Companiile care oferă bonusuri şi concedii pentru a-i stimula pe angajaţi să se vaccineze

Data actualizării: Data publicării:
o tanara se dezinfecteaza la birou impotriva covid.
Companiile americane oferă prime și zile libere pentru ca angajații să se vaccineze împotriva COVID, iar afacerile lor să poată funcționa în continuare. Foto: GettyImages

Patronii unor companii americane, dorind să revină la o activitate normală, folosesc metode costisitoare - prime care ajung până la 500 de dolari, transport rambursat, compensaţii în ore plătite - pentru a-şi încuraja angajaţii să se vaccineze împotriva COVID-19, informează Agerpres.

Sectoarele care au nevoie stringentă de mână de lucru, precum supermarketurile, abatoarele şi exploataţiile agricole, sunt primele care au adoptat astfel de iniţiative.

Compania californiană Bolthouse Farms, care vinde morcovi şi sucuri de fructe, organizează în fiecare săptămână sesiuni de imunizare în sediul ei general şi plăteşte 500 de dolari tuturor angajaţilor cu normă întreagă care acceptă să se vaccineze.

În Statele Unite, companiile au într-adevăr posibilitatea legală de a amenaja centre de vaccinare, dacă se angajează să le facă să funcţioneze în timpul orelor de muncă, gratuit şi pentru toţi angajaţii şi colaboratorii lor.

Un gigant din industria cărnii, JBS, propune 100 de dolari angajaţilor vaccinaţi şi a distribuit documente în mai multe limbi pentru a insista asupra siguranţei şi eficacităţii vaccinării. La jumătatea lunii martie, aproximativ o treime dintre cei 60.000 de angajaţi ai săi primiseră deja o primă doză de vaccin anti-COVID-19.

Mai multe lanţuri de supermarketuri acordă angajaţilor lor vaccinaţi despăgubiri ce constau între două şi patru ore plătite.

Acest lucru „elimină nevoia de a alege între a-ţi câştiga existenţa şi protejarea sănătăţii tale”, a subliniat directorul lanţului de magazine Aldi din Statele Unite.

Lanţul Target rambursează cu până la 30 de dolari cheltuielile de transport ale angajaţilor săi.

Magazinele Kroger propun achitarea unui bonus de 100 de dolari angajaţilor vaccinaţi, precum şi acelora dintre ei care refuză imunizarea din motive medicale sau religioase, cu condiţia ca ei să urmeze un program de educaţie în privinţa sănătăţii.

Şi profesiile marginale au fost luate în calcul: platforma de livrări de cumpărături Instacart propune 25 de dolari pentru livratorii ei, care nu au statutul oficial de angajaţi.

Patronul companiei United Airlines, Scott Kirby, a evocat în ianuarie posibilitatea obligativităţii vaccinării pentru piloţii săi, pentru membrii echipajelor şi pentru alţi salariaţi.

Compania nu a ajuns deocamdată la acel stadiu, a precizat joi un purtător de cuvânt: firma se află în continuare în procedura de examinare a personalului care poate avea acces la vaccin în statele federale americane şi a modului în care poate fi asigurată aprovizionarea cu vaccinuri.

Însă companiile pot, în manieră generală, să îşi oblige angajaţii să se vaccineze în Statele Unite, a declarat Dorit Reiss, profesoară la Facultatea de Drept Hastings din cadrul Universităţii California. „Cu câteva excepţii”, a adăugat ea.

Vaccinurile utilizate în prezent în Statele Unite sunt supuse unui regim neobişnuit pentru un medicament destinat întregii populaţii, sub incidenţa unei autorizaţii de urgenţă, „iar cadrul legal este în continuare incert”, a remarcat aceeaşi profesoară de drept, subliniind că fiecare stat federal american poate avea dispoziţii proprii în această privinţă.

Totodată, companiile pot, dacă este cazul, să fie nevoite să negocieze cu sindicatele. Anumiţi angajaţi pot să se prevaleze de excepţii din motive medicale sau religioase.

În acelaşi timp, angajaţii pot fi daţi în judecată pentru că nu au acţionat suficient de energic pentru a evita un focar de contaminare, afirmă Dorit Reiss.

În opinia sa, este oportun pentru anumite companii care lucrează cu populaţii vulnerabile, precum azilurile şi închisorile, să facă vaccinarea să devină obligatorie. Şi, probabil, este mai adecvat pentru majoritatea companiilor să ofere stimulente sau să adopte „obligaţii suple”, impunând, de exemplu, fie vaccinarea, fie purtarea unor mijloace de protecţie suplimentare sau munca la domiciliu.

Oamenii care ezită o fac mai ales pentru că au îngrijorări legate de siguranţa acestor noi vaccinuri, dar ei se vor linişti odată cu trecerea timpului, a adăugat Dorit Reiss.

Potrivit unui sondaj difuzat în februarie de Societatea de gestiune a resurselor umane (SHRM), doar 5% dintre patronii americani aveau intenţia de a impune vaccinurile anti-COVID-19 pentru toţi sau pentru o parte dintre angajaţii lor.

Pentru a accelera redeschiderea economiei şi, deci, a consumului, anumite companii mizează pe clienţi: lanţul Krispy Kreme oferă până la sfârşitul anul o gogoaşă gratuită contra unei dovezi a vaccinării, în timp ce braseria Market Garden din Cleveland, un oraş din statul Ohio, a promis că va propune o bere la preţul de 10 cenţi pentru primele 2.021 de persoane care vor prezenta un certificat de vaccinare.

Editor : G.C.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri