Companiile care oferă bonusuri şi concedii pentru a-i stimula pe angajaţi să se vaccineze

Woman hands using hand alcohol gel or sanitizer bottle dispenser, against corona virus Covid-19. Antiseptic, hygiene and health concept. Prevention of the pandemic virus outbreak
Companiile americane oferă prime și zile libere pentru ca angajații să se vaccineze împotriva COVID, iar afacerile lor să poată funcționa în continuare. Foto: GettyImages

Patronii unor companii americane, dorind să revină la o activitate normală, folosesc metode costisitoare - prime care ajung până la 500 de dolari, transport rambursat, compensaţii în ore plătite - pentru a-şi încuraja angajaţii să se vaccineze împotriva COVID-19, informează Agerpres.

Sectoarele care au nevoie stringentă de mână de lucru, precum supermarketurile, abatoarele şi exploataţiile agricole, sunt primele care au adoptat astfel de iniţiative.

Compania californiană Bolthouse Farms, care vinde morcovi şi sucuri de fructe, organizează în fiecare săptămână sesiuni de imunizare în sediul ei general şi plăteşte 500 de dolari tuturor angajaţilor cu normă întreagă care acceptă să se vaccineze.

În Statele Unite, companiile au într-adevăr posibilitatea legală de a amenaja centre de vaccinare, dacă se angajează să le facă să funcţioneze în timpul orelor de muncă, gratuit şi pentru toţi angajaţii şi colaboratorii lor.

Un gigant din industria cărnii, JBS, propune 100 de dolari angajaţilor vaccinaţi şi a distribuit documente în mai multe limbi pentru a insista asupra siguranţei şi eficacităţii vaccinării. La jumătatea lunii martie, aproximativ o treime dintre cei 60.000 de angajaţi ai săi primiseră deja o primă doză de vaccin anti-COVID-19.

Mai multe lanţuri de supermarketuri acordă angajaţilor lor vaccinaţi despăgubiri ce constau între două şi patru ore plătite.

Acest lucru „elimină nevoia de a alege între a-ţi câştiga existenţa şi protejarea sănătăţii tale”, a subliniat directorul lanţului de magazine Aldi din Statele Unite.

Lanţul Target rambursează cu până la 30 de dolari cheltuielile de transport ale angajaţilor săi.

Magazinele Kroger propun achitarea unui bonus de 100 de dolari angajaţilor vaccinaţi, precum şi acelora dintre ei care refuză imunizarea din motive medicale sau religioase, cu condiţia ca ei să urmeze un program de educaţie în privinţa sănătăţii.

Şi profesiile marginale au fost luate în calcul: platforma de livrări de cumpărături Instacart propune 25 de dolari pentru livratorii ei, care nu au statutul oficial de angajaţi.

Patronul companiei United Airlines, Scott Kirby, a evocat în ianuarie posibilitatea obligativităţii vaccinării pentru piloţii săi, pentru membrii echipajelor şi pentru alţi salariaţi.

Compania nu a ajuns deocamdată la acel stadiu, a precizat joi un purtător de cuvânt: firma se află în continuare în procedura de examinare a personalului care poate avea acces la vaccin în statele federale americane şi a modului în care poate fi asigurată aprovizionarea cu vaccinuri.

Însă companiile pot, în manieră generală, să îşi oblige angajaţii să se vaccineze în Statele Unite, a declarat Dorit Reiss, profesoară la Facultatea de Drept Hastings din cadrul Universităţii California. „Cu câteva excepţii”, a adăugat ea.

Vaccinurile utilizate în prezent în Statele Unite sunt supuse unui regim neobişnuit pentru un medicament destinat întregii populaţii, sub incidenţa unei autorizaţii de urgenţă, „iar cadrul legal este în continuare incert”, a remarcat aceeaşi profesoară de drept, subliniind că fiecare stat federal american poate avea dispoziţii proprii în această privinţă.

Totodată, companiile pot, dacă este cazul, să fie nevoite să negocieze cu sindicatele. Anumiţi angajaţi pot să se prevaleze de excepţii din motive medicale sau religioase.

În acelaşi timp, angajaţii pot fi daţi în judecată pentru că nu au acţionat suficient de energic pentru a evita un focar de contaminare, afirmă Dorit Reiss.

În opinia sa, este oportun pentru anumite companii care lucrează cu populaţii vulnerabile, precum azilurile şi închisorile, să facă vaccinarea să devină obligatorie. Şi, probabil, este mai adecvat pentru majoritatea companiilor să ofere stimulente sau să adopte „obligaţii suple”, impunând, de exemplu, fie vaccinarea, fie purtarea unor mijloace de protecţie suplimentare sau munca la domiciliu.

Oamenii care ezită o fac mai ales pentru că au îngrijorări legate de siguranţa acestor noi vaccinuri, dar ei se vor linişti odată cu trecerea timpului, a adăugat Dorit Reiss.

Potrivit unui sondaj difuzat în februarie de Societatea de gestiune a resurselor umane (SHRM), doar 5% dintre patronii americani aveau intenţia de a impune vaccinurile anti-COVID-19 pentru toţi sau pentru o parte dintre angajaţii lor.

Pentru a accelera redeschiderea economiei şi, deci, a consumului, anumite companii mizează pe clienţi: lanţul Krispy Kreme oferă până la sfârşitul anul o gogoaşă gratuită contra unei dovezi a vaccinării, în timp ce braseria Market Garden din Cleveland, un oraş din statul Ohio, a promis că va propune o bere la preţul de 10 cenţi pentru primele 2.021 de persoane care vor prezenta un certificat de vaccinare.

Editor : G.C.

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate