380 de metri de autostradă... pe lună. Așa s-a construit în România, în 2018

Data publicării:
autostrada urbana a3 - inquam ganea
Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

59,44. Atâţia kilometri de autostradă au fost inauguraţi în 2018. Mult, dacă luăm în calcul că în 2017 au fost daţi în folosinţă numai 15 kilometri de şosea de mare viteză. Puţin, dacă ne uităm la clasamentul Uniunii Europene. Continuăm să ocupăm locuri codaşe. Dacă analizăm scuzele autorităţilor, reţinem următoarele: muncitori şi funcţionari leneşi, proceduri greoaie, frica de dosare penale, vremea rea. În momentul de faţă, avem 806 kilometri de drum de mare viteză deschişi traficului.

În 2018, planurile erau mari: 100 de kilometri de autostradă ar fi trebuit deschişi traficului. Bilanţul: s-au inaugurat aproape 60.

  • A10 Sebeş-Turda, lot 3, între Aiud şi Decea - 12,45 km.
  • A10 Sebeş-Turda, lot 4, între Decea şi Turda - 16,30 km.
  • Gilău-Nădăşelu - 9,47 km.
  • A3, Ogra-Câmpia Turzii, lot 1, Ogra-Iernut, 3,60 km.
  • A3, Târgu Mureş-Ogra, lot 2, Ungheni-Ogra - 10,11 km.
  • A3, Bucureşti-Centura Bucureşti - 6,51 km.

Lucian Şova, ministrul demisionar al Transporturilor: Îmi menţin ţinta de 60 km de autostradă care vor fi deschişi traficului, iar pe 3 ianuarie vă informez că, în măsura în care unele dintre ţinte nu vor fi atinse, voi solicita să dea dovadă de onoare responsabilii din companiile din subordine sau, dacă nu, îi voi onora eu cu demiterea.

Alin Şerbănescu, purtător de cuvânt CNAIR: Acum, este o vorbă românească: socoteala de acasă nu se potriveşte cu cea din târg.

Ultima autostradă deschisă, la jumătatea lunii decembrie, este cea urbană. Un ciot de 6 kilometri şi jumătate, parte din Autostrada Bucureşti-Ploieşti.

Ultimii trei kilometri au costat 130 de milioane de lei şi ar fi trebuit terminaţi în toamna lui 2017. Au fost, însă, nu mai puţin de cinci amânări. Şi, culmea, cu toate aceste întârzieri, lucrurile tot au ieşit rău.

Autostrada A3 Bucureşti-Ploieşti se opreşte brusc la un semafor. Aşa că, şoferii trebuie să fie foarte atenţi şi să încetinească din timp. Autorităţile spun că a fost singura soluţie pe care au găsit-o ţinând cont că autostrada se intersectează cu şoseaua Petricani, o stradă intens circulată, mai ales la orele de vârf.

Alin Şerbănescu, purtător de cuvânt CNAIR: S-a căutat altă soluţie, am discutat în momentul în care am început construcţia acestei autostrăzi, am discutat cu Primăria Generală a Capitalei, au fost mai multe soluţii, a fost la un moment dat vorba despre un sens giratoriu, la un moment dat şi despre un pasaj care să survoleze această şosea Petricani, dar, până la urmă, soluţia care a fost agreată cu Primăria Genrală a Capitalei a fost această intersecţie în T, semaforizată.

Ionuţ Ciurea, Asociaţia PRO INFRASTRUCTURA: La nevoile pe care le avem noi înseamnă foarte puţin, dacă ne uităm doar la cei 6,5 km înseamnă puţin, foarte puţin. Avem nevoie de vreo 3.000 de km de autostradă şi drumuri expres în România.

Alte porţiuni de drum rapid deschise circulaţiei sunt cele două loturi din Autostrada Câmpia Turzii-Târgu Mureş, respectiv Ungheni-Ogra şi Ogra-Iernut. Ele însumează 13,7 kilometri, iar contractele pentru construcţia lor au fost semnate în 2015. La un calcul simplu, descoperim că s-au construit lunar... 380 de metri.

Liderul social-democraţilor dă vina pe angajaţii din Ministerul Transproturilor şi din Compania de Drumuri.

Liviu Dragnea, preşedintele PSD: Nu putem să facem autostradă, nu putem să luăm acordul de mediu, nu putem să facem licitaţia aia, nu putem să facem studiul ăla, nu putem. Şi unde suntem? 2018, decembrie. 30 de ani, nu? Şi autostrăzi nu avem.

Şi culmea, nu banii sunt problema. Uniunea Europeană ne dă fonduri să construim şosele de mare viteză. Trebuie, în schimb, să punem pe hârtie planuri bine făcute.

Corina Crețu, comisar european: Banii nu sunt totul, capacitatea de a elabora proiecte de calitate este esenţială pentru că nu putem face noi de la Bruxelles aceste proiecte.

Numai între 2007 şi 2014, România a pierdut două miliarde de euro bani europeni pentru infrastructură pentru că autorităţile de la noi nu au fost capabile să facă proiecte bune.

În prezent, sunt în execuţie alţi 138 de kilometri. Ei ar urma să fie deschişi traficului în 2019, respectiv 2020. În România, însă, promisiunile se schimbă de la an la an, în funcţie de cei care ocupă fotoliul de şef al drumurilor. În ultimii douăzeci şi opt de ani, am avut nu mai puţin de douăzeci şi şapte de miniştri ai Transporturilor.

Cei care ne conduc ar putea să arunce o privire la vecinii de peste Dunăre. Bulgaria a inaugurat în 2018, în plină iarnă, 24 de kilometri de autostradă construiţi prin munţi şi defileuri, care fac legătura cu Grecia. Mai mult, autorităţile bulgare au terminat cu 5 luni înainte de termen acest tronson.

Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate