Savantul care a creat primii bebeluși „editați genetic” din lume, condamnat la 3 ani de închisoare

He Jiankui
Foto: Agerpres

Cercetătorul chinez He Jiankui, care a creat primii bebeluși "editați genetic" din lume, a fost condamnat la trei ani de închisoare, pentru practicarea ilegală a medicinei, luni, de o instanță din țara sa, potrivit Reuters.

În noiembrie 2018, He Jiankui, fost profesor la Universitatea de știință și tehnologie din Shenzhen, a spus că a folosit tehnica de editare genetică CRISPR-Cas9 pentru a modifica genomul unor gemene, cu scopul de a le proteja de infecția cu HIV, în condițiile în care tatăl fetițelor fusese diagnosticat pozitiv cu acest virus.

Anunțul a fost întâmpinat cu critici, mai ales privind caracterul etic al cercetărilor, atât în China, cât și la nivel global.

He Jiankui și colaboratorii săi ar fi falsificat documente și ar fi recrutat bărbați bolnavi de SIDA pentru a face acest studiu. În urma experimentelor, două femei au născut trei bebeluși modificați genetic, potrivit agenţiei de presă chineze Xinhua, citată de Mediafax. Aceeaşi instanţă i-a condamnat, luni, pe Zhang Renli şi Qin Jinzhou, pentru complicitate.

"Cei trei acuzaţi nu au avut calificare pentru a practica medicina şi, căutând să obţină faimă şi avere, au încălcat deliberat legislaţia naţională privind cercetările ştiinţifice şi tratamentele medicale", se arată în decizia instanţei. "Au încălcat minimele reguli ale eticii în cercetarea ştiinţifică şi medicină", potrivit aceluiaşi document.

La începutul lunii decembrie, presa internaţională a scris că tehnica de editare genetică folosită pentru obținerea gemenelor Lula şi Nana din China ar fi produs mutații nedorite, deoarece autorul procedurii, profesorul He Jiankui, a ignorat norme etice și științifice. Textul original al cercetării fusese făcut public pentru prima dată, iar extrase din acest manuscris au apărut în publicația Massachusetts Institute of Technology din SUA - MIT Technology Review.

He Jiankui a susținut că descoperirea sa ar putea "controla epidemia de HIV", dar nu a fost clar dacă scopul inițial - imunizarea bebelușilor în fața virusului imunodeficienței umane (HIV) - a fost atins, pentru că echipa acestuia nu a reușit să reproducă, de fapt, mutația genetică ce oferă această protecție.

Extrem de puțini oameni se nasc cu această imunitate, fiind purtători ai unei mutații a genei CCR5. He susține că a țintit chiar această genă, cu ajutorul CRISPR, o tehnică ce a revoluționat domeniul în momentul în care a fost pusă la punct, în 2012.

Fiodor Urnov, cercetător la Universitatea California din Berkeley, a declarat pentru MIT Technology Review: "Afirmația că au reprodus varianta prevalentă CCR5 este o denaturare sfruntată a datelor actuale și poate fi descrisă doar astfel: un fals deliberat. Studiul (original, n.r.) arată în schimb că cercetătorii au eșuat în reproducerea mutației CCR5".

Deși echipa de cercetători din China a avut ca țintă gena respectivă, aceasta nu a putut reproduce mutația "Delta 32" necesară, în schimb au creat alte variante genetice noi, ale căror efecte nu sunt pe deplin cunoscute.

Mai mult, s-a dovedit că tehnica CRISPR nu este o unealtă infailibilă, pentru că poate genera mutații genetice nedorite, ceea ce face ca utilizarea sa în cazul oamenilor să rămână controversată.

Printre problemele etice despre care se vorbea se numără faptul că părinții bebelușilor nu au fost informați corect privind scopul cercetării.

Tatăl a fost diagnosticat pozitiv cu HIV, fapt care în China este asociat cu stigmatizarea socială. Astfel de persoane nu au acces la tratamente de fertilizare, deși există deja o tehnică prin care se poate preveni transmiterea virusului la făt. Lipsa accesului la orice fel de tratament de fertilizare i-ar fi putut motiva să ia parte la acest experiment, în ciuda unor mari riscuri cu care s-ar fi putut confrunta bebelușii, a declarat Jeanne O'Brien, de la Shady Grove Fertility, pentru MIT Technology Review.

Autorii experimentului au luat măsuri și pentru ascunderea identității familiei în cauză, de la numele medicilor care s-au ocupat de tratamentul de fertilizare până la data nașterii gemenelor - He a susținut că a fost în noiembrie 2018, mai multe alte surse vorbind despre octombrie 2018.

He a încercat să vândă manuscrisul studiului său unor publicații prestigioase, precum Nature și The Journal of the American Medical Association, dar a fost întâmpinat cu refuzuri.

Editor web: A.P.