Sari la conținut

ADN-ul unui astronaut s-a modificat după o misiune de un an în spațiu. Bărbatul nu mai este identic din punct de vedere genetic cu fratele lui geamăn

Un an în spațiu îți modifică nu doar perspectiva asupra vieții. Te schimbă la nivel structural, arată un studiu NASA, citat de CNN.

Scott Kelly

@Guliver/GettyImages

Rezultatele preliminare ale Twin Study - un studiu al gemenilor - făcut de cei de la NASA dezvăluie că ADN-ul uman se modifică în spațiu. În cadrul acestei cercetări, oamenii de știință l-au studiat pe astronautul Scott Kelly. Acesta a petrecut un an la bordul Stației Spațiale Internaționale și a revenit de doi ani pe Terra. 7% din genele astronautului nu și-au mai revenit însă la normal după întoarcerea pe Pământ.

Cei de la NASA l-au studiat pe Kelly înainte, în timpul și după anul petrecut pe Stația Spațială Internațională. Pentru a trage cele mai relevante concluzii, acesta a fost comparat cu fratele lui geamăn, Mark, care a rămas pe Terra. Cei doi nu mai sunt identici din punct de vedere genetic, așa cum erau înainte ca Scott să plece în spațiu.

Gene… spațiale

Transformarea ADN-ului lui Scott în proporție de 7% sugerează schimbări genetice de lungă durată și care se leagă de cel puțin cinci procese și funcții biologice.

Pentru a urmări schimbările fizice cauzate de timpul petrecut în spațiu, oamenii de știință au studiat metaboliții (produșii intermediari ai metabolismului, fără de care viața nu ar fi posibilă), citokinele (molecule de natură proteică secretate de celulele sistemului imunitar) și nivelul de proteine din organismul lui Scott, în timpul și după misiunea în spațiu.

Pentru a înțelege în profunzime schimbările prin care a trecut organismul lui Scott, Chris Mason de la Weill Cornell Medicine și echipa acestuia și-au îndreptat atenția mai ales asupra schimbărilor la nivel de ADN și ARN (acidul ribonucleic, implicat în decodificarea informației ereditare stocată de către ADN).

Chiar dacă 93% din expresia genetică a revenit la normal după ce Scott s-a reîntors acasă, un subset de „gene spațiale” - cum le numesc cei de la NASA - s-au modificat pentru totdeauna.

O parte dintre mutații au fost provocate de stresul călătoriilor spațiale. Genele de dezactivează și se activează la loc, iar acest proces le poate modifica funcțiile. ADN-ul se poate modifica și din cauza radiațiilor din spațiu sau a restricțiilor de natură calorică. Apoi, lipsa gravitației și modificarea nivelului de fluide din organism pot provoca schimbări la rândul lor.

Misiunea lui Kelly de un an în spațiu este crucială în planificarea unei misiuni de trei ani pe Marte, spun cei de la NASA. Studii despre cum se adaptează corpul uman la imponderabilitate, izolare, radiații sau stresul unei misiuni de durată în spațiu sunt necesare înainte ca astronauți să fie trimiși în misiuni precum cea de pe Marte, care ar tripla din start timpul petrecut până acum de oameni în spațiu.

Etichete: ADN , Statia Spatiala Internationala , genetica , misiuni spațiale , scott kelly , mark kelly , misiuni in spatiu