Galerie Foto Airbus și-a înlocuit complet vechea flotă BelugaST cu BelugaXL. Cum arată și ce dimensiuni are avionul „balenă”

Data publicării:
avion de marfă belugaxl
Primul BelugaXL a intrat în funcțiune în ianuarie 2020, după aproximativ 700 de ore de zbor pe parcursul a peste 200 de zboruri de testare. Sursa foto: Profimedia Images

Flota BelugaST, formată din cinci aeronave, a transportat în mare parte piese de avioane pentru filiala de marfă a Airbus, timp de mai bine de 20 de ani. Acum zboară sub o filială nou înființată numită Airbus Beluga Transport (AiBT) pentru clienții care doresc să mute articole mari, după ce a înlocuit vechea flotă cu BelugaXL, informează Business Insider.

Trecerea la AiBT vine după ce Airbus a produs un înlocuitor mai mare și mai eficient pentru vechea generație BelugaST pentru a sprijini producția crescută a avioanelor sale comerciale - BelugaXL.

Airbus a creat primul BelugaST în 1994

Airbus a creat primul BelugaST în 1994, proiectat să aibă o înălțime de 56 de picioare (1 706,88 c) și să se întindă 147 de picioare (4 480,56 cm) de la un vârf al aripii la celălalt vârf al aripii.

Avionul era bazat pe avionul de linie A300-600 și este denumit în mod obișnuit A300-600ST. Diametrul avionului este de 24 de picioare (7,3152 metri), cu o capacitate de încărcare utilă de 45.359.237 kg de marfă.

BelugaST efectuează mărfuri de mari dimensiuni - precum cozile și aripile unui A320 - către diferitele linii de asamblare ale constructorului de avioane din Europa.

În timpul primei misiuni a BelugaST sub AiBT, deși a folosit echipaje de zbor și la sol ATI, avionul a zburat cu un elicopter către Kobe, Japonia, iar elicopterul nu a trebuit să fie dezasamblat pentru transport.

Pe măsură ce cererea pentru avioane comerciale și nevoia de capacitate mai mare a crescut, la fel au crescut și avioanele Beluga.

Primul BelugaXL a intrat în funcțiune în ianuarie 2020

Cu cât ratele de producție au crescut, în special Airbus A320 și Airbus A350, Airbus avea nevoie de o aeronavă care să poată transporta mai multe piese și cu o eficiență mai mare.

BelugaXL a fost proiectat să transporte simultan un set complet de aripi A350. Sursa foto: Profimedia Images
BelugaXL a fost proiectat să transporte simultan un set complet de aripi A350. Sursa foto: Profimedia Images

Primul BelugaXL, care este o versiune puternic modificată a avionului de marfă cu două motoare A330-200, a intrat în funcțiune în ianuarie 2020, după aproximativ 700 de ore de zbor pe parcursul a peste 200 de zboruri de testare.

Utilizarea A330-200 ca bază a permis lui BelugaXL să refolosească „componentele și echipamentele existente” și să se încadreze în infrastructura deja disponibilă.

BelugaXL are o înălțime de 62 de picioare (18,8976 m) și o anvergură a aripilor de 197 de picioare (60,0456 m), ceea ce îl face mult mai mare decât predecesorul său.

Potrivit Airbus, acesta a coborât cabina de pilotaj și a reamenajat partea din spate, structura compartimentului de marfă și coada pentru a da lui BelugaXL „aspectul său distinctiv”.

BelugaXL are o capacitate de transport de marfă cu 30% mai mare

Gama este aproximativ aceeași cu cea a BelugaST, dar capacitatea sa de transport de marfă este cu 30% mai mare, potrivit Airbus.

Capacitatea uriașă de marfă se datorează faptului că BelugaXL are „cea mai mare secțiune transversală a compartimentului de marfă dintre toate avioanele de marfă existente la nivel mondial”, potrivit companiei.

De asemenea, producătorul a reușit să reducă timpul de livrare al lui BelugaXL la doar o oră, adică jumătate din ceea ce ar putea oferi BelugaST.

„Sistemul său de încărcare a mărfurilor de mare viteză înseamnă că putem reduce semnificativ timpii de operare – lucru care este esențial pentru atingerea obiectivelor noastre”, a declarat Phillippe Sabo, șeful de transport al Airbus, într-un comunicat.

BelugaXL are, de asemenea, aceeași capacitate de încărcare prin „nas” ca și sora sa mai mică, ceea ce este rar în industrie.

BelugaXL are și uși de încărcare frontală

Pe lângă navele de marfă Beluga ale Airbus, Boeing 747, Antonov An-124 și C-17 Globemaster, oferă și uși de încărcare frontală.

Potrivit Airbus, BelugaXL a fost proiectat să transporte simultan un set complet de aripi A350. BelugaST putea transporta doar un set o dată.

Avionul gigantic poate, de asemenea, „transporta cea mai mare secțiune de fuzelaj a lui A350 XWB cu spațiu liber”.

În plus, aspectul avionului este greu de ratat. Airbus s-a aplecat spre tema Beluga cu proiectarea aeronavei, oferind avionului în formă de balenă un zâmbet și doi ochi mari.

„Suntem cu adevărat impresionați de aeronavă”, a spus Sabo. „Modul în care se comportă este fantastic și îmi place în mod deosebit imaginea – pare că avionul se uită la mine când sunt aproape de el!”

Editor : M.I.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri