România ar putea pierde 1,4 miliarde de lei dacă Magistrala 6 de metrou nu ajunge la Otopeni

Cristina Sbîrn
inaugurare metrou Drumul Taberei
Statie de metrou in București. Foto: Inquam Photos/Octav Ganea

România ar putea pierde și bani și credibilitate, dacă metroul nu va ajunge până la Aeroportul Otopeni. Avertismentul vine atât de la consultantul japonez angajat de Metrorex pentru a superviza proiectul, cât și de la Ministerul de Externe. S-ar putea pierde 1,4 miliarde de lei puși la dispoziția României cu ani în urmă de Agenţia Japoneză de Cooperare Internaţională tocmai pentru a lega Capitala de cea mai mare poartă aeriană a țării printr-o linie de metrou. Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, declara recent că realizarea tronsonului dintre stația Tokyo, situată în apropierea complexului comercial Băneasa, și Aeroportul Otopeni nu se justifică din punct de vedere economic.

Linia de metrou spre Aeroportul Otopeni începe de la stația 1 Mai. Realizarea primului tronson până la stația Tokyo, în apropierea complexului comercial Băneasa, a fost scoasă la licitație încă din 2019. Nu știm încă cine va realiza lucrările. Ce știm este că va avea șase kilometri și șapte stații.

Investiția doar pentru realizarea tunelurilor și a stațiilor de pe prima secțiune, nu și pentru realizarea finisajelor, este estimată la 1,3 miliarde de lei. Lucrările ar urma să dureze 4 ani. Primii șase kilometri din linia de metrou spre aeroport sunt și cei pe care Comisia Europeană a acceptat să-i finanțeze cu 2,3 miliarde de lei.

Bruxelles-ul nu condiționează alocarea acestor bani de continuarea magistralei spre aeroport.

„Este de competența autorităților române să decidă dacă și cum va fi implementată cea de-a doua secțiune”, au declarat, pentru Digi24, reprezentanții Comisiei Europeane.

Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, declara recent că și-ar dori o reprioritizare a investiților în infrastructura de metrou. Continuarea magistralei 5 Drumul Taberei-Eroilor spre Piața Iancului și Pantelimon ar fi mai utilă decât continuarea liniei spre Otopeni, spune acesta.

„Dincolo de centrul comercial Băneasa, acea stație Tokyo, această linie trece printr-una dintre cele mai puțin populate zone ale Capitalei și ale zonei metropolitane București-Ilfov. Și cred că acele resurse ar putea fi redirecționate altundeva în rețeaua de metrou a Bucureștiului unde sunt mult mai necesare. Am vorbit și cu primarul Capitalei și cu primarii de la sectoarele 2 și 6 și toți spun: faceți M5, că ne-ar ajuta”, a spus Cătălin Drulă.

Cu M6 ar mai fi o problemă: la aeroport ar duce la actualul terminal, care urmează a fi abandonat după ce va fi construit terminalul nou, spune ministrul. O călătorie cu metroul până la Gara de Nord ar dura astfel de două ori mai mult decât una cu trenul.

Implementarea unui proiect nu poate fi oprită doar pentru că sunt planificate noi investiții - dacă s-ar întâmpla acest lucru nimic nu ar mai fi finalizat, spun în replică japonezii de la Padeco, angajați de Metrorex să supervizeze acest proiect.

În plus aceștia avertizează că renunțarea la secțiunea dintre stațiile Tokyo și Aeroportul Otopeni, care ar trebui să aibă 5 stații și 8 kilometri, ar putea duce la pierderea finanțării acordate de Agenţia Japoneză de Cooperare Internaţională acum mai bine de un deceniu.

„Este un împrumut dedicat acestui proiect și care nu poate fi transferat către alte proiecte. Ne exprimăm preocuparea că orice altă întârziere sau anularea a Acordului de împrumut nu va implica doar costuri pentru România, ci va avea impact asupra relației cu Japonia”, avertizează cei de la Padeco într-o scrisoare care a ajuns și pe masa șefului de la Transporturi.

Și Ministerul de Externe și-a exprimat îngrijorarea că renunțarea sau o nouă amânare a magistralei de metrou spre aeroport ar putea avea un impact negativ asupra credibilității României în fața investitorilor japonezi.

„Partea niponă a făcut cunoscut faptul că refuză orice modificare suplimentară a termenilor proiectului și că este gata să retragă fondurile pentru a le da altă destinație, către alte țări, de exemplu India. În plus România plătește anual o taxă de angajament substanțială pentru menținerea acestei finanțări. În cazul retragerii împrumutului, sumele respective nu vor putea fi recuperate”, avertizează și MAE.

La solicitarea Digi24, Ministerul Transporturilor a transmis că „ministrul Cătălin Drulă prețuiește cooperarea internațională și armonizează parteneriatele externe cu prioritățile naționale de investiții în infrastructură”.

În prezent, la aeroportul Otopeni se poate ajunge și cu trenul. O călătorie durează circa 20-25 de minute.

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate