Sari la conținut

Expert: Imixtiunea Federației Ruse în campania electorală din Republica Moldova este masivă

"Observăm aplicarea majorității instrumentelor devenite clasice pentru a influența rezultatele votării. În afară de filiala în RM a Patriarhiei Ruse și grupările criminale organizate cu afiliere în Federația Rusă, restul tipurilor de resurse sunt implicate în măsură mult mai mare decât a fost atestat până acum. În mod aparte atrage atenție utilizarea intensă a manipulării în mediul on-line. Au fost create produse mediatice de propagandă care țintesc publicul din RM. Sunt atestate campanii publicitare foarte puternice pe Facebook și Odnoklassniki", se arată într-un raport realizat de expertul Valeriu Paşa, pentru think-tank-ul WatchDog, de la Chişinău.

Studiul realizat de expertul Valeriu Paşa pune în lumină gama largă de metode prin care Moscova încearcă să influenţeze rezultatul alegerilor parlamentare din Republica Moldova, care vor avea loc duminică 24 februarie. Documentul creionează totodată contextul mai larg nu doar al scenei politice de la Chişinău, ci şi al celei moscovite, un element relevant în condiţiile în care, subliniază autorul, încrederea în Vladmir Putin cunoaşte o tendinţă descendentă pe plan intern. "Instituțiile de stat ruse, inclusiv cele de securitate, depun eforturi deschise pentru a susține un anumit concurent electoral – PSRM și pe Igor Dodon. Pe fonul înrăutățirii puternice a nivelului de încredere în Vladimir Putin, acesta încearcă să obțină victorii simbolice pe plan extern. Astfel se dorește sustragerea atenției publice în Rusia de la problemele interne. Alegerile din RM fac parte din această strategie. Kremlinul are nevoie de cel puțin o victorie simbolică a socialiștilor la aceste alegeri. Dar urmărește și obiective strategice de termen lung. În primul rând își dorește să evite instaurarea unei guvernări cu adevărat pro-europene și pro-reforme capabilă, măcar teoretic, să ancoreze RM pe calea integrării în UE", explică Valeriu Paşa în studiul publicat pe WatchDog.md.

Potrivit sursei citate, "impactul campaniilor de manipulare este foarte mare. Video-urile de propagandă cumulează deja milioane de vizualizări ale utilizatorilor din RM. Narativul principal este denigrarea SUA și UE prin asocierea acestora cu regimul nepopular de la Chișinău și liderul acestuia Vlad Plahotniuc. Dintre toate posibilele scenarii post-electorale, negativ pentru Federația Rusă este doar cel prin care victoria absolută va fi repurtată de Blocul ACUM. Menținerea actualului format de guvernare pare a fi cel mai pozitiv scenariu pentru Moscova pe termen lung. Dar contextul intern din Rusia ar putea împinge președintele rus să forțeze o guvernare pro-rusă în frunte cu PSRM (singură sau cu parteneri de coaliție). Chiar și un scenariu de destabilizare după modelul ucrainean din 2014 nu poate fi exclus. Cel puțin, oficialii ruși vorbesc deschis despre aceasta, având și instrumentarul necesar – susținerea unei mari părți din populație expusă propagandei ruse de mulți ani. Dar și lipsa totală de încredere din partea cetățenilor față instituțiile de stat. Aceste două aspecte fac RM foarte vulnerabilă față de astfel de scenarii. În situația în care pentru marea majoritate a cetățenilor moldoveni, propriul Guvern și elita politică de la guvernare constituie principalul inamic, expunerea față de riscuri din afară crește considerabil".

Mai jos, alte paragrafe relevante din analiza realizată de Valeriu Paşa, pentru WatchDog.md:

  • Iar când eforturile lui Vlad Plahotniuc, pe de o parte, și ale Moscovei de partea cealaltă nu au reușit să îl facă pe Igor Dodon președinte din primul tur, părțile s-au precipitat. Masivul vot de protest și puțin scontata unificare a forțelor de dreapta a dus alegerile în turul doi. A contribuit și supăratul Renato Usatîi care a insistat să aibă un candidat pe stânga și să nu îl susțină pe Dodon. Campania pentru turul 2 a detonat cele mai murdare manipulări electorale. Federația Rusă a infectat rețelele sociale cu fakeuri12, biserica afiliată Patriarhiei Moscovei s-a implicat ca niciodată, au fost mobilizați alegători din regiunea transnistreană, iar banii nu au mai fost numărați. Vlad Plahotniuc nu a rămas în urmă și a făcut totul pentru a diminua rezultatul candidatei opoziției proeuropene. Igor Dodon a câștigat alegerile cu mari emoții. Dar cea mai importantă contribuție a șefului guvernării de la Chișinău a fost să permită tot suportul din partea Moscovei. Iar banii pentru finanțarea campaniilor electorale veniți din Rusia (strict interzis de legislația moldovenească) au fost lăsați să treacă nestingherit.

 

  • Mai jos încercăm să enumerăm doar câteva, pentru a demonstra amploarea și impactul deja foarte mare al acestei imixtiuni asupra rezultatelor. Igor Dodon și partidul său primesc suport direct prin asocierea cu imaginea pozitivă a liderilor ruși – politici19 și religioși20. Serviciile speciale ruse sunt implicate pentru a organiza acțiuni de PR electoral liderului socialist21 și pentru a presa concurenții săi de pe flancul stâng al electoratului moldovean. Guvernul rus decide deschiderea pieței pentru produsele agricole moldovenești pe perioada electorală și oferă amnistie moldovenilor care au încălcat regimul de ședere în Rusia, dacă vor merge acasă să voteze. Putin declară anul 2019 – anul Moldovei în Rusia, iar pe deasupra mai face cadou un lot de camioane pentru deszăpezire. Media rusești fortifică poziția electorală a socialiștilor prin producerea de conținut propagandistic anti-european distribuit masiv în RM27. Inclusiv prin campanii sponsorizate în rețele sociale. Instituții de presă din Republica Moldova sunt plătite pentru a prelua ”știri” manipulatorii anti-europene. Iar pe a două cea mai populară rețea socială din Republica Moldova – Odnoklassniki (OK.RU) are loc un adevărat tsunami de manipulare anti-europeană și pro-PSRM. Site-ul, care aparține grupului MAIL.RU, deținut nominal de către oligarhul rus Alisher Usmanov, nu notifică utilizatorii săi despre faptul că un anumit conținut este sponsorizat.

 

  • În timpul campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale din 2016, Odnoklassniki a fost un instrument puternic de imixtiune a Federației Ruse în campania electorală. Atunci, administrația site-ului rus, la acel moment cel mai popular site în rândurile moldovenilor, a interzis candidaților opoziție pro-europene să plaseze publicitate. Publicitatea a fost permisă doar pentru Igor Dodon și Marian Lupu (candidatul PDM care a fost apoi scos din cursă de către șeful său). Situația este similară și acum. Publicitatea politică pe Odnoklassniki este permisă doar pentru Partidul Socialiștilor și Partidul Șor (primarul Orheiului păstrează legături influente în Moscova, principalul său aliat fiind Dmitrii Peskov, cu care sunt prieteni de familie). Plasează publicitate, din câte se pare, și cei din Partidul Democrat al lui Vlad Plahotniuc. Oricum, numai socialiștii și clipurile lor beneficiază de aceste ”minuni” în algoritmii de promovare ai companiei Mail.RU. Iar Ilan Șor și Vlad Plahotniuc chiar sunt ei, de rând cu opoziția de dreapta, SUA și UE, ținta principală a denigrării distribuite pe acest site. Chiar și ONG-urile care fac campanii de informare privind alegerile sunt refuzate de către Odnoklassniki în solicitările de a plasa publicitate.

 

  • Pentru a înțelege ceva mai bine acest impact, vom aminti că electoratul total al RM nu depășește 3 milioane, dintre care în interiorul țării au rămas maxim 1,9 milioane alegători. La vot vin 1,5-1,6 milioane. Pentru comparație, la alegerile prezidențiale în SUA, cel mai popular video manipulator postat de RT a ajuns la 9 milioane vizualizări. Într-o țară cu peste 400 milioane alegători.

 

  • Igor Dodon, folosit intens în campania PSRM-ului, se afișează în compania lui Vladimir Putin, chiar dacă legea spune că nu e permisă utilizarea imaginii liderilor străini. În cazul lui Igor Dodon nu se aplică, nominal acesta nu este participant în alegeri. Țara a fost împânzită cu ziare în care apar Dodon și Putin, procesul de transfer al imaginii pozitive a președintelui rus către PSRM este în toi. Mai există încă multe. Dar vom reveni asupra lor într-un raport detailat după alegeri.

 

  • Deja la 12 februarie, Ministerul de Externe de la Moscova publică un comunicat oficial în care acuză SUA în general și pe ambasadorul american la Chișinău, în mod particular, de imixtiune în mersul alegerilor parlamentare. Fără a prezenta niciun fel de fapte sau dovezi, diplomația rusă acuză pregătirea unui ”maidan” la Chișinău în cazul în care Washingtonului nu îi vor plăcea rezultatele. Pasajele finale merită o atenție aparte. ”Очень не хотелось бы, чтобы Молдавия стала очередным полем для подобных безответственных экспериментов, разрушивших Ирак и Ливию, ввергнувших в пучину кровавых конфликтов Сирию и Украину.” (Nu am dori ca Moldova să devină câmp pentru astfel de experimente nesimțite, care au distrus Irakul și Libia, care au aruncat în vâltoarea unor conflicte sângeroase Siria și Ucraina”). Ce ar dori să spună Rusia? Că este gata să repete scenariul de destabilizare a Ucrainei și în Moldova? Este greu de înțeles acum. La 14 februarie, Nikolai Patrușev – șeful consiliului de securitate rus, persoana considerată cea mai influentă în sistemul structurilor de securitate ale Federației Ruse, oferă un interviu gazetei Komsomolskaya Pravda41 . Printre altele, oficialul rus a vorbit despre Republica Moldova. Redacția ziarului a întitulat partea care se referă la RM foarte sugestiv – ”Despre un Maidan la Chișinău”. Amuzant este că unul din capii securității rusești vorbești în clișee propagandistice afirmând lucruri fără ca să ofere probe sau ca acestea să existe și să fie larg cunoscute în spațiul public: ”Washingtonul și Bruxelles-ul nu ascund că vor depune eforturi ca să obțină orientarea euro-atlantică a guvernului și parlamentului din Moldova. Iar aceasta este posibil în cazul victoriei adepților acestui curs și formării unei coaliții pro-vestice.” Nici unul dintre centrele de putere menționate nu s-a exprim at cumva în susținerea unui anumit scenariu post-electoral sau că ar avea anumite preferințe în rândul concurenților electorali. UE și SUA, la fel multe state membre UE, au accentuat repetat importanța unor alegeri libere și corecte. Despre anumite preferințe nu s-au expus nicicum. Apoi Patrușev afirmă că în baza sondajelor lider ar fi ”PSRM-ul președintelui Igor Dodon” care ar opta pentru relații mai bune cu Rusia, dar și pentru menținerea unei relații bune cu UE și ”contra românizării Moldovei independente”.

 

  • Pentru a înțelege ce își dorește totuși Vladimir Putin de la alegerile din 24 februarie în Republica Moldova ar fi util să privim un pic asupra situației interne din Rusia. Agențiile sociologice atestă o cădere la minime istorice a raitingului de încredere a cetățenilor în Vladimir Putin și în partidul de guvernare ”Rusia Unită”. Se întâmplă pe fonul reformei nepopulare a sistemului de pensii și a lipsei de acțiuni credibile pentru creșterea nivelului de trai.

 

  • După confruntarea cu sancțiuni economice din cauza agresiunii militare a Ucrainei, imixtiunii în alegerile din SUA, cazului de otrăvire a familiei Skripal în Marea Britanie, apetitul Rusiei pentru acțiuni agresive externe ar fi scăzut probabil, de aceea imaginea de ”strângător al pământurilor ruse” care l-a replasat pe Vladimir Putin în topul preferințelor politice este acum construită prin metode non-militare. Cel puțin acest scenariu se încearcă a fi realizat printr-o absorbție a Belarusului. Presiunile și persuasiunea Moscovei asupra lui Alexandr Lukașenko se pare că au început să dea roade. Se va vedea în timpul apropiat dacă relativa reconciliere a regimului de la Minsk cu vestul va fi înghețată. În acest context, situația legată de Republica Moldova poate fi privită din cu totul altă perspectivă. Necesitatea redresării imaginii liderului și guvernării de la Moscova ar putea împinge elitele ruse să își asume toate riscurile și cheltuielile necesare pentru a transforma RM într-un fel de gubernie. Iar această victorie să fie ”vândută” electoratului propriu. Iar declarațiile belicoase privind ”maidan” și ”scenariu ucrainean” le putem trata drept mesaj tranșant pentru Vest și regimul de la Chișinău că Moscova nu va accepta să se aleagă cu un eșec pe acest caz. Mai ales nu va accepta să fie umilită prin excluderea PSRM-ului din alegeri. Prin cuvintele lui Nikolai Patrușev și a comunicatului oficial al Ministerului de Externe, Moscova anunță explicit că dispune de instrumente și de curaj pentru a destabiliza Republica Moldova. Mai ales că va da bine pe interior. Minimul de care are nevoie Moscova este ca PSRM să obțină primul loc la alegeri.

***Studiul integral realizat de Valeriu Paşa de la WatchDog.md poate fi consultat AICI

Etichete: Vladimir Putin , Rusia , Republica Moldova , andrei nastase , alegeri parlamentare republica moldova , alegeri republica moldova , igor dodon , psrm , pdm , maia sandu , vlad plahotniuc , blocul acum , valeriu pasa

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale