dolari. Când Barack Obama a părăsit poziţia de lider de la Casa Albă, PIB-ul ajunsese de 27 de ori mai mare, la peste 53 de mii de dolari.

Astăzi, abundenţa nu mai este limitată doar la Occident. În 1978, când China a început să îşi reformeze economia comunistă, PIB-ul pe cap de locuitor era de 1583 de dolari, similar cu nivelul francezilor de la începutul anilor 1830. Marea parte din ţară era în stadiul de Ev Mediu. Patru decenii mai târziu, PIB-ul din China a ajuns la peste 12.300 de dolari pe persoană. Ca o comparaţie, China a crescut în 40 de ani cât Franţa în 130. E o evoluţie care demonstrează că prin politicile corecte se fac progrese accelerate, deşi trebuie spus că modele pot diferi - în China avuţia este concentrată foarte mult la nivel de elite, oameni sau entităţi economice de stat, pe când în Franţa distribuţia este mult mai uniformă.

Timpurile se schimbă, însă ideile de creştere economică trebuie să ţină pasul. Toate economiile doresc să producă mai mult în interiorul graniţelor naţionale. Această dorinţă rezultă din convingerea că producţia reprezintă o bună sursă de locuri de muncă pentru lucrătorii cu o calificare redusă. Însă, potrivit Fondului Monetar Internaţional, obsesia cu posturile din fabrici a mers prea departe. Perspectiva economică mondială a FMI a constatat că producţia nu este un determinant-cheie al productivităţii în economiile dezvoltate şi nu este un stadiu necesar de dezvoltare pentru cele emergente. Argumentul principal este că transferul locurilor de muncă de la fabrici şi agricultură la servicii în economiile emergente nu a avut efecte negative nici asupra creşterii economice, nici asupra productivităţii. De fapt, unele sectoare de servicii reprezintă rate mai mari de creștere a productivității decât industriile manufacturiere.

Mai ales acum, în era robotizării, unde inteligenţa artificială a început să contribuie din plin la creşterea economică. Nu va mai dura mult până ce maşinării care vor gândi la fel ca oamenii vor ajuta la rezolvarea multor probleme, de la tratarea cancerului, la schimbările climatice. Însă milioane de muncitori vor trebui să se recalifice, deoarece roboţii vor prelua mare parte din joburile lor. Nu suntem departe astfel de o a patra revoluţie industrială.

Etichete: revolutia industriala , istoria economiei , evolutie PIB pe cap de locuitor , evolutie PIB , era robotilor , bogatia oamenilor

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale