Analiză Cum a lovit un submarin de 3 miliarde de dolari un munte subacvatic? Comandanții USS Connecticut au fost eliberați din funcție

Data actualizării: Data publicării:
Submarinul nuclear american USS Connecticut.
Submarinul nuclear american USS Connecticut. Foto: Profimedia

USS Connecticut este considerat mașina sport de lux a submarinelor. În valoare de 3 miliarde de dolari, submarinul nuclear este rapid și echipat cu cele mai noi tehnologii disponibile pe piață. În aceste condiții, cum s-a putut ciocni cu un munte subacvatic?

În ciuda costului ridicat și a tehnologiei sale sofisticate, Marina Statelor Unite spune că submarinul de atac cu propulsie nucleară din clasa Seawolf a lovit un munte submarin din Pacific pe 2 octombrie.

USS Connecticut se află acum pe marginea unui debarcader la o bază navală americană de pe insula Guam din Pacific. Marina spune că a ajuns acolo, la peste 2.900 de kilometri de Marea Chinei de Sud, cu propriile motoare și că reactorul său nuclear nu a fost afectat, deși 11 dintre membrii echipajului său au suferit răni minore în urma coliziunii, relatează CNN.

Pentagonul nu a făcut publice detalii despre daunele suferite de navă și nici despre cât timp ar putea fi scoasă din acțiune într-o regiune care, odată cu ascensiunea marinei chineze, flota americană este tot mai solicitată.

Strategii militari americani au de răspuns, în următoarele săptămâni și luni, la câteva întrebări importante. Una dintre ele: cum s-a produs acest incident?

De ce au fost demiși comandanții submarinului

Marina SUA a dat joi un indiciu despre ceea ce ar fi putut duce la accident, atunci când a demis echipa de comandă a submarinului USS Connecticut.

Comandantul Cameron Aljilani a fost eliberat din funcție, la fel ca ofițerul executiv Patrick Cashin maestrul-șef de sonar Cory Rodgers. Viceamiralul Karl Thomas, comandantul Flotei a 7-a SUA, a stabilit că „o judecată sănătoasă, luarea deciziilor prudente și respectarea procedurilor necesare în planificarea navigației, supravegherea și gestionarea riscurilor ar fi putut preveni incidentul”, potrivit unui comunicat.

Mediul submarin este neiertător și chiar și micile greșeli pot avea consecințe uriașe.

„Să conduci un submarin este greu, este foarte greu. Nu totul merge bine tot timpul, a spus Thomas Shugart, care a petrecut mai bine de 11 ani pe submarine americane, inclusiv la comanda un submarin de atac.

Navele de suprafață sau un submarin care operează la adâncimea periscopului se pot baza pe sateliții de poziționare globală pentru o locație foarte precisă, a spus Shugart, acum membru senior al Centrului pentru o Nouă Securitate Americană. Dar în adâncuri sistemele GPS nu sunt disponibile. Echipajele de pe submarine folosesc busolele și hărțile.

Diagrame precise ale fundului mării sunt compilate prin trimiterea navelor de suprafață peste o zonă și lovind fundul apei cu unde sonore - o metodă numită sonar cu fascicule multiple.

Dar procesul este costisitor și consumă mult timp, ceea ce înseamnă că până la 80% din fundul apelor Pământului este necartografiat.

În aglomerata Mare a Chinei de Sud, prin care trece o treime din comerțul maritim mondial și unde China a construit și a fortificat militar insule artificiale, mai puțin de 50% din fundul mării a fost cartografiat, spune David Sandwell, profesor de geofizică la Scripps Institution of Oceanography din California.

„Nu este de mirare că au dat peste ceva”, a spus el.

Marina SUA nu a precizat exact unde USS Connecticut a lovit muntele submarin. Oficial, marina spune că a fost în apele Indo-Pacificului, dar oficiali americani din domeniul apărării au spus anterior că incidentull a avut loc în Marea Chinei de Sud.

Oficial, Marina spune că submarinele din clasa Seawolf au o adâncime maximă de 243 de metri, deși unii experți spun că ar fi de fapt dublă.

De ce nu au folosit sonarul

Submarinele au propriul lor sonar, dar folosirea lui are un preț: pierderea „invizibilității”.

Acele pinguri de sonar, omniprezente în filmele cu submarine dezvăluie, de asemenea, poziția submarinului pentru forțele inamice.

„Sonarul este singurul mod de a privi partea de jos, dar nu vrei să faci mai mult zgomot decât trebuie”, a spus Shugart.

„Trebuie să faci asta cam la fiecare 20 de secunde pentru a obține o imagine exactă. Face mult zgomot”, a adăugat el.

Când vine vorba de cunoașterea terenului de sub ei, chiar și astronauții știu mai multe, a spus Shugart.

„Practic, suprafața Lunii este mai bine cartografiată decât fundul oceanului”, a explicat el.

Nu este prima dată când submarine americane se confruntă cu astfel de incidente. Dar USS Connecticut nu este orice submarin.

Este unul dintre cele trei submarine din clasa Seawolf ale Marinei americane, fiecare costând aproximativ 3 miliarde de dolari. Submarinul de 9.300 de tone și 353 de picioare (107 metri) a fost pus în funcțiune în 1998 și este echipat cu 140 de marinari.

La fel ca toate submarinele moderne de atac ale Marinei SUA, USS Connecticut este alimentat de un reactor nuclear, ceea ce îi permite să fie rapid, dar silențios, fără zgomotul produs de un motor cu ardere. Energia nucleară permite unor astfel de submarine să rămână pe mare și sub apă atâta timp cât echipajul mai are provizii.

Marina nu oferă cifre exacte privind abilitățile submarinului, dar experții spun că clasa Seawolf este excepțională.

„Aceste submarine au unele dintre cele mai avansate – de fapt cele mai avansate – capabilități subacvatice din domeniu”, a spus Alessio Patalano, profesor de război și strategie la King's College din Londra.

Marina spune că este „excepțional de silențios, rapid, bine înarmat și echipat cu senzori avansați”.

Editor : M.B.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri