Sari la conținut

Primul vaccin contra ştirilor false

Un studiu al cercetătorilor de la Universitatea Cambridge doreşte să creeze un instrument psihologic care să fie eficient în identificarea acelor ştiri ce deformează realitatea faptică. Cercetătorii sugerează că ”expunerea preventivă” a cititorilor la o mică ”doză” de informaţie greşită ar putea să ajute organizaţiile în lupta lor de neutralizare a afirmaţiilor false, potrivit News.ro.
 
Siria cladiri bombardate ianuarie 2014 GettyImages septembrie 2015

Foto: GettyImages

Ştirile despre alegerile prezidenţiale americane şi despre Siria se numără printre cele care au cauzat îngrijorări majore în rândul companiilor media. ”Dezinformarea poate fi de durată, poate să se răspândească şi poate să se înmulţească precum un virus”, a explicat coordonatorul studiului, Sander van der Linden, profesor la Universitatea Cambridge.
 
”Ideea generală este aceea de a furniza un repertoriu cognitiv care să contribuie la construirea unei rezistenţe la dezinformare, pentru ca data viitoare când oamenii nimeresc peste astfel de ştiri false ei să fie mai puţin susceptibili de a crede în ele”, a explicat coordonatorul studiului.
 
Studiul, ale cărui concluzii au fost publicate în Global Challenges, a fost realizat sub forma unui experiment ”deghizat”. Unui număr de 2.000 de rezidenţi americani le-au fost prezentate două afirmaţii despre încălzirea globală.
 
Potrivit autorilor studiului, atunci când ştiri false le-au fost prezentate participanţilor în mod consecutiv, influenţa pe care anumite fapte bine cunoscute şi dovedite o aveau asupra oamenilor a fost anulată. Dar, atunci când informaţia reală a fost combinată cu informaţia falsă, sub forma unui avertisment, ştirile false au avut o rezonanţă mai mică.
 
Ştirile false, precum aceea potrivit căreia papa Francisc l-ar fi susţinut pe Donald Trump sau aceea potrivit căreia Hillary Clinton ar fi vândut arme de foc organizaţiei teroriste Stat Islamic, au fost citite şi distribuite de milioane de ori de utilizatorii reţelei de socializare.
 
Facebook în timpul campaniei electorale din Statele Unite. Facebook, cea mai importantă reţea de socializare din lume, a anunţat după alegeri că va implementa o serie de măsuri pentru a combate ştirile false.
 
Companiile Google şi Twitter sunt presate la rândul lor să ia măsuri pentru a stopa acest fenomen. Oficialii germani ar fi propus înfiinţarea unui departament special de combatere a ştirilor false, în perspectiva alegerilor generale din 2017, iar un politician de rang înalt din Partidul Laburist din Marea Britanie a avertizat săptămâna trecută că spaţiul politic britanic riscă ”să fie infectat prin contagiere”.
 
Realizarea intenţionată de ştiri false cu scopul de a îi păcăli sau de îi distra pe cititori nu reprezintă ceva nou. Însă, în urma apariţiei reţelelor de socializare, ştirile reale şi cele fictive sunt prezentate în maniere atât de asemănătoare, încât uneori este dificil să se facă o deosebire între ele. În prezent există sute de site-uri de ştiri false. Unele imită intenţionat site-urile unor ziare reale, altele sunt site-uri de propagandă guvernamentală, iar altele încalcă linia dintre satiră şi dezinformare pură, uneori în scopul obţinerii de foloase politice.
Etichete: Rusia , siria , retele sociale , razboi informational , stiri false

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale